57371463

پلیس +10 مرکز رشت

پلیس +10 مرکز رشت

حقوق سربازان چقدر است؟

سربازی یکی از دغدغه‌های مهم اکثر مردهای جوان و خانواده‌های آنها است. از آنجایی که دوران سربازی در ایران دو سال است و زمان نسبتاً طولانی دارد، مسائل مربوط به آن، مانند حقوق سربازها اهمیت بسیاری دارد. طبق قانون حقوق هر سرباز باید حداقل ۶۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق دریافتی کارکنان نیروهای مسلح باشد؛ اما تا امروز عملاً این طور نبوده است.

در سال‌های گذشته حقوق سربازان بسیار ناچیز بوده و انتقادهای بسیاری را در پی داشته است. اما حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۱۵ درصد رشد داشته است و به مقدار ذکر شده در قانون نزدیک شده است. در نتیجه در حال حاضر حقوق پایه سربازان به حدود سه و نیم میلیون تومان در سال رسیده است.

پلیس +10 مرکز رشت
پلیس +10 مرکز رشت

چه عواملی در حقوق سربازان مؤثر است؟

عوامل بسیار زیادی به صورت‌های مختلف بر حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل محاسبه دقیق حقوق آنها کمی دشوار است. همه مواردی که در ادامه بیان می‌شود در حقوق نهایی سربازان تأثیرگذار هستند. به‌علاوه باید در نظر داشت انواع کسورات حقوق و مزایا نیز شامل حقوق سربازها می‌شود. حق بیمه و بیمه تکمیلی مواردی هستند که از حقوق سربازان کسر می‌شوند.

  • میزان تحصیلات: درجه سربازها در حقوق آنها بسیار مؤثر است. هرچه تحصیلات سربازها بیشتر باشد، درجه‌ای که با آن خدمت می‌کنند بالاتر خواهد بود. در نتیجه حقوقی دریافتی آنها هم بیشتر خواهد بود.
  • وضعیت تأهل: حقوق پایه سربازهای متأهل با سربازهای مجرد یکسان است. اما از آنجایی که به سربازان متأهل حق عائله‌مندی تعلق می‌گیرد دریافتی آنها بیشتر است.
  • تعداد فرزندان: به سربازان نیز حق اولاد تعلق می‌گیرد. به همین دلیل دریافتی سربازانی که فرزند دارند، بیشتر است. به‌علاوه اینکه سربازان متأهل به‌ازای هر فرزند از حدود سه ماه کسری خدمت برخوردار می‌شوند.
  • منطقه خدمت: اگر شرایط منطقه‌ای که سرباز در آن خدمت می‌کند مناسب نباشد، مانند شرایط بد آب‌وهوایی یا خدمت در مناطق مرزی، حقوق سرباز بیشتر می‌شود.
  • تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی بودن: این مورد نیز در پایه حقوق افراد تأثیر ندارد اما دریافتی نهایی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر سرباز مجردی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی باشد، همان حقوق سربازهای دیگر را دریافت می‌کند. اما اگر سرباز متأهلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی باشد، از حقوق ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

به طور کل می‌توان محل خدمت و تحصیلات را مهم‌ترین عوامل در حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ دانست.

حداقل حقوق سربازها در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

محاسبه دقیق حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ به موارد مختلفی بستگی دارد. اما می‌توان گفت حداقل حقوق به سربازان مجردی تعلق می‌گیرد که تحصیلات زیر دیپلم دارند و در مناطق عادی خدمت می‌کنند. این مبلغ به طور کل چیزی در حدود سه میلیون تومان است. اگر سرباز مجردی با تحصیلات مشابه در مناطق عملیاتی و مرزی خدمت کند در حدود یک میلیون تومان به حقوق و دستمزد او اضافه می‌شود. همچنین اگر سربازی متأهل باشد به حقوق او اضافه می‌شود. در نتیجه حداقل حقوق سربازان متأهل بیشتر از چهار میلیون تومان خواهد بود.

چه مزایای حقوقی به سربازان تعلق می‌گیرد؟

به جز حق عائله‌مندی و حق اولاد که قبلاً توضیح دادیم، مزایایی مانند فوق‌العاده مأموریت، مرخصی و هزینه سفر هم به سربازان تعلق می‌گیرد. امسال علاوه بر پایه حقوق مقدار این مزایا نیز افزایش پیدا کرده است. خبر خوب آنکه تا قبل از سال ۱۴۰۰ به سربازانی که محل خدمت آنها با محل زندگی آنها بیش از ۵۰ کیلومتر فاصله داشت در هر سه ماه مبلغی به‌عنوان حق سفر پرداخت می‌شد. اما از سال ۱۴۰۰ این مبلغ به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

در مورد مرخصی نیز سربازان به‌ازای یک سال ۱۲ روز مرخصی استحقاقی دریافت می‌کنند. البته روزهای تعطیل رسمی جزو مرخصی استحقاقی نیستند. همچنین فرماندهان می‌توانند بر اساس تشخیص خود به سربازان ۲۰ روز مرخصی تشویقی بدهند. به‌علاوه سربازانی که دور از محل زندگی خود خدمت می‌کنند به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر فاصله، دو روز مرخصی دریافت می‌کنند و سربازهایی که در مناطقی با آب‌وهوای بد خدمت می‌کنند شش روز مرخصی استحقاقی بیشتری نسبت به بقیه دارند.

منطقه خدمت چطور بر حقوق سربازها تأثیر می‌گذارد؟

به طور کل مناطق خدمت به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مناطق عادی هستند و مدت سربازی در آنها ۲۱ ماه است. منطقه دوم مناطق محروم و بد آب‌وهوا هستند که مدت سربازی در آنها ۱۹ ماه است و دسته سوم مناطق عملیاتی و مرزی هستند که مدت سربازی در آنها ۱۸ ماه است. حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ به ترتیب در مناطق عادی، بد آب‌وهوا و عملیاتی بیشتر می‌شود.

پلیس +10 مرکز رشت
پلیس +10 مرکز رشت

تفاوت حقوق سربازی امریه با سربازی معمولی در چیست؟

بسیاری از سربازانی که تحصیل‌کرده هستند و تخصصی دارند ترجیح می‌دهند بخشی از سربازی خود را با امریه سربازی ساده‌تر کنند. امریه این امکان را برای سربازان ایجاد می‌کند تا با لباس شخصی خدمت کنند و در ساعات اداری مانند کارمندان دیگر کار کنند و دیگر نگران پست نگهبانی نباشند. اما از نظر حقوق تفاوت اساسی بین حقوق سربازان امریه و حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ وجود ندارد.

سؤالات متداول درباره حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱

  1. آیا سربازها می‌توانند هم‌زمان با سربازی مشغول کار دیگری شوند؟ خیر؛ سربازهای نمی‌توانند در زمانی که سرباز هستند جای دیگری کار کرده و حقوق دریافت کنند. تنها حقوق آنها همان حقوق سربازی خواهد بود.
  2. سربازان چگونه حقوق خود را دریافت می‌کنند؟ تمام سربازها می‌توانند حقوق خود را از طریق سرباز کارت دریافت کنند. سرباز کارت یک کارت بانکی است که از طرف بانک سپه برای سربازها صادر می‌شود. برای دریافت این کارت مشمولان خدمت باید به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و در بانک سپه یک حساب باز کنند.
  3. آیا میزان مرخصی با مدرک تحصیلی سربازها ارتباطی دارد؟ خیر؛ تعداد روزهای مرخصی فارغ از میزان تحصیلات برای همه سربازها یکسان است.
  4. آیا حقوق سربازهای معلم بیشتر است؟ خیر؛ گذراندن سربازی به‌عنوان معلم نیز جزو امریه سربازی است و حقوق آن با سربازی عادی تفاوتی ندارد.
  5. آیا حقوق سربازهای هیئت علمی بیشتر است؟ بله؛ حقوق سربازهایی که عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات هستند به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.
  6. حداکثر حقوق سربازها چقدر است؟ حداکثر حقوق به سربازهایی تعلق می‌گیرد که متأهل هستند، فرزند دارند، تحصیلات پزشکی دارند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند. حقوق دریافتی این افراد می‌تواند به بیشتر از ۸ میلیون تومان در ماه برسد.
پلیس +10 مرکز رشت
پلیس +10 مرکز رشت

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

عوامل بسیار زیادی در حقوق سربازان در سال ۱۴۰۱ مؤثر است؛ از تحصیلات گرفته تا وضعیت تأهل و محل خدمت بر حقوق سربازها تأثیر می‌گذارد. بر همین اساس حقوق سربازها طیف نسبتاً وسیعی از حقوق‌ها را شامل می‌شود. پس نمی‌توانیم به طور قطع مقدار حقوق یک سرباز را از پیش تعیین کنیم، اما با توجه به مواردی که در این مقاله ذکر کردیم، می‌توانیم تا حدی حقوق سربازان را حدس بزنیم.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *