تمدید پاسپورت

گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی

گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی

گم شدن گذرنامه و عواقب گم شدن پاسپورت

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک مهم شناسایی است. گم شدن گذرنامه می‌تواند دردسرساز باشد و احتمال سوءاستفاده از گذرنامه مفقودی بسیار زیاد است. بنابراین، در صورت مفقود شدن گذرنامه فوراً باید برای گرفتن گذرنامه المثنی اقدام کرد تا از عواقب گم شدن پاسپورت جلوگیری کنید.

طبق قوانین جدید، انتشار آگهی مفقودی گذرنامه در روزنامه رسمی یا چاپ آگهی مفقودی پاسپورت در روزنامه کثیرالانتشار الزامی نیست. در این مقاله به شرح کامل اقداماتی می‌پردازیم که در صورت گم شدن پاسپورت خود و به منظور گرفتن پاسپورت جدید باید انجام دهید.

گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی
گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی

گم شدن پاسپورت

در صورت گم شدن گذرنامه، شما باید سریعاً مفقود شدن آن را به اداره گذرنامه اعلام کنید تا گذرنامه گمشده مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار نگیرد. البته برای انجام این کار نیازی به انتشار آگهی مفقودی گذرنامه ندارید. پلیس بین‌الملل (اینترپل) برای ثبت پاسپورت‌های مفقودی سامانه‌ای دارد که آخرین وضعیت پاسپورت‌های گم‌شده در آن ثبت می‌شود.

بنابراین شما با اعلام مفقودی گذرنامه خود به پلیس، در واقع مفقودی گذرنامه و اطلاعات مربوط به آن را در سامانۀ اینترپل نیز ثبت خواهید کرد. در صورت پیدا شدن گذرنامه، شما باید آن را به پلیس اطلاع دهید تا اطلاعات پاسپورت شما در سامانۀ اینترپل نیز به روز شود.

آگهی مفقودی گذرنامه

چاپ آگهی مفقودی گذرنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار ضروری نیست. اقدام فوری شما برای اعلام مفقودی گذرنامه به پلیس کافی است. بنابراین در صورت گم کردن پاسپورت خود فقط کافی است با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ مراتب مفقودی پاسپورت خود را اعلام نمایید.

پر کردن فرم‌های مفقودی در این دفاتر، پاسپورت گم‌شده را از اعتبار ساقط خواهد کرد. ایرانیان خارج از کشور در این موارد باید به سفارت‌خانه ایران در کشور محل اقامت خود بروند یا به دفتر حفاظت از منافع ایران مراجعه کنند و مراتب گم شدن پاسپورت خود را اطلاع دهند. با اعلام مفقودی گذرنامه این اطلاعات در اختیار پلیس محلی نیز گذاشته می‌شود.

 

اعلام مفقودی گذرنامه

اگر تاریخ اعتبار گذرنامه گم‌شده شما تمام شده است، برای دریافت گذرنامه جدید کافی است به یکی از دفاتر پلیس به علاوه ده مراجعه کنید. اما اگر گذرنامه مفقودشده شما دارای اعتبار است، برای جلوگیری از عواقب گم شدن پاسپورت و سوءاستفاده‌های احتمالی باید به سرعت برای دریافت گذرنامه المثنی اقدام کنید.

البته وضعیت اقامتی افراد در چگونگی دریافت گذرنامه المثنی تأثیر دارد. توجه داشته باشید که حضور شخص برای اعلام مفقودی گذرنامه و درخواست صدور مجدد آن الزامی است. در ادامه، مدارکی را که برای دریافت گذرنامه المثنی به آن نیاز خواهید داشت برای شما شرح خواهیم داد. همان‌طور که توضیح دادیم، اعلام مفقودی گذرنامه با ثبت آگهی مفقودی گذرنامه انجام نمی‌گیرد و در نتیجه، مراجعۀ حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ ضروری است.

 

مدارک لازم برای گرفتن گذرنامه المثنی (پاسپورت المثنی)

۱. تکمیل دو برگ فرم صدور گذرنامه

۲. کپی صفحات دو و سه و در صورت موجود بودن، صفحۀ دارای مُهر آخرین خروج و یا فرم استعلام خروج قانونی

۳. اصل شناسنامۀ ایرانی و دو سری کپی از تمام صفحات شناسنامه

۴. اصل کارت شناسایی ملی و کپی آن

۵. سه قطعه عکس ۳×۴ جدید از روبه‌رو و بدون عینک و کلاه و لنزهای رنگی

۶. اعلام چگونگی مفقود شدن گذرنامه در دو نسخه

۷. نامه اعلام سرقت پاسپورت با تأیید پلیس محلی

۸. رسید پرداخت هزینه صدور مجدد گذرنامه

دقت کنید که شناسنامه ایرانی برای تمام افراد بالای پانزده سال باید عکس‌دار باشد. همچنین در عکس بیومتریک بانوان باید حجاب کامل اسلامی رعایت شده باشد. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، احتیاجی به چاپ آگهی مفقودی گذرنامه در روزنامه‌ها نیست.

گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی
گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی

زمان دریافت گذرنامه المثنی

تا چند سال پیش، صدور مجدد گذرنامه حدود شش ماه طول می‌کشید. اما با تمهیدات جدیدی که پلیس برای این منظور اندیشیده است، زمان لازم برای دریافت گذرنامه المثنی به حدود بیست روز رسیده است. از آنجایی که درج آگهی مفقودی گذرنامه در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشار الزامی نیست، می‌توان خیلی سریع برای گرفتن پاسپورت جدید اقدام کرد.

باید توجه داشت که گرفتن پاسپورت برای بانوان به اجازه محضری همسر نیز نیاز دارد. بنابراین مدت زمان لازم برای گرفتن این مورد را نیز باید در نظر بگیرید که معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد و در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که در ایام شلوغ‌تر سال همانند نوروز و اربعین، دریافت گذرنامه المثنی ممکن است زمان بیشتری ببرد.

 

( گم شدن گذرنامه و گرفتن گذرنامه المثنی )

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *