تمدید گذرنامه فوری پلیس+10

تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟

تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟ این مهمترین سوال من قبل از اولین سفر خارجی‌ام بود. حال بعد از چندین سفر خارجی و تجربه چندین ساله کار در زمینه اخذ ویزا، باور دارم هر شخصی که قصد مهاجرت یا خروج از کشور را به هر دلیلی داشته باشد، قبل از هر اقدامی باید با مفاهیمی مانند پاسپورت، روادید، ویزا و گذرنامه، دست کم آشنایی داشته و فرق ویزا و گذرنامه را به خوبی درک کند. چیزی که در این مطلب قصد پرداختن به آن را داریم.

پاسپورت چیست؟

گذرنامه ترجمه فارسی پاسپورت (passport) است و ظاهری شبیه به شناسنامه‌های جدید دارد. وپاسپورت در واقع یک سند معتبر بین‌المللی است که در همه جای دنیا اعتبار دارد. در گذرنامه مشخص شده که شما تابعیت (شهروندی) کدام کشور را دارید تنها تابعیت یک کشور در پاسپورت شما ثبت خواهد شد.

شما می‌توانید مانند بسیاری از مسولان پاسپورت چند کشور را به صورت همزمان داشته باشید که در این صورت چند تابعیتی محسوب خواهید شد.

پاسپورت به چه کار ما می آید؟

بدون گذرنامه یا پاسپورت شما معمولا به هیچ کشور دیگری نمی‌توانید سفر کنید (مگر در موارد خاص). در هر سفر خارجی مهر ورود و خروج شما به هر کشور باید در پاسپورت شما ثبت شود و در طول مدت اقامت در آن کشور هم باید همواره پاسپورت خود را همراه داشته باشید.
تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟
تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟

توجه داشته باشید که در مدت اقامت در کشور مقصد به هیچ وجه از پاسپورت خود جدا نشوید که در این صورت بی‌هویت به حساب خواهید آمد.

در گذرنامه چه اطلاعاتی ثبت شده است؟

رنگ پاسپورت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گذرنامه یا پاسپورت است. به عنوان مثال رنگ گذرنامه‌های ایرانی زرشکی با نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران در بالای آن است. هر پاسپورت (گذرنامه) یک صفحه مشخصات دارد که در قسمت بالا سمت چپ آن یک شماره هشت رقمی به زبان فارسی و در زیر آن نیز اعدادی به زبان انگلیسی نوشته شده‌است که کد مشخصه کشور تابعه و شماره گذرنامه شما هستند. در بخش دیگر شماره ملی، نام و نام خانوادگی و همینطور سایر اطلاعات مربوط به صاحب گذرنامه درج شده است. در پایین‌ترین قسمت نیز می‌توانید تاریخ انقضای این پاسپورت را مشاهده کنید.

روادید چیست؟

قدم بعدی برای این که بتوانیم تفاوت روادید و پاسپورت را توضیح دهیم این است که روادید را تعریف کنیم، در واقع ویزا یا روادید سندی است که یا به صورت کاغذی یا به صورت الکتریکی به گذر نامه شما اضافه می‌شود. این سند که در پاسپورت (گذرنامه) شما ثبت شده است به شما این اجازه را می‌دهد که در مدت زمان محدودی که این مدت زمان در روادید شما ثبت می‌شود در یک کشور خارجی خاص حضور داشته باشید. تنها نکته‌ای که بعد از دریافت روادید یک کشور باید به آن توجه داشته باشید این است که دریافت روادید به منزله تضمین ورود شما به یک کشور نیست و در صورت صلاحدید افسران کنترل کشور مربوطه می‌توانند از ورود شما به کشورشان جلوگیری کنند.

بیشتر بدانید: ویزا چیست؟

تفاوت ویزا و پاسپورت

تا الان با مفاهیم ویزا و پاسپورت آشنا شده‌اید و احتمالا اطلاعاتی نیز درباره تفاوت ویزا و پاسپورت بدست آورده‌اید، به صورت کلی تفاوت ویزا و پاسپورت را می‌توان به این شکل بیان کرد که گذرنامه نشان دهنده این است که شما یک شخص از یک کشور خاص هستید که اجازه خروج از کشور خودتان را دارا می‌باشید و به همین شکل روادید نیز سند و مدرکی است که نشان می‌دهد شما اجازه یک کشور خارجی را دارید که بتوانید برای مدت زمانی معینی که در ویزای شما ذکر شده است در کشور مربوطه اقامت کنید. به این ترتیب یک مفهوم کلی از فرق ویزا و پاسپورت را بیان کردیم که امیدواریم با مطالعه آن بتوانید تفاوت ویزا و گذرنامه را تشخیص دهید.

انواع روادید

حال که با مفهوم تفاوت ویزا و پاسپورت آشنا شدید بهتر است کمی بیشتر با انواع ویزا آشنا شویم تا بهتر متوجه فرق روادید (ویزا) و پاسپورت شوید. یک تفاوت ویزا و گذرنامه در این است که انواع گذرنامه و انواع روادید با یکدیگر متفاوت هستند و دلیل آن نیز این است که پاسپورت (گذرنامه) تنها اجازه نامه خروج شما از کشور خودتان می‌باشد، ولی روادید دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه با هر یک از این ویزاها آشنا خواهیم شد، دلیل اصلی تفاوت روادید و گذرنامه در این مورد نیز این است که روادید در واقع اجازه ورود شما به یک کشور خاص می‌باشد به همین علت شما باید تعیین کنید که با چه هدفی وارد کشور مقصد می‌شوید.

معرفی انواع روادید

یکی از مهم‌ترین انواع ویزا روادید توریستی می‌باشد که معمولا به افرادی داده می‌شود که قصد گردشگری در یک کشور خاص را دارند، در صورتی که یک دعوت نامه از یکی از فامیل‌های درجه یک خود و یا دوستانتان که در کشور مربوطه اقامت دارند داشته باشید روند دریافت ویزا توریستی برای شما راحت‌تر می‌شود. یکی دیگر از انواع گوناگون ویزا، روادید تجاری می‌باشد، معمولا هدف از دریافت این نوع از روادید (ویزا) این است که در کشور مربوطه به تجارت بپردازید.
برای دریافت روادید تجاری شما باید یک دعوت نامه از یک شرکت معتبر در کشور مربوطه را داشته باشید. دسته دیگری از روادیدها، ویزا تحصیلی می‌باشد که معمولا به دانشجوها داده می‌شود و معمولا نیز دانشجویان بورسیه می‌شوند. البته در صورتی که قصد داشته باشید به کشوری با سطح علمی بالا بروید و در واقع روادید تحصیلی آن کشور را دریافت کنید کار سختی را در پیش دارید و باید دانشجوی بسیار قوی باشید که موفق شوید ویزا تحصیلی کشور مورد نظر را دریافت کنید. روادید نمایشگاهی نیز یکی دیگر از انواع روادید است که معمولا به قصد بازدید از یک یا چند نمایشگاه در یک کشور داده می‌شود.
تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟
تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟

انواع پاسپورت

قبلا گفتیم که فرق ویزا و گذرنامه تفاوت بسیار مشهودی است، برای توضیح این تفاوت ویزا و پاسپورت با انواع ویزا (روادید) آشنا شدیم و حال قصد داریم با انواع پاسپورت (گذرنامه) نیز آشنا شویم. به صورت کلی پاسپورت‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند، دسته اول گذرنامه‌های عادی هستند که فقط به افرادی که با مقاصد گردشگری، تجاری و یا تحصیلی وارد یک کشور می‌شوند داده می‌شود، دسته دوم گذرنامه دیپلماتیک است که به افراد سیاستمدار و عالی رتبه داده می‌شود و دسته سوم از گذرنامه‌ها نیز گذرنامه‌های خدمت نامیده می‌شود که به کارمندان برای رفتن به سفرهای کاری داده می‌شود.

نحوه دریافت پاسپورت

در مطالب قبلی با چند تفاوت ویزا و پاسپورت آشنا شدیم حال می‌خواهیم یک مورد دیگر از تفاوت ویزا و پاسپورت را بررسی کنیم. دیگر تفاوت روادید و پاسپورت در نحوه دریافت آن می‌باشد. برای دریافت گذرنامه باید با مراجعه به نزدیک‌ترین واحد پلیس به اضافه ده به محل سکونت خود مدارک مورد نیاز را که در ادامه معرفی خواهیم کرد تحویل داده و با پرداخت هزینه دریافت گذرنامه منتظر بمانید تا پاسپورت (گذرنامه) شما صادر شده و توسط اداره پست به آدرسی که در فرم درخواست صدور ویزا (روادید) وارد شده است ارسال شود. معمولا این فرایند خیلی طول نمی‌کشد و در صورتی که فکر کردید صدور گذرنامه بیش از حد معمول زمان برده است می‌توانید با مراجعه به پلیس به اضافه ده این موضوع را پیگیری کنید.

نحوه دریافت ویزا

همانطور که گفته شد نحوه دریافت ویزا و پاسپورت یک تفاوت ویزا و پاسپورت می‌باشد که در این قسمت می‌خواهیم به نحوه دریافت ویزا (روادید) بپردازیم تا بهتر و کاملتر با این تفاوت ویزا و گذرنامه آشنا شوید. برای دریافت ویزا باید مدارکی که در بخش‌های بعدی به بررسی آن می‌پردازیم را آماده کرده و با دریافت وقت سفارت کشوری که قصد سفر به آن را دارید در تاریخ مقرر به سفارت این کشور مراجعه کنید و مدارک خود را تحویل دهید و با پرداخت این هزینه که معمولا به صورت دلار می باشد منتظر بمانید تا ویزای شما صادر شود. معمولا صدور ویزا (روادید) بیشتر از صدور گذرنامه طول می‌کشد بنابراین در صورت طولانی شدن این روند نگران نباشید. همانطور که مشاهده می‌کنید این مورد از تفاوت ویزا و پاسپورت بسیار مهم است و یکی از مهم‌ترین فرق‌های ویزا و گذرنامه به شمار می‌آید.
تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟
تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت

شاید در این مورد تفاوت ویزا و گذرنامه (پاسپورت) مثل موارد قبلی نباشد. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا و گذرنامه تا حدودی یکسان می‌باشند ولی تفاوت‌هایی نیز در این مورد با هم دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. اولین مدرک مورد نیاز برای دریافت گذرنامه تهیه کردن ۶ قطعه عکس ۶ در ۴ می باشد، کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه نیز از دیگر ملزومات برای دریافت پاسپورت (گذرنامه) است، آقایان برای دریافت گذرنامه باید دارای کارت پایان خدمت باشند و خانم‌ها نیز برای دریافت پاسپورت باید اجازه همسر خود را داشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا

همانطور که گفته شد یک تفاوت ویزا و پاسپورت در مدارک مورد نیاز برای دریافت آن‌هاست. برای دریافت ویزا نیز همانند پاسپورت (گذرنامه) در ابتدا نیازمند ۶ قطعه عکس ۶ در ۴ هستید که دارای پس زمینه سفید باشند، کپی شناسنامه و کارت ملی نیز از دیگر ملزومات برای دریافت روادید است،
برای دریافت ویزا باید تمامی گذرنامه‌های قبلی به همراه گذرنامه فعلی که دارای حداقل ۳ ماه اعتبار باشد را نیز به همراه داشته باشید، مدارک ازدواج و همینطور مدارک شغلی خود را نیز باید به همراه داشته باشید (در صورتی که دانشجو یا دانش آموز هستید مدرک اشتغال به تحصیل خود را باید داشته باشید)، آخرین مدرک مورد نیاز برای دریافت ویزا (روادید) نیز یک مدرک بانکی معتبر می‌باشد که نشان دهنده تمکن مالی شما برای سفر به کشور مربوطه است.
همانطور که مشاهده کردید در این مورد از تفاوت ویزا و پاسپورت شباهت‌هایی وجود داشت ولی تفاوت‌های زیادی نیز وجود دارد که باعث شد ما مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا و گذرنامه را نیز از موارد فرق روادید و پاسپورت به حساب بیاوریم.
پلیس+10 در مرکز رشت

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *