پلیس+10 رشت

مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ

مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ

شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد که اتومبیلمان به علل مختلفی نظیر پارک کردن در منطقه پارک ممنوع، سرعت غیر مجاز، عدم نصب پلاک و یا جرائم رانندگی دیگر در پارکینگ توقیف شده باشد و بخواهیم در کمترین زمان ممکن به ترخیص آن از پارکینگ مبادرت کنیم. برای این کار باید روند ترخیص خودرو از پارکینگ را طی کنیم، یعنی مدارک مربوط به خودروی خود را محیا نموده و با در دست داشتن آن ها به نزدیک ترین نهاد ترخیص ماشین مراجعه کنیم و درخواست دریافت خودروی خود از پارکینگ را عنوان کنیم. اما باید دید مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ کدامند؟

اما برای مطلع شدن از لیست مدارک مورد نیاز جهت ترخیص خودرو، لازم است به مطالعه ادامه این مقاله بپردازیم. ***با استفاده از اپلیکیشن خلافی خودرو، ریز جرایم رانندگی خود را مشاهده کرده و سایر خدمات خودرویی را در اختیار داشته باشید.***

اسناد و مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ

  • به همراه داشتن مدارک شخصی صاحب و راننده اتومبیل

برای ترخیص خودرو از پارکینگ، همراه داشتن اصل و کپی شناسنامه و همچنین کارت ملی صاحب خودرو ضروری است‌؛ علاوه بر این، وجود نسخه اصلی و کپی کارت ملی و اصل و کپی شناسنامه راننده خودرو نیز برای طی شدن صحیح سلسله مراتب اداری ترخیص خودرو، الزامی لازم خواهد بود. اگر صاحب خودرو و راننده آن، دو شخص مختلف باشند وجود مدارک شناسایی هر دوی آن ها جهت ترخیص خودرو واجب است. برای انجام مراحل ترخیص همچنین، نسخه اصلی و کپی گواهینامه هر دو فرد باید جزء مدارکی باشد که قصد ارائه آن ها به مسئول مربوطه را داریم‌.

نکته: در صورتی که مالک خودرو با راننده خودرو متفاوت باشد، حضور مالک به هنگام ترخیص خودرو لازم است، لذا وی باید برای ترخیص خودروی خود، در مرکز حضور به عمل آورد.

مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ

  • به همراه داشتن اسناد و مدارک شناسایی خودرو

وجود اسناد و مدارک شناسایی خودرویی که توقیف شده است، برای صورت گرفتن مراحل مربوط به ترخیص آن، ضروری است. بنابراین لازم است نسخه اصلی و همچنین کپی کارت شناسایی خودروی خود را آماده کرده و برای ترخیص ماشین به همراه داشته باشیم. برای سهولت در روند تحویل این مدارک، باید پوشه ای تهیه کرده و بعد نسخه اصلی و کپی کارت شناسایی ماشین را به انضمام اصل و کپی کارت سبز ماشین در داخل پوشه ذکر شده جا داده و در نهایت تمام این مدارک را به عنوان مدارک شناسایی خودرو به مسئول ذی ربط تحویل دهید.

  • اسناد لازم جهت تسویه کردن مبلغ خلافی خودرو

صفر بودن خلافی خودرو از شرایط ضروری برای ترخیص شدن خودرو از پارکینگ است و بدون در نظرگرفتن آن، قادر به ترخیص خودروی خود از پارکینگ نخواهید بود. در صورتی که خودروی شما هیچگونه خلافی از کد تخلفات رانندگی، در کارنامه خود ندارد و مبلغ مربوط به پرداخت جرائم آن صفر است، لازم است سند مرتبط با صفر بودن خلافی خودروی خود را تهیه نمایید و آن را در میان مدارک دیگر قرار دهید. در صورتی که خودروی شما خلافی داشته باشد، لازم است برای تکمیل پرونده به پرداخت و تسویه خلافی آن مبادرت کنید.

برای این کار لازم است به یکی از شعب اداره پلیس ۱۰+ بروید و بعد از مطلع شدن از میزان مبلغ خلافی خودروی خود، به تسویه کامل این مبلغ بپردازید. لازم به ذکر است در صورتی که به پرداخت تمام و کمال مبلغ خلافی اقدام نکنید و خلافی خودروی شما صفر نشود، حق ترخیص خودرو از شما سلب خواهد شد و قادر به دریافت اتومبیل خود از پارکینگ نخواهید بود. لذا لازم است مدرک مربوط به تسویه و رفع خلافی خودرو را به دیگر مدارک ضمیمه کنید.

mn1f0fmbczkl
مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ
مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ
  • به همراه داشتن قبض پرداخت عوارض مربوط به شهرداری برای ترخیص خودرو

علاوه بر پرداخت خلافی ماشین، باید به پرداخت کامل عوارض سالانه شهرداری نیز اقدام کنید و قبض پرداخت این عوارض هم باید در کنار مدارک دیگر در داخل پوشه قرار بگیرد. لازم است سالانه و در زمان مقرر به پرداخت این عوارض مبادرت ورزید، در غیر این صورت باید مبلغی را هم صرف جریمه دیرکرد آن کنید.

  • به همراه داشتن بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث هم باید در کنار مدارک دیگر شما قرار بگیرد و این بیمه باید اعتبار داشته باشد. از آنجا که عدم وجود بیمه شخص ثالث یا اتمام اعتبار آن را می توان جزء متداول ترین دلایل توقیف خودرو و انتقال آن ها به پارکینگ دانست، لذا مالک خودرو باید برای تحویل گرفتن خودروی خود از پارکینگ، بیمه نامه شخص ثالث را دریافت کند (تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار بگیرد) یا بیمه نامه خود را با افزایش اعتبار آن تمدید کند‌. نکته اینجاست که توقیف خودرو به هر دلیلی که صورت گرفته باشد، همراه داشتن بیمه شخص ثالث معتبر برای طی شدن روند ترخیص آن ضروری تلقی می شود.( مدارک لازم جهت ترخیص خودرو از پارکینگ )

حرف آخر

به هنگام ترخیص خودرو، مبلغ نگهداری خودرو در پارکینگ نیز باید پرداخت شود. در هر شبانه روز که خودروی شما در پارکینگ نگهداری می شود، لازم است مبلغی بپردازید. بنابراین برای این که هزینه کمتری را متحمل شویم لازم است سریعا نسبت به آماده کردن مدارک و ارائه آن به یکی از نهادهای مذکور و ترخیص خودروی خود اقدام کنید.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *