گواهینامه رانندگی المثنی

گواهینامه رانندگی المثنی

گواهینامه رانندگی المثنی

در صورتی که گواهینامۀ خود را گم کرده‌اید، فوراً باید برای گرفتن گواهینامۀ المثنی اقدام کنید. گواهینامۀ رانندگی جزو مدارک شناسایی مهم است. بنابراین برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی شما باید ابتدا مفقود شدن آن را گزارش دهید و سپس برای گرفتن گواهینامۀ جدید درخواست دهید.

اقدام فوری شما بعد از گم شدن گواهینامه بسیار مهم است. در این مقاله به صورت گام به گام تمام اقداماتی را توضیح داده‌ایم که باید برای اخذ گواهینامۀ المثنی انجام دهید.

گواهینامه رانندگی المثنی

پی‌گیری گواهینامه مفقودی

تمام مدارک شناسایی پیدا شده در سراسر کشور به ادارۀ پست فرستاده می‌شوند. افرادی که مدرکی را پیدا می‌کنند اگر آن را در صندوق پست بیندازند، این مدرک در سامانۀ مدارک یافت‌شدۀ کشور قرار می‌گیرد.

این سامانه که با نام «پست یافته» فعالیت می‌کند، تمام مدارک شناسایی یافت‌شده را ثبت می‌کند. بنابراین در گام نخست برای پی‌گیری گواهینامۀ گم شده، شما باید به سایت پُست‌یافته مراجعه کنید و با وارد کردن نام، نام خانوادگی و دیگر مشخصات از پیدا شدن یا نشدن گواهینامۀ مفقودی خود مطلع شوید.

همیشه گرفتن یک کپی از مدارک و نگه داشتن آنها در این شرایط به شما کمک می‌کند. در صورتی که مدرک شما پیدا شده باشد، فقط کافی است با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه به نزدیک‌ترین دفتر پستی بروید. بعد از پر کردن فرم مربوطه، گواهینامۀ شما به نشانی پستی‌تان ارسال می‌شود.

گواهینامه رانندگی المثنی

آگهی مفقودی گواهینامه

طبق قوانین جدید پلیس راهنمایی و رانندگی، متقاضیان دریافت گواهینامۀ المثنی نیازی به درج آگهی مفقودی گواهینامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا روزنامۀ رسمی ندارند.

برای اعلام مفقودی گواهینامه تنها کافی است به نزدیک‌ترین پلیس بعلاوۀ ده بروید و درخواست گواهینامۀ رانندگی المثنی بدهید. در فرم مربوطه علت این درخواست از شما پرسیده می‌شود.

بنابراین اگر گواهینامۀ شما دزدیده شده است یا احتمال این وجود دارد که به دست کسی دیگر افتاده باشد، حتماً باید آن را ذکر کنید. خود این دفاتر استعلام اولیه را در این زمینه انجام می‌دهند و در صورت نبودن سابقه‌ای در زمینۀ سوءاستفاده از این مدرک، درخواست شما را ثبت می‌کنند.

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن گواهینامۀ المثنی

پیش از مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ مدارک زیر را آماده کنید و با خود به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه

همچنین شما باید گروه خونی خود را اظهار کنید و نیز کد پستی و نشانی دقیق پستی محل سکونت خود را برای دریافت گواهینامۀ المثنی بنویسید.

نکتۀ مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، آماده بودن برای گرفتن عکس است. عکس شما باید جدید باشد و تمام گردی صورت شما در آن مشخص باشد. بیشتر دفاتر خدمات انتظامی به کیوسک‌های گرفتن عکس مجهز شده‌اند. دقت کنید که برای گرفتن عکس استاندارد و مورد پذیرش یا به اصطلاح بیومتریک، باید موارد زیر را رعایت کنید:

آقایان باید بدون آرایش، عینک، کلاه، کراوات و گردنبند باشند. لباس آنها نباید سفید یا سبز باشد و نیز نباید برچسب یا نوشته‌ای داشته باشند.

خانم‌ها باید با حجاب کامل و بدون آرایش غلیظ و پرسینگ و عینک باشند. مقنعه یا روسری آنها نباید طرح‌دار و شلوغ یا به رنگ‌های سفید و سبز باشد.

بعد از تحویل این مدارک، برای شما معرفی‌نامۀ معاینۀ چشم صادر می‌شود. حال شما باید به یکی از پزشکان معتمدی که نشانی آنها در این برگه آمده است مراجعه کنید و پس از معاینه شدن، به دفتر پلیس +۱۰ بازگردید.

توجه داشته باشید که حضور خود شخص به منظور انگشت‌نگاری الزامی است.

 

همچنین برای دریافت گواهینامۀ پایه یکم، معرفی‌نامه‌ای برای انجام آزمایش اعتیاد هم صادر می‌شود که باید با مراجعه به آزمایشگاه‌های مورد تأیید ناجا این مرحله نیز انجام بگیرد.

 

نحوه گرفتن گواهینامۀ المثنی

پس از تحویل تمام مدارک مورد نیاز برای گرفتن گواهینامۀ المثنی، رسیدی به شما داده می‌شود که دارای اعتبار قانونی است.

شما می‌توانید تا زمان صدور گواهینامۀ المثنی، در صورت لزوم آن را به مأموران راهنمایی و رانندگی ارائه دهید. توجه داشته باشید که برای صدور گواهینامۀ المثنی باید دست‌کم شش ماه از تاریخ صدور گواهینامۀ قبلی شما گذشته باشد.

همچنین نشان دادن این برگه به مأمور پست هنگام تحویل گواهینامۀ جدید الزامی است. بنابراین باید این رسید را در جایی مطئن و در دسترس نگهدارید و هنگام رانندگی نیز همیشه آن را به همراه داشته باشید.

گواهینامه رانندگی المثنی

گم شدن گواهینامه المثنی

شرایط دریافت گواهینامۀ المثنی برای بار دوم اندکی دشوار است. طبق آیین‌نامه‌های جدید راهنمایی و رانندگی، شرط دریافت گواهینامۀ جدید المثنی، گذشتن حداقل یک سال از تاریخ صدور کارت المثنی قبلی است.

البته اگر حتی کمتر از یک سال از صدور گواهینامۀ المثنی شما می‌گذرد و آن را گم کرده‌اید، همانند قبل به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و همان مراحل را طی کنید.

زیرا اعلام مفقودی گواهینامه راه را بر سوءاستفاده‌های احتمالی می‌بندد. همچنین شما می‌توانید مطمئن باشید که بعد از طی شدن زمان لازم، گواهینامۀ جدید شما بلافاصله به دست شما می‌رسد.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *