شرایط معافیت سربازی

نظام وظیفه و معافیت تحصیلی

نظام وظیفه و معافیت تحصیلی

۱- از چه تاریخی مشمولان وارد سن مشمولیت می شوند؟

جواب :  تمام افراد ذکور ایرانی که به سن ۱۸ سالگی تمام می رسند از اول ماه تولد که طی آن ماه وارد ۱۹ سالگی می شوند مشمول قانون وظیفه عمومی می گردند .وتاشش ماه فرصت دارند خودرابه سازمان معرفی نمایند.

۲- حداکثر زمان معرفی مشمولانی که قبل از سن مشمولیت فارغ التحصیل ، ترک تحصیل یا اخراج می شوند چه مدت می باشد؟

 جواب : حداکثر مدت معرفی ایشان ۶ ماه پس از رسیدن به ۱۸ سالگی تمام است .

مثال: دانش آموز متولد ۱۸/۲/۷۳ که قبل از ۱/۲/۹۱ فارغ التحصیل ، انصراف ، ترک تحصیل یا اخراج از تحصیل شده باشد حد اکثر تا ۱۸/۸/۹۱ فرصت معرفی خود را دارد.

۳- حداکثر زمان معرفی مشمولانی که پس از سن مشمولیت ، فارغ التحصیل، انصراف، ترک تحصیل یا اخراج می شوند چه مدت می باشد؟

جواب : از تاریخ فراغت ، اخراج یا ترک تحصیل یکسال فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند.

 مثال: دانش آموز متولد ۱۸/۲/۷۳ که در تیرماه ۱۳۹۱ فارغ التحصیل، انصراف ، ترک تحصیل ویااخراجی محسوب شوند تاپایان تیر ماه ۹۲ مهلت معرفی خواهد داشت.

از تاریخ فراغت ، اخراج یا ترک تحصیل یکسال فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند.

(جهت ایجاد تسهیلات برای این قبیل مشمولان ، برای شرکت در آزمون دانشگاهها ،تا ۳۱/۶/سال بعد از فراغت از تحصیل مهلت معرفی دارن).

نظام وظیفه و معافیت تحصیلی
نظام وظیفه و معافیت تحصیلی

 ۴- دانش آموزانی که از مهر۹۱ در پایه اول مقطع متوسطه یا پایین تر شروع به تحصیل  نموده اند تا چه زمانی مجاز به تحصیل خواهند بود؟

جواب :  اینگونه مشمولان حداکثر تاپایان ۲۰ سالگی مجازند برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند ، رشته های تحصیلی تاثیری در این مدت زمان نخواهند داشت.

۵-   دانش آموزی که از مهر ۹۱ در پایه دوم یا بالاتر شروع به تحصیل نموده اند تا چه زمانی مجاز به تحصیل خواهند بود؟

جواب : چنانچه در رشته ی کاردانش یا فنی حرفه ای به تحصیل اشتغال دارند حداکثر تا پایان ۲۲سالگی ورشته های مختلف پیش دانشگاهی حداکثر تا ۲۴ سالگی مجاز به تحصیل خواهند بود.

۶- آیا دانش آموزانی که درورود به سن مشمولیت در مقطع راهنمایی به تحصیل اشتغال دارند حق ادامه تحصیل خواهند داشت ؟

جواب : بله درصورت پیوستگی تحصیلی حداکثر تاپایان ۲۰ سالگی میتوانند تحصیل نمایند.

۷- موعد معرفی دانش آموزان انصرافی ، ترک تحصیل ویا اخراجی که آخرین موعد معرفی ایشان به لحاظ مهلت ۴ ماهه بعداز تاریخ ۲۲/۸/۹۰(تاریخ اجرای قانون  جدید وظیفه عمومی) بوده چه زمانی می باشد؟

جواب :اینگونه  دانش آموزان از تاریخ وقوع انصراف ، ترک تحصیل و یا اخراج  یک سال مهلت معرفی خواهند داشت.

 مثال: مشمول متولد ۱۵/۰۶/۷۱ که در تاریخ ۲۲/۶/۹۰ از تحصیل انصراف داده است باتوجه به -مهلت ۴ ماهه قانون قدیم وظیفه عمومی تا ۲۲/۱۰/۹۰ فرجه معرفی داشته که این تاریخ بعداز تاریخ اجرای قانون جدید وظیفه عمومی بوده ، فلذا مشمول تا۲۲/۶/۹۱ مهلت معرفی خواهد داشت.

  ۸- مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه ها از چه تاریخ می توانند از مهلت ۱ ساله پس از فراغت خود استفاده نمایند؟

جواب :مشمولانی که از تاریخ ۲۲/۲/۹۰ به بعد در مقاطع تحصیلی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند حق استفاده از مهلت ۱ ساله را خواهند داشت.

۹- مشمولان اخراجی،انصرافی،ترک تحصیل ازچه تاریخ درشمول استفاده ازمهلت۱ساله پس ازتاریخ وقوع انصراف،ترک تحصیل،اخراج قرار می گیرند؟

جواب :مشمولانی که از تاریخ ۲۲/۴/۹۰ به  بعد از تحصیل در مقاطع  دانشگاهی انصراف، ترک تحصیل و یا اخراج شده باشند

 ۱۰- آیا دانشجویان انصرافی حق تحصیل مجدد را دارند؟

 جواب :بلی . مشمولان در طی مدت تحصیل از دیپلم تا دکتری صرفا ۱ بار می توانند از تحصیل انصراف و مجددا با پذیرفته شدن در دانشگاه به شرط : ۱- عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف (قبل از اعزام به خدمت). ۲- انصراف قبل از اتمام سنوات تحصیلی مصوب بوده باشد یعنی در سنوات ارفاقی نباشد .۳-انصراف از تحصیل در مقطع ، با اخذ مدرک تحصیلی پایین تر نبوده باشد .

(مثلا انصراف از کارشناسی پیوسته با اخذ مدرک کاردانی نباشد، مگر اینکه مدرک اخذ شده در سنوات مجاز تحصیل همان مقطع یعنی مقطع پایین تر به مشمول تعلق گرفته باشد که در این صورت در حکم فارغ التحصیل محسوب شده و ادامه تحصیل وی بلامانع می باشد)۴- مقطع جدید ،تکراری نباشد.(یعنی قبلا از این مقطع فارغ التحصیل نشده باشد).

۱۱- مشمولان فارغ التحصیل از مقطع متوسطه تا چه زمان می توانند در دانشگاه پذیرفته وثبت نام نمایند؟

جواب :چنانچه حداکثر ظرف مدت یکسال از زمان فارغ التحصیل شدن درمقطع دیپلم یاپیش دانشگاهی دردانشگاه پذیرفته شوندمجازبه تحصیل خواهند بود
ودر صورت سپری شدن بیش از یکسال حق تحصیل نخواهند داشت(قبل از اعزام به خدمت ) منظور از پذیرفته شدن دردانشگاه قبولی قطعی یا ثبت نام در دانشگاه می باشد ،لیکن بعد از اعزام به خدمت ، سپری شدن بیش از یکسال از تاریخ فراغت مقطع متوسطه مانع نخواهد بود و فقط نداشتن غیبت اولیه و پذیرش در مقطع کارشناسی و بالاتر ملاک می باشد .

 بدیهی است زمان اعلام قبولی در آزمون های سراسری به منزله پذیرش تلقی خواهد شدو در مورد پذیرش بدون آزمون در دانشگاه ، زمان ثبت نام به منزله تاریخ پذیرش است .

مثال: فارغ التحصیل۱/۴/۹۱درمقطع متوسطه که حداکثرتا ۱/۴/۹۲ قبولی قطعی یاثبت نام دردانشگاه داشته باشند می توانند ادامه تحصیل بدهند.

 ۱۲- فارغ التحصیلان مقطع متوسطه درخردادسال۹۰شرط ثبت نام یاقبولی دردانشگاه آیاحق ادامه تحصیل از مهر ۹۱ را دارند؟

جواب : بله. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان خرداد (پس از ورود به سن مشمولیت ) به منزله فارغ التحصیلان  شهریور تلقی می گردندتا پایان شهریور سال بعد مهلت معرفی دارند .

۱۳- آیاسربازان وظیفه ای که به خدمت اشتغال خدمت دارندجهت تحصیل دردانشگاه هااز خدمت ترخیص میشوند؟

جواب : درصورت قبولی اینگونه سربازان درمقطع کارشناسی وبالاترترخیص ازخدمت صورت میگیرد وترخیص برای ادامه تحصیل درمقاطع کاردانی مجاز نمی باشد.

۱۴- آیا دانشجویان اخراجی مجاز به ادامه تحصیل هستند؟

جواب :خیر دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم ، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.

 ۱۵- سقف سنوات های مجاز  تحصیلی  در مقاطع مختلف دانشگاهی ، به  چه میزان می باشد؟

جواب : برابر تبصره (۱) ماده (۳۳) قانون خدمت وظیفه عمومی ، حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن بیست سال تمام ودر هر یک از مقاطع  تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی  ناپیوسته وکارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال.

۱۶- آیا مرخصی تحصیلی جزء سنوات مجاز تحصیلی محسوب می گردد ؟

جواب :بله  دانشگاه ها باید از درج عبارت مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی برای دانشجویان مشمول خودداری نمایند.

۱۷- آیا مشمول غیر غایبی که بعد از مدت یکسال فرصت تعیین شده دانشگاه قبول شود می تواند از معافیت تحصیلی برخوردار شود؟

جواب :مشمولانی که به دلایل قانونی (معافیت موقت و … )تاریخ اعزام خود را به تعویق می اندازندچنانچه مدت تعویق آنان از مدت یکسال فرصت تعیین شده در قانون بیشتر گردد،  در صورتی که در حین فرصت معرفی تعویق شده (معافیت موقت و …) در دانشگاه قبول شوند ادامه تحصیل و بهره مندی آنان از معافیت تحصیلی بلامانع خواهد بود .

نظام وظیفه و معافیت تحصیلی
نظام وظیفه و معافیت تحصیلی

۱۸- آیا تحصیل همزمان با خدمت امکان پذیر می باشد؟

جواب :خیر حتی در صورت تایید دانشگاه برای این دسته از دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نمی گردد.

۱۹- آیا دانشجویانی که در سنوات اولیه فارغ التحصیل نشده اند حق ادامه تحصیل دارند؟

دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل بوده ودر سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده اند، در صورت تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه حداکثر به مدت یکسال می توانند از سنوات ارفاقی استفاده نمایند.

۲۰- نحوه اقدام برای بهره مندی از سنوات ارفاقی چگونه است ؟

درصورتیکه کمیسیون موارد خاص دانشگاه با ادامه تحصیل دانشجو در سنوات ارفاقی موافقت نماید ، دانشجواز زمان اتمام سنوات تحصیلی اولیه ، به مدت شش ماه مهلت داشته تا از طریق دفاترخدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰ )درخواست خود را ثبت نماید.

چنانچه دانشجو تا پایان ترم اول سنوات ارفاقی موفق به فراغت از تحصیل نگردد با ادامه تحصیل وی به شرطی در ترم دوم سنوات ارفاقی موافقت خواهد شد، که حداقل تعداد واحدهای درسی معینی را درترم اول با شرط معدل کل فوق گذرانده باشد، که این واحدهای پاس شده برای مقاطع مختلف متفاوت است.

۲۱- آیا دانشجویان مشمولی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل می شوند از مهلت معرفی برخوردارند؟

بله ، این دسته از دانشجویان مشمول از یکسال مهلت معرفی برخوردار خواهند بود و درصورت پذیرش در مقاطع بالاتر می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.

۲۲- آیا دانشجویان مشمولی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل  نشوند از یکسال مهلت معرفی برخوردارند؟

بله ، این دسته از مشمولان در صورتیکه در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل نشوند یکسال مهلت داشته تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.

۲۳- دانشجویانی که درسنوات ارفاقی  نیز فارغ التحصیل نشوند در چه صورت حق ادامه تحصیل دارند؟

چنانچه دانشجو نتواند تا پایان یکسال سنوات ارفاقی نیز فارغ التحصیل شود، صرفا در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی در سنوات ارفاقی و امکان فراغت از تحصیل طی مهلت معرفی برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی ، با درخواست دانشگاه و ثبت درخواست در دفاترخدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس+۱۰) ، پس از احراز شرایط ، صدور مجوز ادامه تحصیل در مهلت معرفی بدون لحاظ غیبت فراهنم خواهد شد.

jpg 1

خلافی موتورسیکلت

خلافی موتورسیکلت چیست؟ و چرا مهم است؟

به تمام تخلفات رانندگی که شما با موتورسیکلت خود به دلیل نقص قوانین راهنمایی و رانندگی مرتکب می‌شوید، خلافی گفته می‌شود. اگر بر این باور هستید که جرائم رانندگی از اهمیت زیادی برخوردار نیستند باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. با شناخت موارد زیر می‌توانید متوجه اهمیت بالای خلافی وسیله نقلیه خود شوید.

  • درصورتی‌که به موقع تخلفات رانندگی موتورسیکلت خود را پرداخت نکنید، مشمول پرداخت جریمه دو برابری و در نهایت توقیف موتور خواهید شد.
  • اگر نسبت به پرداخت به موقع خلافی اقدام نکنید زمان خرید و فروش موتور سیکلت با مشکل روبرو خواهید شد.
  • بعضی از تخلفات رانندگی نمره منفی دارند. یعنی علاوه بر اینکه باید جریمه آن را پرداخت کنید، نمره منفی نیز دریافت می‌کنید.

نکته: فراموش نکنید اگر نمره منفی شما بیشتر از حد نصاب باشد، گواهینامه شما باطل خواهد شد.

خلافی موتورسیکلت
خلافی موتورسیکلت

پرداخت خلافی موتورسیکلت در ۶ روش ساده و کاربردی

بسیاری از موتورسواران به دلیل بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی یا انجام حرکات نمایشی، حرکت در خلاف جهت خیابان، نداشتن کلاه ایمنی یا عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند. اما داستان از آنجایی شروع می‌شود که برخی از رانندگان موتورسیکلت در جریان تعداد یا میزان جرائم رانندگی خود نیستند.در نتیجه جریمه خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند. همین عامل باعث شده تا تمام خلافی موتورسیکلت جمع شوند و پرداخت یک‌باره آن تبدیل به کار سخت و پیچیده‌ای شود.

اگر از میزان جریمه و تعداد جرایم موتور اطلاعاتی ندارید و می‌خواهید جلوی توقیف آن و افزایش دو برابری جرائم را بگیرید؛ نگاهی به روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت زیر بیندازید.

    • دریافت خلافی موتورسیکلت از طریق پلاک
    • روش استعلام خلافی خودرو با پیامک
    • استعلام خلافی موتور سیکلت با کد ملی
    • استعلام خلافی خودرو و موتور با مراجعه به دفاتر + ۱۱۰

 

تمدید گواهینامه پلیس +10

شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی با گذرنامه

شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی با گذرنامه

جهت دریافت گواهینامه برای کسانی که پاسپورت یا گذرنامه یا کارت آمایش یا مقیم ایران هستند مراحلی جهت صدور گواهینامه اتباع خارجه در ایران دارد که به شرح ذیل است:

دریافت گواهینامه برای اتباع نیازمند یکی سری مقدماتی است که بدون لحاظ کردن آن‌ها، امکان اخذ گواهینامه رانندگی برای این افراد که به دور از میهن خود در کشور ایران، به کار و زندگی مشغول هستند. در حقیقت افرادی که در زمره اتباع حاضر در این قرار می گیرند، برای کار و فعالیت در کشور و همین طور بهره مندی از برخی حقوق چون دریافت گواهینامه رانندگی، باید پیش از آن کارت آمایش دریافت کرده و پس از آن تحت حمایت قانونی قرار خواهند گرفت.

شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی با گذرنامه
شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی با گذرنامه

گواهینامه برای اتباع چطور گرفته می‌شود؟

آن دسته از اتباع خارجی که متقاضی گرفتن گواهینامه در ایران هستند، می توانند با داشتن کارت آمایش (گواهینامه با کارت آمایش ۱۶) یا گذرنامه معتبر، نسبت به اخذ گواهینامه رانندگی اقدام کنند. در ادامه می بینیم که شرایط گرفتن گواهینامه اتباع چگونه است و چطور می‌توان به بهترین و سریع‌ترین شکل، اخذ گواهینامه برای اتباع خارجی را دنبال کرد.( شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی با گذرنامه )

شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی

برای گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی یا سایر اتباع خارجی، شرایط زیر لازم خواهد بود:

  1. متاهل بودن
  2. دارا بودن نامه از سرپرستی دانشجویان خارجی
  3. دارا بودن گذرنامه (به اضافه اقامت معتبر یکی از اعضای خانواده)
  4. حضور حداقل ۳ دانشجو در یک خانواده اتباع
  5. مبتلا بودن به بیماری خاص
  6. نامه صادره از بهزیستی
  7. دارا بودن معرفی نامه از یک ارگان خاص
شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی با گذرنامه
شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی با گذرنامه

 

مراحل اخذ گواهینامه اتباع

مراحل گرفتن گواهینامه برای اتباع به شرح زیر است:

  1. در گام اول باید برای دریافت گواهینام اتباع درخواست داده و به اداره آگاهی جهت انگشت‌نگاری و تشخیص هویت ارجاع داده خواهید شد. با دریافت پاسخ از این اداره و نبود سابقه کیفری موثر، یک معرفی نامه به شما داده می‌شود که از طریق آن به شهرک آزمایش شهر محل سکونت خود معرفی می‌شوید.
  2. با این معرفی نامه در آزمون رانندگی شرکت کرده و در صورت قبولی، کاردکسی به شما داده خواهد شد که با داشتن عکس و امضای مسئول مربوطه، می‌توانید از طریق آن در یک آموزشگاه رانندگی ثبت نام کرده و کلاس‌های تئوری و تمرین شهر را پشت سر بگذارید.
  3. با قبولی در آزمون‌های تئوری رانندگی و عملی و ارائه تمام مدارک به انضمام برگه معاینه چشمی پزشک معتمد راهنمایی و رانندگی، تنها کافی است که انتظار رسیدن گواهینامه را داشته باشید.

مدت زمان گرفتن گواهینامه پس از قبولی در آزمون های فوق، از طریق ارسال پستی، چیزی نزدیک به یک ماه خواهد بود. البته پس از قبولی یک گواهینامه کاغذی به شما داده می شود که امکان استفاده از آن را خواهید داشت.( شرایط گرفتن گواهینامه اتباع افغانستانی با گذرنامه )

هزینه گرفتن گواهینامه اتباع مطابق چیزی است که برای گواهینامه افراد معمولی داریم و بسته به قیمت های سالیانه تغییر خواهد کرد. این هزینه ها شامل هزینه ثبت نام در کلاس آموزشگاه راهنمایی و رانندگی و همین طور هزینه های مربوط به شهرداری، پلیس راهور و … خواهد بود.

به علاوه در صورتی که مایل به استفاده بیشتر از ۱۰ جلسه عرف کلاس آموزش عملی باشید یا به هر دلیلی هنوز مهارت لازم را به دست نیاورده و نیاز به تمدید این جلسات باشد، باید هزینه جداگانه ای از این بابت پرداخت کنید. همین طور شرایط تمدید گواهینامه اتباع پس از به پایان رسیدن اعتبار گواهینامه اتباع، مطابق چیزی است که برای صدور، تمدید و به طور کلی استفاده از گواهینامه های معمولی راهنمایی و رانندگی داریم.

2

جاماندگان یارانه

جاماندگان یارانه

آیا یارانه جاماندگان واریز می‌شود؟

به نقل از اقتصادنیوز، یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها بدهکار است.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند، اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند. ( جاماندگان یارانه )

جاماندگان یارانه
جاماندگان یارانه

دسته دوم، اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آن‌ها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شد.

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روزهای نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آن‌ها غیر قابل برداشت بود.

همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد، اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

از قرار معلوم واریز یارانه تیر به حساب شهروندان معترض و جامانده انجام شده است و بابت معوقات دو ماه گذشته نیز پرداخت این مطالبات هر لحظه صورت می‌گیرد.

هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که از نظر تامین اعتبار مشکلی نیست و مساله فقط انجام برخی هماهنگی‌های بانکی است.

( جاماندگان یارانه )

پلیس +10 رشت

مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی

مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی

مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی شامل موارد متعددی می باشد که سازمان نظام وظیفه عمومی آن را مشخص می کند، مدارک اعزام به سربازی یکبار در زمان مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ برای ثبت درخواست اعزام و یکبار دیگر برای حضور اولیه در پادگان باید ارائه داده شود.

شناخت تمامی مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی افراد واجد شرایط را برای سریع تر انجام دادن مراحل اعزام به خدمتشان راهنمایی شایانی می نماید. این مقاله به همین منظور تدوین شده و در اختیار شما قرار گرفته است. غالبا پسران بعد از پایان تحصیلاتشان در مهلتی یک ساله باید خود را برای خدمت سربازی معرفی نمایند.

مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی
مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی

مدارک لازم برای اعزام به خدمت سربازی

در ایران آقایان بعد از ۱۸ سالگی مشمول خدمت سربازی می باشند و باید بعد از اتمام تحصیل خود و اتمام معافیت تحصیلی خود اقدام به پست کردن دفترچه برای اعزام به سربازی نمایند، در صورتی که معافیت تحصیلی فرد به اتمام رسیده باشد اما اقدام به پست کردن دفترچه نکرده باشد دچار غیبت خواهد شد که این موضوع خود تبعات بسیار زیادی را خواهد داشت، از همین روی بهتر است تا فرد بلافاصله بعد از اتمام فرایند تحصیلی خود اقدام به پست کردن دفترچه از طریق دفاتر پلیس +۱۰ نماید.

  • فرد باید با دریافت کد سخا و مدارکی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت برای پست کردن دفترچه نظام وظیفه به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نماید.
  • بعد از مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ برگه های مشمولیت باید همگی به طور کامل تکمیل گردد.
  • برگه تکمیل واکسیناسیون فردی اولین موردی است که فرد باید ارائه دهد.
  • در گام دوم شخص باید اقدام به تکمیل برگه وضعیت مشمولین کند.
  • شخص در دفتر پلیس +۱۰ اقدام به ارائه کپی تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی نماید.
  • فرد باید در زمان پست کردن دفترچه سربازی یک عکس ۳*۴ هم همراه خود داشته باشد.
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی و یا فراغت تحصیلی
  • ارائه گواهی دوره آموزشی

پلیس+10 در رشت

شرایط معافیت سربازی

خدمات معافیت سربازی در رشت

خدمات معافیت سربازی در رشت

معافیت

براساس قوانین کشورمان افراد با ورود به سن ۱۸ سال مشمول خدمت سربازی می‌شوند. با توجه به این که برخی از افراد دارای شرایط خاصی هستند، سازمان نظام‌وظیفه قوانینی را وضع کرده که با استناد به این قوانین، می‌توانند معافیت سربازی خود را بگیرند.

انواع معافیت

در یک نگاه کلی معافیت از سربازی به دو قسمت معافیت موقت و معافیت دائم تقسیم می‌شود.

در ادامه در رابطه با هرکدام از این معافیت‌ها توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم.

معافیت موقت

در معافیت موقت، مشمولان خدمت که از هیجده سال گذشته‌اند با استفاده از انواع معافیت‌های موقت که

توسط سازمان نظام‌وظیفه در نظر گرفته‌شده، می‌توانند به‌طور موقت به خدمت سربازی نروند.

پس از گذشتن دوره در نظر گرفته‌شده برای معافیت

موقت، مشمولان وظیفه دارند تا برای خدمت سربازی خود را معرفی نمایند.

در غیر این صورت برای آن‌ها غیبت در نظر گرفته می‌شود.

خدمات معافیت سربازی در رشت
خدمات معافیت سربازی در رشت

انواع معافیت موقت

به شکلی کلی معافیت موقت به چهار بخش معافیت موقت کفالت، معافیت موقت پزشکی، معافیت موقت تحصیلی و معافیت موقت حین خدمت تقسیم می‌شود.

برای اطلاعلت بیشتر درباره ی معافیت می توانید به سایت سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید.

معافیت موقت تحصیلی:

همان‌گونه که اشاره شد افراد پس از رسیدن به سن هیجده سالگی مشمول خدمت سربازی می‌شوند؛

اما بسیاری از افراد با ورود به این سن و دادن کنکور قصد ادامه تحصیل در مقطع کاردانی، کارشناسی و مقاطع بالاتر را دارند.

در نتیجه سازمان نظام‌وظیفه تمهیداتی را اندیشیده تا این افراد با

دریافت معافیت تحصیلی، به طور موقت از رفتن به خدمت معاف شوند.

نکته‌ای که در این نوع معافیت باید به آن توجه کرد محدودیت معافیت تحصیلی است.

یعنی افراد با ورود به دانشگاه نمی‌توانند تا هر زمان که دلشان بخواهد مثلاً مقطع کارشناسی را بخوانند.

به این نوع محدودیت، اصطلاحاً سنوات تحصیلی می‌گویند. سنوات تحصیلی برای هر کدام از مقاطع تحصیلی متفاوت است.

در قسمت زیر مدت زمان معافیت تحصیلی موقت برای هر کدام از مقاطع را می‌توانید مشاهده کنید.

کاردانی: دو سال و نیم

کارشناسی ناپیوسته: سه سال

کارشناسی پیوسته: پنج سال

کارشناسی ارشد ناپیوسته: سه سال

کارشناسی ارشد پیوسته: شش سال

دکتری تخصصی: شیش سال

دکتری پزشکی پیوسته: هشت سال

معافیت موقت حین خدمت:

افرادی که در زمان خدمت خود به دلیل تشدید بیماری، دچار شدن به یک بیماری، حادثه و…

نتوانند به شکل موقت به خدمت خود ادامه دهند، برای آن‌ها معافیت موقت حین خدمت صادر می‌شود.

پس از به دست آوردن بهبودی خود این افراد باید به خدمت خود ادامه دهند.

معافیت دائم

در این نوع معافیت، به طور دائم و بدون نیاز به خدمت برای فرد معافیت صادر می‌شود.

انواع معافیت دائم

به‌طورکلی معافیت دائم از سربازی به دو دسته کلی معافیت‌های رایج و معافیت‌های غیر رایج تقسیم بندی می‌شود.

هر کدام از این بخش‌ها زیر شاخه‌های مختلف خود را دارند. نکته بسیار مهمی که در معافیت‌ها به‌جز معافیت پزشکی باید مدنظر قرارداد عدم وجود غیبت است.

 

معافیت‌های غیر رایج

معافیت‌های غیر رایج که در واقع عده کمی از افراد به دنبال آن هستند به چهار دسته خدمت سربازی، عفو رهبری، خرید خدمت و معافیت نخبگان تقسیم می‌شود که به توضیح هرکدام در ادامه می‌پردازیم.

خدمت سربازی:

افرادی که وضعیت جسمانی سالمی دارند و به طور کلی شرایط خاصی برای دریافت معافیت‌های خاص ندارند را شامل می‌شود.

اشخاص باید دوره بیست و چهار ماهه سربازی را بگذرانند تا کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

عفو رهبری:

هر چند سال یک بار براساس فرمان رهبری، افرادی که سن مشخصی دارند با اعلام سازمان نظام‌وظیفه مشمول عفو رهبری می‌شوند.

در این نوع معافیت، سنینی در نظر گرفته می‌شود که این افراد با توجه به سن بالای خود دیگر توانایی انجام خدمت سربازی را ندارند.

خرید خدمت:

در حال حاضر قانون معافیت از طریق خرید خدمت برداشته شده اما ممکن است در سال‌های آتی دوباره وضع شود.

در این نوع معافیت افرادی را شامل می‌شود که غیبت داشته‌اند اما غیبت آن‌ها طولانی نبوده و مشمول عفو رهبری نشده‌اند.

در این شرایط سازمان نظام‌وظیفه با توجه به مدرک تحصیلی افراد مبالغی را تعیین می‌کرد

که اشخاص با پرداخت آن می‌توانستند کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

معافیت نخبگان:

افرادی که بر مبنای شرایط سازمان نظام‌وظیفه نخبه تشخیص داده شوند می‌توانند از معافیت یا کسری خدمت بهره مند شوند.

معافیت‌های رایج

بسیاری از افراد هنگامی که مشمول خدمت سربازی می‌شوند در ابتدا به دنبال گرفتن کارت پایان خدمت خود از طریق معافیت‌های خاص و رایج هستند.

در این گونه معافیت‌ها افراد بر اساس شرایط خاص خود و بدون غیبت‌های طولانی مدت،

می‌توانند کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند. معافیت‌های رایج به سه دسته معافیت کفالت، معافیت ایثارگری و معافیت پزشکی تقسیم می‌شود.

معافیت کفالت:

هنگامی که والدین فردی به دلایل مختلف توانایی سرپرستی خانواده را نداشته باشندو یا طلاق گرفته باشند،

در این شرایط، فرد می‌تواند کفالت پدر یا مادر خود را بگیرد. شایان ذکر است که گرفتن کفالت

صرفاً به والدین محدود نمی‌شود و فرد می‌تواند کفالت برادر، خواهر، مادربزرگ و دیگر اقوام درجه یک خود را که هر کدام قوانین خاص خود را دارند، بگیرد.

خدمات معافیت سربازی در رشت
خدمات معافیت سربازی در رشت

انواع معافیت سربازی:

معافیت سربازی دارای انواع مختلفی می باشد:

  • معافیت پزشکی سربازی: این نوع معافیت از ساده ترین معافیت های سربازی شناخته شده و به دو نوع معافیت پزشکی دائم و موقت تقسیم می شود.
  • معافیت تحصیلی سربازی: این معافیت سربازی نیز از دیگر معافیت های ساده است که موارد معافیت آن شامل موارد زیر می شود:

○معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

○زمان معافیت تحصیلی خدمت سربازی

○تمدید نمودن معافیت سربازی برای دانشجویان و محصلان

  • معافیت موارد خاص سربازی: این نوع معافیت نیز شامل موارد خاص می باشد.
  • معافیت کفالت سربازی: در این معافیت، افراد باید دارای شرایطی باشند که در ادامه به آن پرداخت خواهیم نمود.

 

شرایط معافیت کفالت سربازی شامل چه کسانی می شود؟

  • وقتی که پسر تک فرزند بوده و مراقب پدر بیمار خود باشد.
  • یگانه فرزندی که مراقب مادر خود می باشد. البته مادر باید فاقد همسر باشد.
  • هنگامی که پسر سرپرست خواهر خود باشد. البته باید برادر تنی او بوده و خواهرش فاقد پدر باشد.
  • سرپرست برادر کمتر از ۱۸ سال خود باشد.
  • اگر پسر تنها نوه ذکور جد یا جده خود باشد و هیچ کدام از آن ها فرزند نداشته باشند. البته جده نیز باید فاقد شوهر باشد.
  • شخصی که همسرش فوت کرده و از او دارای فرزند صغیر است. البته باید ازدواج مجدد نکرده باشد. همچنین اگر ازدواج نیز نموده باشد، همسرش بعد از ازدواج معلول شود و نیازمند مراقبت باشد.
  • اگر یکی از فرزندان ذکور خانواده ای در حین خدمت سربازی فوت کند.

 

شرایط معافیت موارد خاص سربازی:

معافیت موارد خاص سربازی دارای شرایطی است که در ذیل به آن می پردازیم:

  • افراد معلول
  • فرزندان شهید و جانباز
  • دارا بودن مادری که فاقد شوهر بوده و یا تحت پوشش کمیته و بهزیستی باشد.

 

معافیت سربازی برای متاهلین:

افراد متاهل همواره به دلیل دوری از خانواده، تمایل به انجام خدمت سربازی ندارند. برای گرفتن انواع معافیت باید دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  • معافیت پزشکی: اگر شخص متاهل دارای بیماری های مشمول معافیت پزشکی باشد، می تواند از آن برای معافیت سربازی استفاده کند.
  • معافیت تحصیلی: این نوع معافیت جزء معافیت های موقت سربازی است که اشخاص فقط تا پایان دوران تحصیل خود، می توانند استفاده کنند.
  • معافیت کفالت: این معافیت نیز دارای شرایطی می باشد. فرد متاهل در صورت دارا بودن آن، می تواند معافیت کفالت دریافت کند.
  • دارای فرزند: متاهلینی که دارای فرزند باشند، می توانند فقط چند ماه کسری خدمت بگیرند.

 

نتیجه گیری

بنابراین خدمت سربازی برای تمامی پسران واجب است و اغلب آن ها به دنبال راهی برای رهایی از گذراندن ۲ سال خدمت سربازی هستند. اشخاص فقط در صورتی می توانند به سربازی نروند، که دارای شرایط معافیت باشند.

همانطور که بیان کردیم معافیت سربازی انواع مختلفی دارد که هر یک شرایط متفاوتی برای مشمولان خود دارند.

92273 708

پلیس +10 در مرکز رشت

پلیس +10 در مرکز رشت

خدمات پلیس +10 چیست؟

اکثر مردم از صرف زمان در دفاتر پلیس +10 به دلیل عدم دانستن خدمات این دفاتر رنج می‌برند. اما این دفاتر پاسخگوی چه خدماتی هستند؟

پلیس +10 در مرکز رشت
پلیس +10 در مرکز رشت
  • خرید دفترچه راهنمای وظیفه عمومی
  • خدمات اینترنتی وظیفه عمومی
  • تعویض کارت پایان خدمت و معافیت
  • صدور المثنی کارت پایان خدمت و معافیت
  • تعویض و تمدید گواهینامه
  • پیگیری کارت سوخت
  • صدور المثنی کارت سوخت
  • صدور و تمدید گذرنامه
  • صدور وضعیت خلافی خودرو
  • طرح اطلاعات اقتصادی خانوارها
  • صدور گواهی پروانه کسب
  • صدور گواهی عدم سوء پیشینه (جدید)
  • بیمه حوادث مسافران عازم به خارج از کشور(بیمسا)

پلیس+10 زیرمجموعه‌ای از خدمات الکترونیکی ارائه شده توسط پلیس در کشور است که در دفاتری به نام دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه می‌شود.

 

پلیس+10 گواهینامه رانندگی

خدمات مربوط به گواهینامه در رشت

خدمات مربوط به گواهینامه در رشت

آشنایی با تاریخچه گواهینامه رانندگی

هر راننده‌ای برای اینکه بتواند پشت فرمان خودرو بنشیند یا حتی یک دستگاه خودرو بخرد، باید گواهینامه رانندگی یا به قول رانندگان قدیمی ایران، تصدیق داشته باشد.اما تاریخچه این گواهینامه چیست؟ برای یافتن پاسخ با ما همراه باشید.

گواهینامه رانندگی مدرکی است مبنی بر اینکه فرد توانایی رانندگی با وسیله نقلیه ای را دارد. با رشد شهر نشینی و افزایش تمایل افراد به استفاده از وسیله ی نقلیه ی شخصی و انجام مانورهای خطرناک و وقوع تصادفات سبب شد تا مسئولین، به لزوم تدوین قوانینی برای صدور اجازه نامه رانندگی پی ببرند. امروزه با دریافت گواهینامه بسته به نوع گواهینامه (پایه ۱، پایه ۲، پایه ۳ موتور سیکلت ) فرد می تواند از انواع وسیله نقلیه استفاده کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه کسی برای اولین بار موفق به اخذ گواهینامه شد، برای دانستن این موضوع و تاریخچه گواهینامه رانندگی در ایران و جهان این بخش را مطالعه نمایید.

در دوره 1880 تــا 1900 میلادی خودروها به شکلی که اکنون از آن استفاده می کنیم درآمد و افزایش تردد ها و سرعت خودروها موجب تصادفات و خسارات زیادی شد. بتدریج کشورهایی که با این مشکل روبرو شدند قوانینی را برای استفاده از خودروها تدوین کردند که یکی از این قوانین اجازه رانندگی خودرو، یا گواهینامه بود. جالب است بدانید نخستین گواهینامه رانندگی را کارل بنــز که یکی از پیشروان و مخترعین خودرو بود در سال ۱۸۸۸ دریافت کرد. او برای راندن خودروی خود که موتور واگن نامیده شد و صدای زیادی می کرد، از مسئولین ایالتی اجازه رانندگی دریافت کرد.

 

خدمات مربوط به گواهینامه در رشت
برخی از قدیمی ترین گواهینامه ها

گواهینامه رانندگی چیست؟

گواهینامه رانندگی یک سند و مجوز رسمی و قانونی است که بر اساس آن دولت تایید می کند فرد صلاحیت رانندگی با خودرو را دارد. این مدرک، به اندازه یک کارت بانکی و از جنس پلاستیک است و روی آن مشخصات راننده، تاریخ اعتبار، محدودیت رانندگی و نوع وسیله نقلیه درج شده است.معمول ترین و رایج ترین گواهینامه رانندگی برای خودروهای سواری صادر می شود اما اشخاص برای راندن موتورسیکلت، ون، مینی بوس، اتوبوس و کامیون باید گواهینامه مربوطه را کسب کنند.

قوانین مربوط به گواهینامه رانندگی می تواند در هر کشوری متفاوت با دیگر مناطق باشد. به عنوان مثال، برای اخذ گواهینامه پایه یک در ایران (مخصوص خودروهای سواری)، فرد باید حداقل ۱۸ ساله باشد و ۱۲ جلسه در آموزشگاه ها تعلیم رانندگی ببیند.

اولین مرد و اولین زن صاحب گواهینامه در جهان

اولین گواهینامه رانندگی را “کارل بنز” مخترع خودروهای مدرن، در سال ۱۸۸۸ دریافت کرد. او برای راندن خودروی خود که موسوم به موتورواگن بود و دود و صدای قابل توجهی تولید می کرد، از دولت محلی اجازه رانندگی دریافت کند.

دریافت گواهینامه نیازمند قوانینی بود که این افراد باید آن ها را پشت سر می گذاشتند. محدودیت سرعت آن ها در طول رانندگی ۲۰ کیلومتر در ساعت در جاده ها و ۱۲ کیلومتر در ساعت در نواحی شهری بود. یک آزمون مربوط به رانندگی و یک آزمون گواهینامه داشتند که اگر هر دو را قبول می شدند، به آن ها گواهینامه تعلق می گرفت. محدودیت سرعت آن قدر زیاد نبود که آن ها را بترساند. ژولز آلبرت به طور میانگین ۱۲۷ کیلومتر از فرانسه را با سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت طی کرد.

اولین خانم هم در سال ۱۸۹۸ موفق به اخذ گواهینامه شده بود. در آن زمان، اخذ گواهینامه این گونه بود که فرد می توانست ترمز کند، خودرو را متوقف کند، سرعت بگیرد، مسیر را طی کند. یعنی خیلی نباید کار سختی انجام می داد. تا آن زمان معمولاً هیچ آزمون کتبی گرفته نمی شد؛ تا این که در سال ۱۹۱۷ آزمون های کتبی هم در مورد قوانین رانندگی روی کار آمدند.

اولین کشوری که داشتن گواهینامه برای رانندگی را الزامی کرد

در تاریخ 29 سپتامبر 1903 کشورآلمان داشتن گواهینامه برای رانندگی را الزامی کرد و این قانون را به اجرا گذاشت. در سال 1910اولین قوانین رانندگی ایالت نیویورک آمریکا تصویب شد و ایالت نیوجرسی از سال 1913 اولین ایالتی بود که داشتن گواهینامه را برای همه ی رانندگان الزامی کرد.

خدمات مربوط به گواهینامه در رشت
خدمات مربوط به گواهینامه در رشت

تاریخچه گواهینامه رانندگی در ایران

اولین خودرو یا بهتر بگوییم خودروها، در پاییز ۱۲۷۹ شمسی و ۱۲ سال بعد از صدور اولین گواهینامه رانندگی در جهان به ایران رسیدند. رانندگان فرانسوی دو دستگاه رنو را به ایران آوردند که یکی وسط راه خراب شد و دومی هم در ترور محمدعلی شاه منفجر شد.

در سال ۱۲۸۹، طرح مالیات بر وسایل نقلیه توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و صاحب هر خودرو باید ۵ تومان ماهانه مالیات می داد. مالیات زیاد، مناسب نبودن جاده ها و خیابان ها و همین طور قیمت بالا خودرو باعث شد تا اتومبیل به عنوان یک وسیله نقلیه مرسوم و متداول استفاده نشود و فقط شاه و اعیان و بزرگان دارای خودرو بودند.

اولین آیین نامه رانندگی توسط وستد سوئدی، رئیس نظمیه در اواخر قرن سیزدهم (بین سال های ۱۲۹۱ تا ۱۳۰۰) تنظیم شد و بر اساس این قوانین، حداکثر سرعت خودرو در شهر ۱۵ کیلومتر بر ساعت، در خارج شهر ۲۵ کیلومتر بر ساعت و در شب ۱۰ کیلومتر بر ساعت بود.

شاید فکر کنید که آموزشگاه های رانندگی در یکی دو دهه اخیر ایجاد شده اند اما این موسسات از همان اولین سال های قرن چهاردم شمسی شکل گرفته اند و «سیف الله خان»، اولین فردی است که توانست در سال ۱۳۰۸ «کورس شوفری ایران» را با امتیاز «خوب» پشت سر بگذارد و صاحب گواهینامه رانندگی شود.رفته رفته علائم راهنمایی و رانندگی بیشتری به مجموعه قوانین اضافه شد و با نصب چراغ های راهنمایی در دهه ۳۰، رانندگان باید قوانین بیشتری را رعایت می کردند.از دهه ۷۰ به این طرف هم آموزشگاه های رانندگی جدید گسترش پیدا کردند و اشخاص برای دریافت گواهینامه رانندگی باید حتما به این موسسات مراجعه کنند.

خودروهای پرنده: آیا گواهینامه جدیدی برای خودروهای پرنده شکل می گیرد؟

خودروهای پرنده تقریبا از همان ابتدای ساخت خودرو توسط کارل بنز، در تصورات و تخیلات طراحان، مهندسان و نویسندگان نقش بسته اند. خودروهایی که هم شکل و شمایل اتومبیل چهار چرخ را دارند و هم می توان در خیابان ها و جاده ها با آنها رانندگی کرد و هم تبدیل به هواپیما می شوند.در حال حاضر نمونه هایی از خودروهای پرنده ساخته شده اند و از آزمون ها و آزمایش ها سربلند بیرون آمده اند. اما با وجود قابلیت پرواز، داشتن گواهینامه ب۱ خودروهای سواری برای این نوع ماشین ها کافی نیست و احتمالا دولت ها شرط قبولی در آزمون خلبانی هواپیماهای سبک را هم به گواهینامه این نوع خودروها اضافه می کنند.

57361962

صفر تا صد دریافت المثنی کارت سوخت

صفر تا صد دریافت المثنی کارت سوخت

گم شدن کارت سوخت یکی از چالش‌­ها و مشکلات مالکان خودرو است. اینکه بعد از معطل شدن در صف بنزین، ناگهان متوجه شوید که کارت سوختتان نیست. در آن لحظه هر جایی را هم بگردید، هیچ اثری از کارت پیدا نمی­‌کنید.

در چنین موقعی خیلی نمی­‌توان تعلل کرد و در آخر باید رضایت به بنزین با نرخ آزاد ۳ هزار تومانی را داد. جدا از اعصاب خوردی و ناراحتی، سؤالی که ذهن شما را بعد از خروج از جایگاه درگیر خواهد کرد، اینکه برای دریافت کارت سوخت المثنی باید چه کار کرد؟ چقدر باید منتظر ماند؟ چه مدارکی مورد نیاز است؟

به هر حال، این اتفاقی است که شاید برای شما روزی بیفتد یا شاید هم الآن درگیر آن باشید و به دنبال پاسخ آن­ها هستید. در هر دو حالت، ما در ادامه این مقاله، مراحل و مدارک لازم برای دریافت کارت بنزین المثنی را برای شما نوشتیم.

اولین اقدامی که باید بعد از گم شدن کارت سوخت کرد، سوزاندن آن است. تا زمانی که  شما کارت بنزین را غیرفعال نکنید، افراد سودجو در صورت پیدا کردن یا دزدیدن آن می‌­توانند از سهمیه بنزین­تان استفاده کنند. باید به این مسئله توجه کنید که هر اتفاقی از طریق کارت سوختتان بیفتد، با نام شما ثبت خواهد شد. در حال حاضر، تنها مرکزی که می‌­توانید برای درخواست، سوزاندن و دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنید، دفاتر پلیس+۱۰ است. به دلیل سواستفاده‌­هایی که ممکن است انجام شود، درخواست به صورت مجازی و از طریق سایت امکان پذیر نیست.

صفر تا صد دریافت المثنی کارت سوخت
صفر تا صد دریافت المثنی کارت سوخت

مدارک لازم برای درخواست کارت سوخت المثنی

نکته مهم اینکه حتماً باید به صورت حضوری درخواست دریافت کارت سوخت المثنی را ثبت کرد. همچنین اینکه مالک اصلی خودرو که کارت بنزین به نام او است، حتماً باید خودش حضور داشته باشد؛ حتی اگر او گم نکرده باشد. در صورتی که مالک وسیله امکان حضور نداشته باشد، وکیل او همراه با وکالت نامه اصلی همراه با قید کلمه کارت سوخت در مرکز پلیس +۱۰ حضور پیدا کند، ضمن اینکه می بایست مدارک لازم را همراه خود داشته باشید.

مدارک دریافت کارت سوخت المثنی شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو
  • شناسنامه و کارت ملی مالک اصلی یا وکیل او برای احراز هویت
  • آدرس کامل پستی همراه با کد پستی
  • بیمه‌­نامه شخص ثالث خودرو
  • رسید پرداخت مبلغ (پرداخت مبلغ، فقط از طریق دستگاه پوز موجود در دفترهای پلیس+۱۰ انجام می‌­شود.)
  • فرم تکمیل شده

برای هر خودرو چند بار کارت سوخت صادر می شود؟

در خصوص تعداد صدور کارت سوخت محدودیتی وجود ندارد؛ اما این نکته را باید در نظر بگیرید که با هر بار گم شدن آن، شما تا چند ماه (حداقل متوسط دو ماه) باید بنزین آزاد بزنید.

مدت زمان صدور کارت سوخت المثنی چقدر است؟

مدت زمان صدور کارت سوخت المثنی تا الان دچار فرازونشیب‌های زیادی شده است.  با اینکه اکنون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرده است که حداکثر زمان صدور سه ماه است؛ اما گاهی به دلایلی از جمله تعداد درخواست های زیاد، این زمان افزایش زیادی داشته است. برای مثال: در شهریور ۹۹، درخواست خود را ثبت کرده‌اید؛ اما در فروردین ۹۹ رسیدگی شده‌است؛ اما در حال حاضر با مدیریت‌هایی که انجام گرفته است، این زمان متوسط ۲ ماه است.

در صورت پیدا شدن کارت سوخت باید چه کار کرد؟

پس از ثبت مفقودی و سوزاندن آن، امکان مجدد فعال شدن کارت سوخت وجود ندارد.

رمز کارت های سوخت جدید به چه صورت است؟

تمامی کارت‌های سوخت جدید (نو و المثنی) که از سال ۹۸ صادر شده‌اند به صورت پیش‌فرض دارای رمز هستند. رمز آن‌ها هم ۴ رقم آخر کد ملی مالک خودرو است. در صورتی که مالک رمز را تغییر دهد و بعد فراموش کند، برای بازیابی آن باید همراه با مدارک از جمله: کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و خود کارت سوخت (سالم) به یکی از دفاتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کند. در حالت کلی، توصیه می‌کنیم که رمز کارت سوخت خود را تغییر ندهید.

نکته دیگر اینکه در صورت وارد کردن رمز اشتباه تا ۵ بار، کارت بنزین غیرفعال خواهد شد. برای فعال کردن آن باید همراه با مدارک وسایل نقلیه و مالک به یکی از دفاتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنید.

صفر تا صد دریافت المثنی کارت سوخت
صفر تا صد دریافت المثنی کارت سوخت

پیگیری کارت سوخت المثنی

بعد از ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی، به شما کد رهگیری می‌دهند. با استفاده از این کد و از طریق سه روش می توانید روند کارت سوخت خود را پیگیری کنید:

  • بهترین و سریع‌ترین راه مراجعه به سایت نیروی انتظامی است. با ورود به بخش پیگیری کارت سوخت و وارد کردن شماره پلاک، می­‌توانید کد مرسوله را  ببینید. بعد آن کد را در سایت اداره پست به آدرس post.ir وارد کنید تا مرحله صدور را ملاحظه کنید.
  • در صورتی که سایت به دلایل فنی در دسترس نبود، می­‌توانید از طریق پیامک اقدام کنید. فقط کافی است تا شماره VIN کارت خودرو یا موتور را به شماره 1101202040 ارسال کنید. برای رهگیری کارت سوخت المثنی خودرو باید از قالب V*VIN و برای موتور از قالب M*VIN استفاده کنید. حروف V و M ثابت هستند.
  • روش دیگر مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ است که درخواست خود را ثبت کرده‌­اید.

اگر به دلیل نبودن شما در منزل، کارت سوختتان به اداره پست مرجوع شد، خود یا فرد دیگری می‌­توانید با داشتن مدرک شناسایی معتبر به اداره پست مراجعه و آن را تحویل بگیرد. در صورتی که کارت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگشت شود و بعد از ۷ روز، برای تحویل آن مراجعه نکنید، برای درخواست باید از ابتدا اقدام کرد.

چند نکته مهم

  • در صورتی که کارت سوخت را خود را جایگاه پمپ بنزین جا گذاشتید، تا سه روز می­‌توانید برای دریافت آن مراجعه کنید. بعد از سه روز، کارت‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شود. در صورتی که متصدی جایگاه با شما برای تحویل همکاری نکرد، می‌توانید با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت کنید.
  • برای دریافت پرینت رسید باید هزینه جداگانه‌ای را در دفتر پلیس+۱۰ ثبت کنید.

برای دریافت کارت سوخت المثنی فقط باید به مراکز پلیس+۱۰ مراجعه کنید. در واقع در اولین اقدام شما باید کارت را بسوزانید و بعد ثبت درخواست کنید. بین ۴۰ تا ۶۰ روز بعد، کارت سوخت با استفاده از پست به درب منزل شما می‌رسد.

 

تمدید پاسپورت

گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی

گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی

گم شدن گذرنامه و عواقب گم شدن پاسپورت

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک مهم شناسایی است. گم شدن گذرنامه می‌تواند دردسرساز باشد و احتمال سوءاستفاده از گذرنامه مفقودی بسیار زیاد است. بنابراین، در صورت مفقود شدن گذرنامه فوراً باید برای گرفتن گذرنامه المثنی اقدام کرد تا از عواقب گم شدن پاسپورت جلوگیری کنید.

طبق قوانین جدید، انتشار آگهی مفقودی گذرنامه در روزنامه رسمی یا چاپ آگهی مفقودی پاسپورت در روزنامه کثیرالانتشار الزامی نیست. در این مقاله به شرح کامل اقداماتی می‌پردازیم که در صورت گم شدن پاسپورت خود و به منظور گرفتن پاسپورت جدید باید انجام دهید.

گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی
گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی

گم شدن پاسپورت

در صورت گم شدن گذرنامه، شما باید سریعاً مفقود شدن آن را به اداره گذرنامه اعلام کنید تا گذرنامه گمشده مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار نگیرد. البته برای انجام این کار نیازی به انتشار آگهی مفقودی گذرنامه ندارید. پلیس بین‌الملل (اینترپل) برای ثبت پاسپورت‌های مفقودی سامانه‌ای دارد که آخرین وضعیت پاسپورت‌های گم‌شده در آن ثبت می‌شود.

بنابراین شما با اعلام مفقودی گذرنامه خود به پلیس، در واقع مفقودی گذرنامه و اطلاعات مربوط به آن را در سامانۀ اینترپل نیز ثبت خواهید کرد. در صورت پیدا شدن گذرنامه، شما باید آن را به پلیس اطلاع دهید تا اطلاعات پاسپورت شما در سامانۀ اینترپل نیز به روز شود.

آگهی مفقودی گذرنامه

چاپ آگهی مفقودی گذرنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار ضروری نیست. اقدام فوری شما برای اعلام مفقودی گذرنامه به پلیس کافی است. بنابراین در صورت گم کردن پاسپورت خود فقط کافی است با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ مراتب مفقودی پاسپورت خود را اعلام نمایید.

پر کردن فرم‌های مفقودی در این دفاتر، پاسپورت گم‌شده را از اعتبار ساقط خواهد کرد. ایرانیان خارج از کشور در این موارد باید به سفارت‌خانه ایران در کشور محل اقامت خود بروند یا به دفتر حفاظت از منافع ایران مراجعه کنند و مراتب گم شدن پاسپورت خود را اطلاع دهند. با اعلام مفقودی گذرنامه این اطلاعات در اختیار پلیس محلی نیز گذاشته می‌شود.

 

اعلام مفقودی گذرنامه

اگر تاریخ اعتبار گذرنامه گم‌شده شما تمام شده است، برای دریافت گذرنامه جدید کافی است به یکی از دفاتر پلیس به علاوه ده مراجعه کنید. اما اگر گذرنامه مفقودشده شما دارای اعتبار است، برای جلوگیری از عواقب گم شدن پاسپورت و سوءاستفاده‌های احتمالی باید به سرعت برای دریافت گذرنامه المثنی اقدام کنید.

البته وضعیت اقامتی افراد در چگونگی دریافت گذرنامه المثنی تأثیر دارد. توجه داشته باشید که حضور شخص برای اعلام مفقودی گذرنامه و درخواست صدور مجدد آن الزامی است. در ادامه، مدارکی را که برای دریافت گذرنامه المثنی به آن نیاز خواهید داشت برای شما شرح خواهیم داد. همان‌طور که توضیح دادیم، اعلام مفقودی گذرنامه با ثبت آگهی مفقودی گذرنامه انجام نمی‌گیرد و در نتیجه، مراجعۀ حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ ضروری است.

 

مدارک لازم برای گرفتن گذرنامه المثنی (پاسپورت المثنی)

۱. تکمیل دو برگ فرم صدور گذرنامه

۲. کپی صفحات دو و سه و در صورت موجود بودن، صفحۀ دارای مُهر آخرین خروج و یا فرم استعلام خروج قانونی

۳. اصل شناسنامۀ ایرانی و دو سری کپی از تمام صفحات شناسنامه

۴. اصل کارت شناسایی ملی و کپی آن

۵. سه قطعه عکس ۳×۴ جدید از روبه‌رو و بدون عینک و کلاه و لنزهای رنگی

۶. اعلام چگونگی مفقود شدن گذرنامه در دو نسخه

۷. نامه اعلام سرقت پاسپورت با تأیید پلیس محلی

۸. رسید پرداخت هزینه صدور مجدد گذرنامه

دقت کنید که شناسنامه ایرانی برای تمام افراد بالای پانزده سال باید عکس‌دار باشد. همچنین در عکس بیومتریک بانوان باید حجاب کامل اسلامی رعایت شده باشد. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، احتیاجی به چاپ آگهی مفقودی گذرنامه در روزنامه‌ها نیست.

گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی
گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی

زمان دریافت گذرنامه المثنی

تا چند سال پیش، صدور مجدد گذرنامه حدود شش ماه طول می‌کشید. اما با تمهیدات جدیدی که پلیس برای این منظور اندیشیده است، زمان لازم برای دریافت گذرنامه المثنی به حدود بیست روز رسیده است. از آنجایی که درج آگهی مفقودی گذرنامه در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشار الزامی نیست، می‌توان خیلی سریع برای گرفتن پاسپورت جدید اقدام کرد.

باید توجه داشت که گرفتن پاسپورت برای بانوان به اجازه محضری همسر نیز نیاز دارد. بنابراین مدت زمان لازم برای گرفتن این مورد را نیز باید در نظر بگیرید که معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد و در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که در ایام شلوغ‌تر سال همانند نوروز و اربعین، دریافت گذرنامه المثنی ممکن است زمان بیشتری ببرد.

 

( گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی )