پلیس پیشگیری چیست؟

مدارک تمدید پاسپورت

مدارک تمدید پاسپورت

تمام افرادی که قصد اخذ اقامت در دیگر کشور های دنیا را دارند باید دارای پاسپورت بین المللی باشند. پاسپورت یک مدرک مشابه با شناسنامه شماست و بدون داشتن پاسپورت امکان سفر های خارجی برای شما امکان پذیر نیست. یکی از مهمترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید زمان انقضای پاسپورت شماست. پس از منقضی شدن پاسپورت باید مجددا برای تمدید پاسپورت اقدام کنید و در این نوشتار به بررسی مراحل، مدارک و تمام امور مربوط به تمدید پاسپورت پرداخته ایم.

پاسپورت چیست؟

پاسپورت سندی معتبر در کل جهان است که برای سفرهای خارجی به آن نیازمند خواهید بود. اعتبار پاسپورت بسته به هر کشوری متفاوت است ولی پاسپورت‌های ایرانی با اعتبار ۵ ساله صادر می‌شوند. زمانی که می‌خواهید به کشورهای دیگر سفر کنید، آژانس‌های مسافرتی یا ادارات مربوطه مدت زمان اعتبار پاسپورت شما راچک می‌کنند. اگر شش ماه تا تاریخ انقضای پاسپورت شما باقی مانده باشد باید برای تمدید پاسپورت و حفظ اقامت اروپا یا کشوری که در آن اقامت دارید، اقدام کنید.

تعویض پاسپورت یا تمدید پاسپورت؟ به کدامیک نیاز دارید؟

زمانی که اعتبار پاسپورت تمام شود باید برای تعویض آن اقدام کنید ولی شرایط دیگری نیز وجود دارند که نیاز به تعویض پاسپورت دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • پر شدن صفحات پاسپورت
  • تغییر نام، نام خانوادگی یا تاریخ تولد
  • مخدوش شدن گذرنامه
  • درخواست تفکیک نام فرزندان از گذرنامه

برای ارائه مدارک و تعویض پاسپورت باید به پلیس+10 مراجعه کرده و مراحل اداری را طی کنید.

مدارک تمدید پاسپورت
مدارک تمدید پاسپورت

 

مدارک لازم برای تمدید پاسپورت چیست؟

مشابه با تمام مدارک حقوقی و شناسایی برای تمدید پاسپورت نیز باید اسناد متفاوتی را از قبل آماده کرده باشید. مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت را که پیش از مراجعه به پلیس+10 باید آماده کرده باشید در ادامه معرفی کرده ایم. توجه داشته باشید که برای تمدید پاسپورت حتما حضور متقاضی برای انگشت‌نگاری در محل اداره پلیس لازم است. مدارک لازم برای تعویض پاسپورت عبارتند از:

  • تهيه فرم درخواست از دفاتر خدمات الکترونيک
  • پرداخت وجه ذکر شده از طریق دستگاه کارتخوان در دفاتر پیشخوان دولت
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • عکس جدید
  • عکس آقایان باید بدون کلاه، عینک و کراوات بوده و رنگ لباس و زمینه عکس یکسان نباشند.
  • خانم‌ها باید حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات با مقنعه ساده و تیره داشته باشند.
  • اجازه محضری پدر برای افراد زير ۱۸ سال
  • اجازه محضری همسر برای بانوان متأهل
  • مدارک اختصاصی برای تمدید پاسپورت آقایان
  • ارائه اصل و کپی کارت پايان خدمت يا معافيت هوشمند
  • آقايان بالای ۵۰ سال نیازی به ارائه کارت پايان خدمت ندارند
  • آقايان دانشجو يا دانش آموز برای خروج از کشور باید از محل تحصیل نامه اشتغال به تحصیل دریافت کرده و به سازمان ظیفه عمومی ارائه دهند.

 

مهمترین مراحل تمدید پاسپورت چیست؟

با به همراه داشتن مدارک معرفی شده برای تعویض و تمدید پاسپورت و مراجعه به مراکز معرفی شده از طرف دولت عملا بیشتر راه را طی کرده اید. در نهایت نیز متقاضی باید شخصا با مدارک مورد نیاز را به پلیس+10 ارائه دهد. افسر گذرنامه مدارک ارائه شده را بررسی کرده و رسیدی به متقاضی تحویل می‌دهد که ارائه آن در زمان تحویل پاسپورت الزامی است.

تمدید پاسپورت چند روز طول میکشد؟

پس از تحویل رسید، پاسپورت جدید توسط پست از یک هفته تا حداکثر ۱۰ روز به نشانی مندرج در فرم متقاضی ارسال می‌شود. زمانی که پاسپورت را تحویل می‌گیرید، باید رسید تایید را مامور پست ارائه دهید. البته این زمان برای صدور پاسپورت جدید در اثر مفقودی، چیزی حدود ۲۰ روز است.

پیگیری وضعیت صدور و تمدید پاسپورت

پیگیری و استعلام وضعیت صدور پاسپورت از طریق سیستم پیامکی ۱۱۰۰ و یا شماره گیری#۱۱۰* امکان پذیر است. در صورتی که می خواهید بدون حضور در دفاتر از وضعیت صدور پاسپورت خود آگاه شوید می توانید از طریق این شماره اقدام کنید.

تعویض پاسپورت قبل از انقضا، پیشگیری بهتر از درمان است!

درصورتی‌که پاسپورت خود را گم کرده‌اید یا اینکه گذرنامه شما مخدوش شده، باید حتماً به اداره‌ی گذرنامه‌ شهر خود مراجعه کنید. اما اگر در خارج از کشور هستید، باید هرچه سریع‌تر مفقودی پاسپورت خود را به سفارت، نمایندگی‌های کنسولی یا دفاتر حافظ منافع ایران در کشور مربوطه گزارش دهید. شما علاوه بر اطلاع به سفارت یا کنسولگری ایران، باید پلیس و مقام‌های محلی را نیز در جریان بگذارید. اگر اعتبار گذرنامه مخدوش یا مفقودی شما به پایان رسیده، نیازی به طی کردن این مراحل نیست و شما می‌توانید مستقیماً راهی دفاتر خدمات الکترونیکی شوید.

مدارک لازم برای تمدید گذرنامه در خارج از کشور

درصورتی‌که ساکن خارج از ایران هستید و اعتبار گذرنامه‌ شما به اتمام رسیده، می‌توانید برای صدور گذرنامه‌ جدید به سفارت ایران در کشور محل زندگی یا وب‌سایت سفارت مراجعه کنید. سامانه‌ی امور کنسولی ایرانیان وزارت امور خارجه نیز یکی دیگر از راه‌های تمدید گذرنامه برای ایرانیان خارج از کشور است. هموطنان مقیم خارج از کشور می‌توانند با در دست داشتن مدارک زیر، اقدام به درخواست تمدید پاسپورت خود کنند:

  • تکمیل فرم صدور گذرنامه
  • ارائه‌ اصل گذرنامه‌ فعلی و کپی از صفحات آن، به‌خصوص صفحه‌ آخرین مهر خروج
  • ارائه‌ اصل شناسنامه‌ جمهوری اسلامی و کپی از تمام صفحات آن
  • عکس بیومتریک

 در صورت مفقود شدن پاسپورت چگونه آن را تمدید کنیم؟

برای اعلام فقدان یا تعویض پاسپورت معتبر باید به اداره گذرنامه اصلی  مراجعه کنید ولی در صورتی که اعتبار گذرنامه ای که مخدوش شده یا گم شده به اتمام رسیده باشد دیگر نیازی به اعلام فقدان نیست و می‌توانید مستقیما به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده، مراحل اداری را طی کنید و پاسپورت جدید را خود را از طریق پست دریافت کنید. شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور نیز در صورت مفقودی پاسپورت می‌توانند با مراجعه به سفارت یا دفتر حفاظت منافع ایران در کشور مورد نظر مراتب را اطلاع دهند. به یاد داشته باشید که باید به پلیس و  یا مقامات محلی اطلاع‌رسانی کنید.

مدارک تمدید پاسپورت
مدارک تمدید پاسپورت

 

محدودیت‌های صدور و تمدید پاسپورت

برخی افراد به دلایل مختلف اجازه خروج از کشور را نداشته و مجاز به تعویض پاسپورت نیستند. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد:

  • افرادی که سفر آن‌ها باید با تایید و تشخیص مقامات قضایی انجام شود.
  • افرادی که دارای بدهی مالیاتی، حکم اجرای دادگستری و ثبت اسناد باشند.
  • مشمولان خدمت نظام وظیفه ؛ البته این گروه می‌توانند با سپردن وثیقه که مبلغ آن بسته به کشور مقصد متفاوت است از کشور خارج شوند.

استعلام وضعیت ممنوع الخروجی پیش از تمدید پاسپورت

سازمان ثبت اسناد کشور از سال ۹۷ سامانه ای را برای استعلام آنلاین وضعیت ممنوع الخروجی مسافران راه اندازی کرده است که مسافران می توانند به راحتی از طریق اینترنت از وضعیت خود آگاه شوند.

 

در نهایت پروسه اخذ پاسپورت می تواند از چند روز تا دو هفته طول بکشد. در صورتی که برای سفر عجله دارید به شما پیشنهاد می کنیم که مدارک خود را با دقت جمع آوری کنید همچنین فرم درخواست را با اطلاعات صحیح و به دقت پر کنید. به یاد داشته باشید که وجود هر گونه کسری در مدارک ارائه شده یا ارائه اطلاعات ناکامل باعث می شود تا پروسه تعویض پاسپورت زمان بر بشود یا اصلا انجام نشود.

مدارک تمدید پاسپورت
مدارک تمدید پاسپورت

پاسپورت چیست؟

پاسپورت سندی معتبر در کل جهان است که برای سفرهای خارجی به آن نیازمند خواهید بود. اعتبار پاسپورت بسته به هر کشوری متفاوت است ولی پاسپورت‌های ایرانی با اعتبار ۵ ساله صادر می‌شوند.

مهمترین مراحل تمدید پاسپورت چیست؟

متقاضی باید شخصا با مدارک مورد نیاز را به پلیس+10 ارائه دهد. افسر گذرنامه مدارک ارائه شده را بررسی کرده و رسیدی به متقاضی تحویل می‌دهد که ارائه آن در زمان تحویل پاسپورت الزامی است.

چگونه پاسپورت گم شده را تمدید کنیم؟

برای اعلام فقدان یا تعویض پاسپورت معتبر باید به اداره گذرنامه اصلی مراجعه کنید ولی در صورتی که اعتبار گذرنامه ای که مخدوش شده یا گم شده به اتمام رسیده باشد دیگر نیازی به اعلام فقدان نیست

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *