خدمات دفتر پلیس +10 رشت

مراحل دریافت کارت سوخت المثنی

آشنایی با کلیه مراحل دریافت کارت سوخت المثنی

گم شدن یا دزدیده شدن کارت سوخت به یکی از معضل‌های اصلی دارندگان خودرو تبدیل شده است. اگر کارت سوخت خودرو یا موتور به هر دلیلی قابل استفاده نباشد، باید اقدام به دریافت کارت المثنی کنید. برای این کار به مدارک مشخصی نیاز دارید و باید یک‌سری مراحل قانونی را پشت سر بگذارید.

در این مقاله به صفر تا صد مراحل دریافت کارت سوخت المثنی می‌پردازیم و کلیه سوال‌ها و ابهام‌های موجود در این زمینه پاسخ می‌دهیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، با صرف دقایقی کوتاه، اطلاعات بسیار مفیدی به دست خواهید آورد.

مراحل دریافت کارت سوخت المثنی
مراحل دریافت کارت سوخت المثنی

از چه راهی باید برای گرفتن کارت بنزین المثنی اقدام کرد؟

وقتی کارت سوخت شما گم می‌شود در اولین فرصت باید اقدام به سوزاندن آن کنید. در صورت سهل‌انگاری در انجام این کار، افراد سودجو از سهمیه بنزین شما استفاده خواهند کرد. در اصل هر اتفاقی برای کارت سوخت شما بیافتد، به نام شما ثبت خواهد شد. پس در اولین اقدام پس از گم‌ شدن یا دزدیده شدن کارت سوخت، به سایت پست‌ مراجعه کنید و در صورت پیدا نشدن کارت، فورا با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز پلیس+۱۰، کارت را بسوزانید. اگر به دنبال راهی برای سوزاندن آنلاین کارت خود هستید، باید به شما بگوییم که در حال‌ حاضر سامانه سوزاندن کارت سوخت در دسترس نیست و برای این کار باید حضوری اقدام کنید.

البته این روزها بسیاری از امور مربوط به ماشین از قبیل نوبت دهی تعویض پلاک و بسیاری موارد دیگر به صورت غیرحضوری انجام می‌شوند، اما هنوز امکان سوزاندن آنلاین کارت سوخت برای دارندگان خودرو ایجاد نشده است.

البته برای درخواست کارت بنزین المثنی می‌توانید از روش‌های اینترنتی نیز استفاده کنید. با استفاده از اپلیکیشن یا سایت دولت همراه و همچنین مراجعه حضوری به مراکز پلیس+۱۰، به‌آسانی کارت بنزین المثنی سفارش دهید.

مدارک لازم برای دریافت کارت سوخت المثنی

افرادی که کارت سوختشان گم شده یا به سرقت رفته است، باید به صورت حضوری برای دریافت نسخه المثنی آن اقدام کنند. در این مرحله شخصی که کارت بنزین به نام او است باید در محل حضور داشته باشد یا وکیل او به همراه وکالت‌نامه اصلی و مدارک موردنیاز به مرکز پلیس+۱۰ مراجعه کند. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • شناسنامه و کارت‌ملی مالک اصلی یا وکیل او
  • بیمه شخص ثالث خودرو
  • آدرس و کد پستی محل زندگی مالک خودرو
  • اصل و کپی برگ سبز و کارت ماشین
  • رسید پرداختی مبلغ موردنیاز
  • فرم‌های تکمیل‌شده

شاید بسیاری از موارد مربوط به خودرو مانند عوارض اتوبان، هزینه تمدید بیمه شخص ثالث و بدنه، عوارض آزادراهی و برخی موارد دیگر به صورت آنلاین و از طریق درگاه‌های اینترنتی معتبر قابل پرداخت باشند، اما رسید پرداخت مبلغ برای دریافت کارت بنزین المثنی فقط باید از طریق دستگاه کارت‌خوان موجود در دفاتر پلیس+۱۰ پرداخت شود؛ در غیر این صورت قابل قبول نخواهد بود.

هزینه کارت سوخت المثنی چقدر است؟

افرادی که به دنبال دریافت کارت بنزین المثنی هستند، برای دریافت این کارت می‌توانند به پلیس+۱۰ مراجعه کرده و با پرداخت مبلغ ۳۳ هزار تومان (در سال ۱۴۰۱) کارت سوخت خودرویشان را دریافت کنند، اما روش‌های دیگری نیز برای دریافت این کارت المثنی وجود دارند که رایگان هستند. مالکان خودرو می‌توانند با مراجعه به سایت خدمات دولت همراه و ثبت اطلاعات ماشین، کارت بانکی خود را به کارت سوخت تبدیل کنند.

کارت سوخت و سایر مدارک مربوط به ماشین مانند بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه خودرو، کارت طلایی و مواردی از این قبیل برای کلیه دارندگان وسایل نقلیه ضروری هستند.

مراحل دریافت کارت سوخت المثنی
مراحل دریافت کارت سوخت المثنی

صدور کارت سوخت المثنی چقدر طول میکشد؟

یکی از سوال‌های رایج برای افرادی که کارت سوخت خود را به هر دلیلی از دست داده‌اند، این است که صدور کارت سوخت المثنی چقدر زمان میبرد؟ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که این مدت زمان حدود ۳ ماه به طول می‌انجامد؛ اما در اکثر مواقع، صدور کارت المثنی بیش از ۳ ماه طول می‌کشد. دلایل این تاخیر نیز مواردی همچون درخواست‌های بالا اعلام می‌شود. البته در حال ‌حاضر با مدیریت‌های انجام شده، متوسط زمان مورد نیاز برای صدور کارت بنزین المثنی به ۲ ماه نیز کاهش پیدا کرده است.

کارت سوخت خودروهایی که فاقد بیمه شخص ثالث باشند، فورا ابطال خواهند شد. به دلیل وجود ارتباط بین سامانه هوشمند سوخت و بیمه مرکزی،‌ استعلام بیمه شخص ثالث به‌راحتی امکان‌پذیر است. اگر هنوز اقدام به خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث خودروی خود نکرده‌اید، همین حالا می‌توانید از طریق سایت آیتول به شرکت‌های بیمه معتبر از قبیل بیمه ایران، بیمه دانا، بیمه ملت، بیمه پاسارگاد، بیمه سینا و بسیاری از شرکت‌های دیگر دسترسی داشته باشید.

 

آشنایی با نحوه پیگیری مراحل صدور کارت بنزین المثنی

درخواست کارت سوخت المثنی غیر حضوری امکان‌پذیر نیست. یعنی شما نمی‌توانید کارت سوخت المثنی اینترنتی دریافت کنید و باید به صورت حضوری در مراکز پلیس+۱۰ حاضر شوید؛ اما امکان پیگیری این کارت از طریق سایت اداره پست، برای دارندگان خودرو فراهم شده است. پس از ثبت درخواست برای کارت المثنی، یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد. با استفاده از این کد به سه روش می‌توانید کارت بنزین خودرویتان را پیگیری کنید.

  • با ورود به بخش پیگیری کارت سوخت در سایت اداره پست و وارد کردن شماره پلاک و کد رهگیری، امکان مشاهده مرحله صدور برای شما فراهم می‌شود.
  • اگر به اینترنت دسترسی ندارید نیز می‌توانید با شماره VIN کارت خودرویتان را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ پیامک کنید. به منظور پیگیری کارت سوخت المثنی موتور باید از قالب M*VIN و برای خودرو از قالب V*VIN استفاده شود.
  • سومین روش نیز مراجعه حضوری به همان مرکزی است که درخواست خود را در آن ثبت کرده‌اید.
مراحل دریافت کارت سوخت المثنی
مراحل دریافت کارت سوخت المثنی

سهمیه کارت سوخت المثنی چقدر است؟

یکی از سوال‌های رایج که برای افراد به وجود می‌آید درباره سهمیه کارت سوخت المثنی است. مقدار بنزین موجود در کارت‌های المثنی تفاوتی با کارت‌های اصلی ندارد و هر ماه به همان اندازه شارژ می‌شود. همچنین ممکن است برایتان سوال ایجاد شود که برای هر خودرو چند بار کارت سوخت صادر می‌شود؟ باید بگوییم که محدودیتی برای صدور کارت بنزین وجود ندارد و ممکن است هر فرد چندین بار نیاز به صدور کارت المثنی داشته باشد.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *