صدور وضعیت خلافی خودرو

صدور وضعیت خلافی خودرو

صدور وضعیت خلافی خودرو

هیچ یک از ما به طور معمول قوانین را نقض نمی کنیم. با این وجود، خلافی خودرو و رانندگی بسیار رایج است. این اشتباهات می‌توانند حتی از افراد بسیار قانونمند نیز سرباز زنند. بعضی از تخلفات رانندگی نسبت به سایر  خطاها  جدی‌تر هستند؛ پلیس برای آن ها جرایم سنگینی در نظر گرفته است. این جرایم رانندگی می‌توانند حتی به روانه شدن فرد متخلف به زندان منجر شود. دانستن قوانین رانندگی و جرایم مربوط به نقض آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با دانستن این قوانین، احتیاط رانندگان بیشتر و میزان خلافی کمتر خواهد شد.

خلافی خودرو چیست؟

قبل از پرسش «چگونه خلافی خودرو بگیریم»، بهتر است که در ابتدا بدانیم خلافی خودرو چست؟ خلافی اتومبیل همه تخلفات و نقض قوانین رانندگی است که شما با وسیله نقلیه خود مرتکب می‌شوید. این موارد، در پرونده خودروی  شما نزد نیروی انتظامی ثبت می‌گردد. بعضی از این خطاهای رانندگی جریمه دارند. با یپشرفت تکنولوژی پلیس هم در ثبت و ضبط جرایم رانندگی دقیق و عمیق تر عمل می‌کند. گواه این مطلب نصب دوربین های کنترل سرعت است: هر راننده که پایش را چند دقیقه روی کلاژ و دنده بگذارد(حتی در مسیرهای کوتاه)  نیز آن را تجربه می کند. اطلاعات میزان تخلفات رانندگی در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می گردد و روش ها و اپلیکیشن های مختلفی برای بررسی آنان وجود دارد.

صدور وضعیت خلافی خودرو
صدور وضعیت خلافی خودرو

روش‌های استعلام خلافی خودرو

برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

افراد برای دریافت خلافی خودرو می توانند به یکی از مراکز پلیس +۱۰ رفته  و با پرداخت مبلغی مشخص صورت ریز خلافی وسیله نقلیه خود را دریافت می‌کردید. برای پرداخت خلافی می­توانید از دستگاه پوز موجود در دفاتر پلیس+10 استفاده کنید. در صورت قطع بودن سیستم پوز، باید به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کرده یا از طریق ATM اقدام کنند.

خودتان صاحب اختیارید! اما اگر می‌دانید که میزان جریمه خودرویتان بالای یک میلیون تومان است مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ چیزی جز تحمل صف‌های طولانی و معطل شدن برایتان ندارد! اگر علاقه‌مند به مراجعه حضوری هستید، می‌توانید به مراکز راهنمایی و رانندگی برای رفع این مشکل مراجعه کنید.

مدارک موردنیاز برای پرداخت حضوری جرایم رانندگی :

  • اصل کارت شناسایی مالک خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث خودرو، بیمه‌ای دارای اجبار قانونی است. این بیمه، خسارات جانی و مالی اشخاص ثالث را در تصادفات و خسارات جاده ای جبران می‌کند. البته بیمه دیگری نیز برای خودرو با عنوان بیمه بدنه وجود دارد. این بیمه اختیاری است و فقط خسارات مالی بدنه خودروی مقصر را جبران می‌کند. این بیمه در لیست مدارک مورد نیاز برای رفع خلافی خودرو ذکر نشده است.

 مراجعه به مراکز پلیس +۱۰  برای پرداخت حضوری جرایم رانندگی کمتر از یک میلیون تومان  توصیه می‌شود. اگر مبلغ جریمه بیش از یک میلیون باشد، باید به مراکز ‌پلیس راهنمایی و رانندگی بروید. زمانی هم که قصد فروش و انتقال خودرو دارید، باید علاوه بر انتقال بیمه شخص ثالث و سایر مدارک، قبض جریمه را نیز از طریق مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ اخذ کرده و برای تعویض پلاک ارائه دهید.

 با ارائه راه‌های دیگر استعلام و پرداخت خلافی، فرد می‌تواند به راحتی از هر جا که می‌خواهد، فقط با یک گوشی یا کامپیوتر ساده و اینترنت، میزان خلافی ماشین را استعلام نماید و بدون مراجعه حضوری آن را پرداخت نماید.

صدور وضعیت خلافی خودرو
صدور وضعیت خلافی خودرو

دریافت خلافی خودرو و پرداخت آن از طریق پیامک

برای استعلام خلافی خودرو به چه شماره ای پیامک بزنیم؟ برای دریافت میزان خلافی خودرو با پیامک شماره  کد VIN  را به شماره 1101202020 ارسال کنید.

شما بعد از این پیامک، پیامک دوم حاوی شناسه پرداخت و قبض را دریافت خواهید کرد. حالا اطلاعات مدنظر برای پرداخت عوارض خودرو در دسترس است. شما می‌توانید به خودپردازها یا سایت‌های بانکی و اپلیکیشن‌های پرداخت قبوض مراجعه کرده و مبلغ را پرداخت نمایید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که گرفتن خلافی موتور با پیامک هم امکان‌پذیر است.

استعلام جرایم اتومبیل با موبایل و کد USSD (استعلام جریمه بدون نیاز به اینترنت)

برای گرفتن خلافی خودرو با موبایل مراحل زیر را باید طی کنید:

الف) کد استعلام خلافی خودرو با موبایل برابر با #۱۱۰* است که باید شماره گیری کنید.

  • خدمات قابل ارائه
  • خدمات در دست اقدام

اگر می‌خواهید میزان خلافی ماشین را ببینید، باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ب) در مرحله بعدی، گزینه استعلام خلافی خودرو  ارائه می‌شود که برای دریافت خلافی خودرو باید عدد یک را انتخاب و ارسال نمایید.

ج) با دریافت درخواست درج کد VIN ، شماره ۱۷ رقمی پشت کارت خودروی خود را وارد کنید. در زمان وارد کردن کد، زبان کیبورد گوشی‌تان باید انگلیسی باشد.

د) حالا مبلغ جرایم خودرو را می‌بینید که در مراحل بعد می‌توانید میزان جریمه را پرداخت و تسویه نمایید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت راهور

برای استعلام میزان خلافی خودرو از طریق اینترنت می­توانید از دو روش زیر اقدام کنید:

الف)در این روش به سایت پلیس راهور ناجا مراجعه نمایید.

ب) سپس روی قسمت پرداخت الکترونیکی جرائم در وسط صفحه کلیک کنید. سپس در صفحه باز شده، شناسه قبض و پرداخت را وارد کنید.

ج) همچنین می توانید روی گزینه استعلام میزان تخلفات رانندگی هم کلیک کنید. بعد از وارد کردن بارکد کارت خودرو، فهرست تخلفات نمایش داده می­شود. سپس می­توانید آن­ها را پرداخت کنید.

توجه کنید که سایت راهور به روز نیست. اطلاعات این سایت بعد از یک هفته به روز رسانی می‌شود. به بیان بهتر، هفت روز بعد از ارتکاب جرایم رانندگی، می‎توانید آن را در سایت رهگیری نمایید. پرداختی‌ها در سایت راهور، استعلام خلافی یا مشاهده قبض جریمه نیز با تاخیر ۷۲ ساعته در سایت پلیس راهور همراه است.

البته سایت­‌های دیگری هم وجود دارند که شما می‌­توانید با آن­ها، اقدام به دریافت میزان خلافی خودرو آنلاین کنید. همچنین باید گفت که سایت استعلام خلافی موتورسیکلت همان سایت rahvar120 است.

صدور وضعیت خلافی خودرو
صدور وضعیت خلافی خودرو

نکات مهم در خصوص سایت راهور برای خلافی

  • اطلاعات سایت آفلاین است و به‌طور هفتگی آپدیت می‌شود.
  • اگر آی‌پی شما برای خارج از کشور باشد یا در زمان مراجعه به سایت فیلترشکنتان روشن باشد، سایت راهور ۱۲۰ برای شما باز نخواهد شد.

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *