2036796

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو رایگان در سال ۱۴۰۱

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو رایگان در سال ۱۴۰۱

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، پلیس راهنمایی و رانندگی برای برقراری نظم و مقررات، راننده‌های متخلف را جریمه می‌کند. با عدم پرداخت جریمه‌ها میزان خلافی خودرو افزایش پیدا می‌کند و هنگام خرید و فروش خودرو یا تردد در خیابان‌ها با مشکلات متنوعی روبه رو خواهید شد.

به طور کلی پلیس راهنمایی و رانندگی برای اجرای قوانین ۴ نوع جریمه در نظر گرفته است که در صورت عدم رعایت قانون مشمول یکی از جریمه‌ها خواهید شد. تجربه نشان داده اگر اهرم فشار جریمه‌ها وجود نداشته باشد ممکن است که حادثه‌های سنگین جاده‌ای و تصادف‌ها رخ دهد. از این رو پلیس راهنمایی و رانندگی مجبور به اعمال قانون است تا از جان افراد محافظت کند. در این مطلب انواع جریمه‌های رانندگی و اهمیت استعلام خلافی خودرو را توضیح خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

تعریف خلافی خودرو

خلافی خودرو هنگامی ایجاد می‌شود که راننده‌های متخلف قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و توسط پلیس جریمه شده باشند. در صورت عدم پرداخت جریمه به خودرو خلافی تعلق می‌گیرد. در حقیقت راننده با نقض قوانین دچار تخلف شده و جریمه می‌شوید.

تخلفات در پرونده خودرو ثبت خواهد شد و در صورت افزایش خلافی، خودرو متوقف و به پارکینگ منتقل خواهد شد. همچنین در سال‌های اخیر علاوه بر جریمه‌های نقدی، نمره منفی هم برای راننده‌های متخلف در نظر گرفته شده است که این موضوع نشان دهنده اهمیت رعایت قانون است.

نکته مهم این است که اگر بعد از مدت زمان مشخص شده تاریخ مهلت پرداخت جریمه برای پرداخت اقدام کنید با جریمه دوبرابری مواجه خواهید شد. حتی در شرایط داشتن خلافی خودرو شرایط معامله خودرو برای شما فراهم نیست و در ابتدا باید خلافی خودروی خود را صفر کنید.

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو رایگان در سال ۱۴۰۱
نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو رایگان در سال ۱۴۰۱

انواع جریمه‌های راهنمایی و رانندگی

جرایم رانندگی انواع مختلفی دارند. جالب است بدانید که ۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتند از تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی. اگر برای اولین بار قصد گرفتن خلافی ماشین خود را دارید این سوال برایتان ایجاد می‌شود که چگونه از آن مطلع شویم؟ یا این‌که چه راهکارهایی برای کم کردن آن وجود دارد؟ آیا برای استعلام خلافی خودرو، نرم‌افزاری وجود دارد؟ پلیس راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و اجرای قوانین توسط تمام رانندگان، ۴ مدل جریمه را در نظر گرفته است که عبارتند از:

تسلیمی

الصاقی

دوربینی

دوبرگی

در جریمه تسلیمی، پلیس راهور برگ جریمه را به راننده خاطی خواهد داد که باید در مدت زمان مشخص شده به پرداخت آن اقدام کرد.

جریمه الصاقی، هنگامی‌صادر می‌شود که راننده خاطی در خودرو نیست و تخلف رخ داده است. به طور مثال: پارک کردن خودرو در جای پارک ممنون که راننده در خودرو حضور نداشته باشد، در این صورت برگه جریمه به شیشه خودرو الصاق می‌شود.

جریمه دوربینی یکی از متداول‌ترین و جدیدترین نوع جریمه‌های پلیس است. دوربین‌ها را در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهرها، جاده‌ها و اتوبان‌ها نصب می‌کنند و در صورت تخلف راننده، جریمه ثبت می‌شود و در نهایت جریمه برای مالک خودرو ارسال خواهد شد.

در جریمه دوبرگی، پلیس راهنمایی و رانندگی راننده خاطی را به دلیل عدم توجه به دستور توقف پلیس علاوه بر جریمه نقض قوانین راهنمایی و رانندگی که شامل برگ اول خواهد بود، برای عدم توجه به دستور توقف پلیس نیز جریمه خواهد کرد که شامل برگ دوم خواهد بود.

لزوم اعمال جریمه برای راننده متخلف

جریمه خودروی راننده خاطی یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که باعث می‌شود افراد برای برقرای نظم و رعایت قانون تلاش بیشتری داشته باشند. بدین صورت که اگر هر راننده‌ای به هر دلیل سهوی یا عمدی دچار تخلف شود و از قوانین سرپیچی کند، جریمه خواهد شد. برخی از افراد هم هستند که با جریمه مخالف بوده و معتقد هستند که با اعمال جریمه‌ها، راننده‌های متخلف قانون‌مند نخواهند شد. اما نکته مهم این است که پلیس با توجه به آمار و اطلاعات جاده‌ای که در اختیار دارد، با این عقیده مخالف است.

جالب است بدانید که در سال‌های گذشته افرادی زیادی بودند که کمربند ایمنی را نمی‌بستند و اعتقادی به این قانون نداشتند اما با توجه به جریمه‌های اعمال شده و اهرم فشاری که پلیس ایجاد کرد، توانست این قانون را به عنوان یک فرهنگ عنوان کند و مطابق آن اگر راننده‌ای از آن سرپیچی کند جریمه خواهد شد. با قانون بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی، آمار تصادف‌ها و از دست رفتن جان افراد کاهش پیدا کرد.

پس نتیجه می‌گیریم که در برخی از مواقع نیاز است که اهرم فشار جریمه بر جامعه ایجاد شود تا از طریق آن قانون جدیدی را برای امنیت بیشتر افراد ایجاد کرد.

همچنین نکته مهم این است که پلیس راهنمایی و رانندگی به طور کامل توضیح داده است که اگر راننده‌ای و صاحب خودرویی جریمه‌های خود را پرداخت نکند، خلافی خودرو را بیشتر خواهد کرد. هرچند بهتر است که با فرهنگ سازی، رعایت قانون را ترویج کرد تا جان سرنشینان و راننده خودرو حفظ شود. برخی از تخلف‌های ثبت شده که حوادث رانندگی را بیشتر کرده است عبارتند از:

استفاده از تلفن همراه

سرعت غیر مجاز

عبور از چراغ قرمز

نکته مهم این است که اگر جریمه شوید و از میزان خلافی خودرو خود اطلاع نداشته باشید می‌توانید از شرایط استعلام خلافی خودرو استفاده کنید. همچنین از طریق روش‌های آنلاین و آفلاین روش‌های مختلفی مهیا شده که در ادامه توضیح خواهیم داد.

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو رایگان در سال ۱۴۰۱
نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو رایگان در سال ۱۴۰۱

رابطه بیمه شخص ثالث و خلافی خودرو

برخی از افراد سوال می‌پرسند که چه نوع جریمه‌هایی باعث افزایش خلافی خودرو می‌شود یا آیا عدم تهیه بیمه شخص ثالث می‌تواند میزان خلافی را افزایش دهد؟

در پاسخ به این سوال‌ها باید بگوییم که هرگونه نقض قوانین راهنمایی و رانندگی با جریمه همراه خواهد بود که به روش‌های گفته شده جریمه صادر می‌شود. از طرفی هم بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی باید آن را تهیه کنند. اگر خودرویی فاقد بیمه شخص ثالث باشد جریمه شده و توقیف خودرو خواهد شد.

از این رو با توجه به اهمیت این بیمه نامه بهتر است که در اسرع وقت بیمه نامه را خریداری کرده یا برای تمدید آن اقدام کرد. مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث می‌تواند بلندمدت یک ساله یا کوتاه مدت یعنی چند روزه باشد.

خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون به صرفه تر است ولی اگر می‌خواهید در عرض چند ماه آتی وسیله نقلیه خود را بفروشید یا مشکل در پرداخت نقدی حق بیمه ثالث دارید می‌توانید، از بیمه نامه کوتاه مدت یا حتی چند روزه شخص ثالث بهره مند شوید که در این شرایط حتی خرید اقساطی بیمه شخص ثالث نیز میسر است.

اگر شما هم جزو افراد پر مشغله‌ای هستید که زمان کافی برای مراجعه حضوری به نمایندگی‌های بیمه ندارد توصیه می‌کنیم که از کارگزاری‌های آنلاین بیمه مانند: بیمه دات کام استفاده کنید تا بدون محدودیت زمانی و مکانی بیمه نامه خود را تمدید کنید.

بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید بیمه است که به صورت ۲۴ ساعته و در طول ۷ روز هفته آماده خدمات رسانی به بیمه‌گزارهای عزیز است. کافی است که به سایت bimeh.com مراجعه کرده و در صفحه اصلی از منوی محصولات، بیمه نامه مورد نظر خود را خریداری کنید.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

همانطور که توضیح داده شد، روش‌های مختلفی برای استعلام خلافی ماشین وجود دارد که بدون محدودیت‌های مکانی و زمانی بتوانید استعلام خلافی خودروی خود را دریافت کرده و برای پرداخت آن اقدام کرد. از جمله متداول‌ترین روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با مراجعه به پلیس ۱۰+

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق پیامک به شماره‌های ۳۰۰۰۵۱۵۱، ۱۱۰۰۰۵۱۵۱ و ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با کد USSD بدون نیاز به اینترنت و دریافت کد دستوری #۱۱۰*

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت پلیس راهور

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن‌های موبایلی

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو رایگان در سال ۱۴۰۱
نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو رایگان در سال ۱۴۰۱

مدارک مورد نیاز برای اعتراض به میزان خلافی خودرو

ممکن است که برخی از افراد به میزان خلافی خودروی خود اعتراض داشته باشند و بخواهند که ثبت شکایت کنند تا خلافی خودرو کاهش پیدا کند. برای این کار کافی است که مدارک مورد نیاز را به سامانه مربوطه تحویل داد تا بررسی‌های لازم انجام شود. این مدارک عبارتند از:

اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو

کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی وی

تکمیل فرم درخواست

به طور کلی بهتر است که به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام گذاشت تا مشمول جریمه‌های پلیس نشوید. اما اگر به هر دلیلی جریمه شدید باید برای پرداخت به موقع آن اقدام کنید تا خلافی خودرو برای شما افزایش پیدا نکند و مشکلات احتمالی دیگر مانند: جریمه دو برابری و توقیف خودرو برایتان رخ ندهد.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *