پلیس+10

کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور

کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور

کارت ملی هوشمند چیست؟

کارت ملی هوشمند یک کارت هویتی دیجیتالی حاوی تراشه هوشمند است که به تمامی ایرانیان بالای ۱۵ سال تعلق می‌گیرد. این کارت شناسایی ملی دربرگیرنده اطلاعات رمزگذاری‌شده از قبیل اثر انگشت فرد، وضعیت تأهل، اطلاعات هویتی، امضاء الکترونیکی، کدپستی و غیره است.

ویژگی‌های کارت های ملی هوشمند ایرانیان

کارت ملی هوشمند دارای ویژگی‌ها و امتیازات بسیاری نسبت به کارت ملی قدیمی است و شامل تمامی اطلاعات هویتی، تحصیلی، وضعیت تأهل، امضای دیجیتال و اثر انگشت است. با استفاده از این نوع کارت‌های ملی امنیت اطلاعات فردی در دنیای واقعی و فضای مجازی حفظ شده و شناسایی، تصدیق هویت، امضاء دیجیتال و شرکت در انتخابات به صورت مجازی تسهیل می‌گردد.

به منظور دریافت راهنمایی و اطلاع از روند دریافت کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور با مراجعه حضوری به مؤسسه حقوقی بین‌المللی سفیران از خدمات کامل این مؤسسه بهره‌مند شوید.

کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور
کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور

شرایط اخذ کارت های ملی هوشمند ایرانیان

با اعلام رییس سازمان ثبت احوال کشور، عملیات صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور در برخی از کنسولگری ها وارد فاز اجرایی شد.
متقاضیان با ثبت نام و ارائه مشخصات ، در کنسولگری های فرانکفورت، کوالالامپور و وین اتریش میتوانند جهت انجام امور مربوط به تمدید یا دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نمایند.

این اقدامات شامل گرفتن عکس جدید، انگشتنگاری و اصالت سنجی متقاضی است. با عملیاتی شدن این روند، متقاضیان ایرانی خارج از کشور که تا کنون با مشکلات متعددی در این زمینه رو برو بودند میتوانند درخواست خود را ثبت و پیگیری نمایند.

نهاد صدور کارت های ملی هوشمند ایرانیان

سازمان ثبت احوال ایران از سال ۱۳۹۱ صدور کارت ملی هوشمند را برای همه شهروندان ایرانی آغاز کرد. ایرانیان داخل کشور جهت صدور کارت ملی هوشمند خود بایستی به ادارات ثبت احوال کشور مراجعه نمایند. کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور نیز با مراجعه و تحویل مدارک به کنسولگری‌های ایران در کشورهای محل سکونت افراد امکان‌پذیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دریافت کارت های ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور می‌توانید با مراجعه حضوری به مؤسسه حقوقی بین‌المللی سفیران خدمات جامع و ارزنده این مؤسسه معتبر را دریافت نمایید.

مدارک مورد‌نیاز برای دریافت کارت های ملی هوشمند ایرانیان

کارت ملی هوشمند یک کارت شناسایی ملی است که بسیاری از امور اداری و کنسولی از طریق آن انجام می‌شود. مدارک لازم جهت دریافت کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور عبارت است از:

  • تکمیل فرم مشخصات فردی
  • تکمیل فرم درخواست کارت های ملی هوشمند ایرانیان
  • ارائه اصل شناسنامه عکس‌دار و تصویر کلیه صفحات
  • ارائه مدارک و فرم‌ها به کنسولگری ایران در کشور محل سکونت
  • ۲ قطعه عکس ۳×۴ یا ×۴۶ رنگی جدید بدون کلاه و عینک با زمینه سفید
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه طبق تعرفه جاری

صدور کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور

براساس اعلام رسمی کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف صدور کارت های ملی هوشمند ایرانیان تا اطلاع ثانوی متوقف شده است و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند با ارائه کارت‌های ملی قدیمی از کلیه خدمات کنسولی بهره‌مند شوند.

با این حال ایرانیان خارج از کشور می‌توانند در هنگام سفر به ایران با همراه داشتن مدارک لازم از جمله اصل کارت ملی قدیمی و شناسنامه عکس‌دار و مدارک تأیید اقامت آنها در خارج از کشور به ادارات ثبت احوال کشور مراجعه نموده و اقدام به ثبت‌نام کارت ملی هوشمند نمایند.

بدیهی است که حضور افراد متقاضی کارت ملی هوشمند در زمان ثبت‌نام الزامی است و نمی‌توان برای اخذ کارت ملی هوشمند به کسی وکالت داد. زیرا در زمان ثبت‌نام انگشت‌نگاری و عکس‌برداری از فرد متقاضی کارت ملی هوشمند صورت می‌گیرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و اطلاعیه‌های کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف در زمینه دریافت کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور به صورت حضوری به مؤسسه حقوقی بین‌المللی سفیران مراجعه نمایید.

کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور
کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور

صدور کارت ملی و هزینه‌های مربوط به آن

جهت صدور کارت ملی هوشمند چه در داخل ایران و چه در خارج از کشور، نیازمند پرداخت مبلغی اندک خواهید بود. این میزان توسط سازمان ثبت احوال و با در نظر گرفتن یارانه دولتی تنظیم شده است. گرفتن مبلغی بیش از استاندارد تعیین شده تخلف محسوب شده و پیگیری خواهد شد. این مبلغ دریافتی شامل ثبت‌نام روی پورتال اینترنتی بوده و جهت پرداخت الکترونیکی بانکی دریافت می‌شود.

این گزینه به جهت عملیات بانکی نیازمند کارت هوشمند یا کردیت کارت بوده و در صورتی که از داخل ایران اقدام شود، نیاز به کارت بانکی عضو شبکه‌ی شتاب و رمز دوم کارت بانکی خواهد بود. مبلغ بعدی قرار گرفته در این چارت شامل هزینه تکمیل مراحل درخواست صدور کارت ملی هوشمند در دفاتر سفارت‌خانه‌ها و یا مراکز پستی و پیشخوان خدمات دولت خارج از کشور است. تحویل کارت هم توسط دفاتر مذکور انجام پذیرفته و شامل هزینه‌های پست بین‌الملل می‌شود که به صورتی جداگانه دریافت می‌گردد.

کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور
کارت ملی هوشمند ایرانیان خارج از کشور

نحوه تحویل کارت ملی هوشمند به اشخاص متقاضی

صدور و ارسال این کارت به ‌طور معمول و با احتساب عملیات توسط پست خارج از کشور، در حدود یک تا دو ماه به ‌طول می‌انجامد. در صورتی ‌که این زمان بیش از مقدار زمان گفته شده طول کشید یا بیش از شش ماه شد،‌ پیگیری از سفارت‌خانه یا دفاتر پستی واجب است. حضور خود شخص متقاضی در سفارتخانه جهت دریافت کارت ملی هوشمند خود الزامی است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت ملی ایرانی در کشورهای خارجی و در سفارت‌خانه مربوطه، نیازمند ارائه کارت ملی قبلی، اصل پاسپورت صادر شده توسط وزارت خارجه ایران، اصل شناسنامه عکس‌دار، کد پستی محل سکونت در آن کشور یا محل زندگی واقع شده در ایران، آدرس محل سکونت فعلی در آن کشور و در ایران و دو شماره تلفن ثابت و همراه فعال در کشور مربوطه است. همچنین با توجه به اینکه در کلیه دفاتر کنسولگری ایران جهت ثبت نام، واحد عکس‌برداری مستقر شده است، پیشنهاد می‌شود با آمادگی کامل و حفظ شئونات اسلامی و قانونی منتسب به قوانین ایران مراجعه کنید.

پلیس +10 رشت

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *