پاسپورت برای اولین بار

مدارک لازم جهت صدور و تمدید پاسپورت

مدارک لازم جهت صدور و تمدید پاسپورت

امروزه با گسترش و بهبود عملکرد خطوط هوایی، مسافرت رفتن به یکی از تفریحات اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. برای سفر به خارج از کشور مسافران نیاز به گذرنامه (پاسپورت) برای احراز هویت در کشور مقصد را دارند اما آیا می دانید که روند صدور و اخذ گذرنامه (پاسپورت) به چه صورت است؟

آیا از مدارک لازم جهت صدور و تمدید پاسپورت و همینطور اخذ یا تعویض پاسپورت اطلاع دارید؟ آیا میدانید در صورت مفقود شدن و یا مخدوش شدن و… چه کاری باید انجام دهید؟ شرایط گرفتن پاسپورت چه چیزهایی هستند؟ هزینه گذرنامه چقدر است؟

با ما همراه باشید.

مدارک لازم جهت صدور و تمدید پاسپورت

هزینه صدور و تمدید پاسپورت 1400

با ارائه مدارکی که در پایین تر به آن ها اشاره شده است و همچنین فرم درخواست می توانید برای تمدید و صدور گذرنامه 125000 و خدمات گذرنامه(نیروی انتظامی) 73000 تومان اقدام نماید.

هزینه تعویض و یا تمدید پاسپورت در سال ۱۴۰۰،  شامل مبلغ 1000 تومان بابت دریاقت شناسه گذرنامه ، پرداخت 6250 در وجه سازمان شهرداری ، مبلغ 200 هزار تومان بابت تمدید پاسپورت و 428,61 ( با احتساب هزینه پست ) تومان برای گذرنامه های مفقودی می باشد .

توجه: حضور فرد متقاضی (صاحب پاسپورت) در تمامی گروه های سنی الزامی می باشد

موارد و مدارک مورد نیاز برای گرفتن پاسپورت

تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) (هزینه اخذ شناسه 1000 تومان می‌باشد)
پرداخت مبالغ 50،000 ریال (پنج هزار تومان) و 1000،000 ریال (صد هزار تومان)، از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی

توجه : واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

موارد و مدارک مورد نیاز مشترک بانوان و آقایان

توجه : حضور شخص متقاضی الزامی است.

  • اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تأئیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان
  • ارائه اصل آخرین پاسپورت (در صورت معتبر بودن)
  • عکس بیومتریک، (آقایان بدون کلاه و عینک کراوات و زیور آلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد و خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده و تیره به طوری که گردی صورت مشخص باشد. برای دختران بالای 6 سال با حجاب کامل)
  • اجازه محضری برای افراد زیر 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی
  • افراد بالای 15 سال ضمن حضور در دفتر باید شناسنامه عکسدار ارائه نمایند
  • افراد زیر 15 سال ضمن حضور در دفتر می بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه نمایند
    توجه: برای افراد زیر 6 سال، کودک باید در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارائه نماید
  • بازنشستگان نظامی که 5 سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه الزامی است
  • بازنشستگان نظامی که 5 سال از بازنشستگی آنها می گذرد می بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه نمایند (نیازی به ارائه گواهی از سازمان مربوطه نمی‌باشد)
  • نظامیان شاغل می بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه نمایند

موارد مربوط به صدور و تمدید گذرنامه برای بانوان:

اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر
توجه: بانوان مقیم خارج در صورتی که شوهر خارجی اختیار نموده باشد نیازی به اجازه محضری همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی قابل قبول است.
توجه: بانوانی که همسر آنها فوت نموده، باید اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه می بایست اصل طلاق نامه را ارائه نمایند.

موارد مربوط به صدور و تمدید گذرنامه برای آقایان:

ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین

توجه: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده اند، بعد از گذشت 24 ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور و تمدید پاسپورت خود یا تعویض گذرنامه دهند.

توجه: آقایان بالای 50 سال احتیاج به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.
آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور می بایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور

  • تکمیل فرم صدور و تمدید گذرنامه
  • ارائه اصل پاسپورت فعلی و یک سری فتوکپی صفحه‌های دو، سه و صفحه دارای آخرین مهر خروج
  • ارائه اصل شناسنامه جمهوری اسلامی ایران و یک سری فتوکپی از کلیه صفحه‌ها (شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال باید عکس‌دار باشد.)
  • عکس بیومتریک

البته پاسپورت نیز همانند گواهینامه  مدت اعتبار معینی دارد و در موارد زیر باید دارنده آن برای تعویض آن اقدام کند؛

  • پایان اعتبار پنج ساله (آخرین روزی که در پاسپورت به عنوان اعتبار درج می‌شود، الزاما تاریخ انقضای آن نیست و پیشنهاد می‌شود تا شش ماه قبل از تاریخ انقضا برای تعویض اقدام شود، زیرا سفارتخانه‌ها و نیز شرکت‌‌های حمل و نقل (خطوط هوایی، شرکت‌های کشتیرانی و…) برای مسافران با اعتبار گذرنامه‌ای محدود ویزا و بلیط هواپیما یا… صادر نمی‌کنند. (کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان را بشناسید)
  • تکمیل شدن صفحات گذرنامه
  • تغییر یافتن نام یا نام خانوادگی و همینطور تاریخ تولد با استناد به شناسنامه ایرانی
  • درخواست برای تغییر محل اقامت
  • آسیب دیدن پاسپورت همچون سوختگی، آب‌دیدگی و…
  • درخواست تفکیک نام فرزندان از گذرنامه

مدارک لازم جهت صدور و تمدید پاسپورت

نحوه تکمیل فرم پاسپورت

اطلاعات شخصی

همان طور که می بینید بخش اول فرم گذرنامه درمورد اطلاعات شخصی است. که در ابتدا می بایست نام ، نام خانوادگی و نام پدر خود را هم به زبان فارسی و هم به زبان لاتین بنویسید.

هنگام نوشتن نام خود به زبان لاتین دقت لازم را داشته باشید که با بقیه فرم ها و مدارکی که دارید تطابق داشته باشد. همچنین هنگام پر کردن مربع ها سعی کنید ضمن قرار دادن هر حرف از نامتان در یک مربع، آن ها را با حروف بزرگ و کتابی بنویسید و چنانچه یک اسم طولانی دارید حروف باقی مانده را به صورت مرتب و خوانا در ادامه و خارج از مربع ها یادداشت کنید.

اگر در نوشتن نام خود به زبان انگلیسی اطلاعاتی ندارید می توانید از مسئول مرتبط در پلیس +10 یا اداره گذرنامه کمک بخواهید. زیرا حجای غلط اسم چه فارسی  چه انگلیسی می تواند باعث دردسر شما شود.

در ادامه این بخش می بایست دین و مذهب، شماره شناسنامه، محل و تاریخ صدور شناسنامه، شماره سری شناسنامه خود را یادداشت نمایید.
توجه داشته باشید محل تولد باید دقیقا مطابق با شناسنامه باشد. زیرا ممکن است محل تولد شخصی شیراز باشد و در تهران تقاضای صدور و تمدید پاسپورت کند.

 

علائم ظاهری

بخش بعدی مرتبط با علائم ظاهری می باشد که در اینجا می بایست قد، وزن ، رنگ چهره و چشم خود را وارد نمایید و همینطور اگر علائم سوختگی و بریدگی در چهر خود دارید در قسمت علائم ممیزی بنویسید.

 

download

شغل و محل کار
در ادامه فرم درخواست گذرنامه خود با این قسمت مواجه می شوید که می بایست نام شغل را به همراه نام موسسه ، آدرس و شماره تماس محل کارتان درج کنید البته توجه داشته باشید از از ذکر عناوینی چون کاسب، دکتر، مهندس، آزاد و کارگر خودداری کنید.

بخش محل کار فرم درخواست گذرنامه

محل سکونت
در پایین سطر شغل فرم درخواست پاسپورت، می بایست محلی که به صورت دائم سکونت دارید را بنویسید البته توجه داشته باشید که محل سکونتتان موقت نباشد، زیرا پاسپورت شما توسط پست به آدرسی که یادداشت می کنید به دستتان می رسد.
در ادامه هم کشور محل اقامت دائم خود و چنانچه اگر در گذشته سابقه خروج از کشور را داشتید به این معنا که اگر از گذرنامه ی پیشین خود استفاده کرده اید باید تاریخ آخرین خروج خود از ایران را بنویسید.
چنانچه اگر در محل مشخصی در خارج از کشور زندگی میکنید آدرس آن جا را در انتهای این بخش درج کنید.

 

کشور مقصد
این قسمت شامل موارد زیر است.

  • کشور مقصد
  • کشورهایی که قصد عبور دارید
  • منظور از مسافرت
  • مرز خروج

توجه کنید اگر قصد داشتید که فقط پاسپورت را در اختیار داشته باشید و مقصد همچنان برایتان مشخص نیست می توانید نام کشور مقصد را به دلخواه بنویسید.

 

اطلاعات نزدیکان
در قسمت بعدی از فرم درخواست گذرنامه باید نام 2 شخص معتبر در ایران که به طور کامل شما را می شناسند در فرم بنویسید. توجه کنید که باید آدرس، شماره منزل، محل کار و همراه این افراد نیز در فرم درخواست گذرنامه ذکر شود پس پیش از تکمیل فرم در نظر داشته باشید که می خواهید چه کسانی معرف شما باشند که مشخصات کامل آن ها را همراه خود داشته باشید.

 

download 1

پاسپورت سابق
درصورتی که در گذشته گذرنامه داشتید موارد زیر را حتما ذکر کنید

  • شماره گذرنامه
  • تاریخ صدور
  • تاریخ انقضا
  • محل صدور
  • علت تعویض

توجه کنید اگر در گذشته پاسپورتی نداشتید احتیاجی به نوشتن موارد ذکر شده نیست و تنها در مقابل جمله (تا کنون گذرنامه نداشتم) مربع را پر کنید.

تمدید گذرنامه

موافقت نامه شوهر، قیم و ولی
این قسمت در صورتی می بایست تکمیل شود که اگر بانوی شوهر داری یا فرزند زیر 18 سال تقاضای اخذ گذرنامه داشته باشد.

 

امضا
باتوجه به قوانین و مقرراتی که در پشت فرم گذرنامه نوشته شده است، شخص متقاضی می بایست صحت اطلاعات درج شده را با استفاده از ذکر نام، نام خانوادگی و امضا خود تایید نماید.

مدارک لازم جهت صدور و تمدید پاسپورت

چند نکته مهم

***برای متولدین خارج از کشور ارائه مدرک نحوه ورود الزامی است.

***برای ابطال گذرنامه هایی که بالای یک سال اعتبار دارند ارائه نامه از ادارات گذرنامه الزامی است.

***نحوه اقدام درخصوص افرادی که گذرنامه معتبر آنها مخدوش بوده و یا آن را مفقود نموده‌اند:

***شهروندان تهران جهت اعلام فقدان و تعویض گذرنامه مخدوش – بررسی ممنوعیت فقط می بایست به اداره گذرنامه تهران بزرگ واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور مراجعه نمایند.

توجه: افرادی که اعتبار پاسپورت آنها به اتمام رسیده و مفقود یا مخدوش گردیده است نیازی به اعلام فقدان نداشته و می‌توانند مستقیماً به دفاتر مراجعه نمایند.

***نرخ این خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی مبلغ 428،612 ریال (چهارصد و بیست و هشت هزار و شیصد و دوازده ریال) می باشد

که از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر دریافت می‌شود.

مدت زمان صدور پاسپورت

یکی از سوالات متداول مردم این است که چه مدت طول میشد تا پاسپورت صادر شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت معمولا پاسپورت بین 5 تا 7 روز صادر می شود.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *