مدارک مورد نیاز خلافی خودرو در مراجعه به دفاتر پلیس +10 سراسر کشور (مراجعه حضوری)
برای دریافت خلافی خودرو در مراکز پلیس + 10 به مدارک زیر نیازمندید. هر چند که در سالهای اخیر راههای بسیار ساده تری مانند ارسال پیامک و اینترنت جایگزین مراجعه حضوری گردیده است.
كارت خودرو يا سند خودرو یا بيمه نامه خودرو
توجه: افرادی که مبلغ خلافی (صورت وضعيت خودرو) آنها بيش از 10 ميليون ريال (يک ميليون تومان) باشد میبايست به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند.
تعرفه اجرائيات: 44،000 ريال (چهار هزار و چهارصد تومان(
تعرفه رسيدگی غير حضوري اجرائيات (بررسی کسر خلافی): 33،000 ريال (سه هزار و سیصد تومان(
بابت هر رديف خلافی قابل اعتراض 3،000 ریال (سیصد تومان) دريافت میشود.
توجه: در صورتی كه خلافی متقاضي بيشتر از 3 برگ باشد به ازاء هر برگ اضافه مبلغ 3،000 ريال (سیصد تومان) دريافت میشود.
استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک (پیام کوتاه SMS)
متقاضیان عزیز بمنظور دریافت و استعلام خلافی خودرو خود می توانند طبق تصاویر زیر عمل کرده و میزان جرایم رانندگی ،خلافی ماشین و همچنین نمرات منفی خود را دریافت نمایند.دقت داشته باشید که از عدد صحیح VIN و یا شماره ۸ رقمی بارکد را به سامانه پیامکی ارسال نمایید در غیر اینصورت جوابی دریافت نخواهید کرد
بدین منظور : پشت کارت خودرو خود را مشاهده کنید، یک کد ۱۷ رقمی به شکل عمودی حک شده است. ابتدای این کد با IR آغاز میگردد.
اکنون می بایست این کد را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ از طریق SMS ارسال کنید.
پس از گذشت مدت زمان کوتاهی مقدار جریمه ماشین و تعداد دفعات آن برای شما ارسال میشود.
توجه: هزینه هر پیامک ۳۵۰ تومان میباشد.
گرفتن خلافی ماشین با استفاده از تلفن
برای دریافت تلفنی خلافی ماشین خود با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس گرفته و میزان جرائم و تخلفات رانندگی خود را دریافت نمایید. همچنین می توانید با شماره گیری ۰۹۶۲۲ که شماره تلفنبانک ملی میباشد، نسبت به پرداخت خلافی خودروی خود اقدام نمایید.
پرداخت خلافی خودرو از طریق پیامک (دو روش)
روش اول
برابر اعلام معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به فعال بودن سیستم دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت، صورت وضعیت خلافی خودرو از طریق ارسال VIN مندرج در پشت کارت خودرو و درج یک کراکتر ستاره در آخر آن به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و امکان الکترونیکی قبوض بدون مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی میسر شد.
به مثال زیر توجه کنید
*12345678
این عدد را به همراه ستاره به ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ اس ام اس کنید.
روش دوم
همچنین میتوانید با ارسال کارکتر # کد ۸ رقمی مندرج در کارت ماشین * و ارسال آن به ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ شناسه قبض و شناسه پرداخت را دریافت نمایید.
مثال
* IRBDN24Z2G1011201 #
این ترکیب را به 1101202020 پیامک کنید.
استعلام خلافی خودرو از طریق اینترنت
کافی به سایت پلیس راهور کشور مراجعه کرده و با وارد کردن شماره بارکد پستی مندرج در پشت کارت (مطابق با عکس زیر ) خودرو خود اقدام به دریافت خلافی خودرو کنید.
دقت داشته باشید
بدلیل حجم بالای داده ها و عدم ارتباط آنلاین به بانک اصلی ،درحال حاضر بهنگام رسانی اطلاعات بصورت هفتگی مصوب و اجراگردیده است.
بعد از استعلام میزان تخلفات میتوانید از طریق ارتباط با درگاه بانک ملی و با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت اقدام به پرداخت مبلغ جرائم خود نمائید.
در صورت پرداخت مبلغ جرائم از طریق این سایت اطلاعات با تاخیر 72 ساعت در سامانه مرکزی پلیس راهور درج خواهد شد که در بروزرسانی بعدی اطلاعات تخلفات سایت قابل رویت خواهد بود.
دفاتر پلیس +10 به منظور سهولت ارائه خدمات به مردم بوجود آمده اند. در این دفاتر خدمات متنوعی به مردم ارائه می شود. در اینجا لیست خدمات دفاتر پلیس +10 آورده شده است.
مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت 1400 به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ دریافت فرم و پوشه پاسپورت از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) و یا مراکز پستی کشور.
2️⃣ پرداخت فیشهای بانکی مطابق اطلاعات زیر : توجه: تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) پرداخت مبالغ 62500 ریال و 1250،000 ریال (صد هزار تومان)، از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی بابت تعویض گذرنامه می بایست پرداخت شود.
موارد مشترک میان بانوان و آقایان:
1️⃣ مدارک مورد نیاز برای صدور و تمدید پاسپورت به شرح زیر می باشند :
2️⃣ اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تأییدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان پاسپورت.
3️⃣ ارائه اصل آخرین پاسپورت و کپی ازصفحات 2 و 6 افرادی که مقیم خارج می باشند باید کپی از کل صفحات گذرنامه ارائه نمایند.
4️⃣ سه (3) قطعه عکس 4*6 جدید و رنگی با زمینه سفید به طوری که:
6 ماه از تاریخ انداختن آن نگذشته باشد.
آقایان بدون کلاه و عینک کراوات و زیور آلات به طوری که پیشانی و گوشها مشخص باشند.
خانمها با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات، با استفاده از روسری و یا مقنعه ساده به طوری که گردی صورت مشخص باشد. (برای دختران بالای 6 سال با حجاب کامل)
5️⃣ افراد بالای 15 سال ، میبایست شناسنامه عکسدار ارائه نمایند و افراد پائین 15 سال میبایست گواهی اشتغال به تحصیل یا دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکسدار ارائه نمایند.
موارد مربوط به بانوان و شرایط دریافت پاسپورت برای افراد زیر 18 سال:
✔️اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر ، فرزندان زیر 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.
✔️ بانوان مقیم خارج احتیاج به اجازه محضری همسر ندارند همچنین اقامت با پاسپورت ایرانی قابل قبول است.
✔️ بانوانی که همسر آنها فوت نموده میبایست گواهی فوت همسر و یا شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه میبایست کپی صفحات 1 تا 3 طلاقنامه را ارائه نمایند.
موارد مربوط به آقایان و شرایط دریافت پاسپورت برای افراد زیر 18 سال:
✔️ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت و یا موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی و یا کارت ضرورت و احتیاط.
✔️ آقایان بالای 50 سال احتیاج به ارایه کارت پایان خدمت ندارند.
✔️آقایان دانشجو و یا دانش آموز برای خروج از کشور میبایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند و پاسخ نامهای را که متعاقباً به اداره گذرنامه تهرانپارس ارسال میگردد (نشانی در پایان همین صفحه) به دفاتر پلیس+10 ارائه نمایند.
✔️بازنشستگان نظامی که 5 سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا یگان مربوطه و کسانی که 5 سال از بازنشستگی آنها میگذرد ارایه اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان الزامی است.
چند نکته مهم:
1️⃣ برای متولدین خارج از کشور ارایه مدرک نحوه ورود الزامی است.
2️⃣ برای ابطال پاسپورتهایی که بالای یک سال اعتبار دارند ارائه نامه از اداره گذرنامه تهرانپارس (نشانی در پایان همین صفحه) الزامی است.
نحوه اقدام درخصوص افرادی که پاسپورت آنها مخدوش بوده و یا آن را مفقود نمودهاند:
نحوه تعویض پاسپورت مفقودی :
با عنایت به این که پاسپورت از اسناد دولتی و معتبر هویتی است، فقدان آن در قالب سرقت و مفقودی مستلزم سیر مراحل اداری ذیل می باشد:
مراجعه به اداره گذرنامه تهرانپارس واقع در فلکه اول تهرانپارس – بلوار پروین – طبقه اول – قسمت فقدان
تذکر:همراه داشتن کلیه مدارک شناسائی، پوشه، یک قطعه عکس و درصورت داشتن سن مشمولیت ارائه مدارک وظیفه اعم از کارت پایان خدمت،معافیت به همراه تصاویر مدارک ذکر شده الزامی است.
نحوه تعویض پاسپورت مخدوش :
✔️ درصورت هرگونه پارگی،آبدیدگی و یا دستبردگی در گذرنامه افراد میبایست کلیه مدارک پاسپورت را تهیه نموده و به یکی از ادارات سه گانه گذرنامه مراجعه نماید.
تعویض پاسپورت زودتر از موعد مقرر
یکی از مواردی که همواره در آن می بایست توجه کرد این است که بهتر است همیشه شش ماه قبل از تاریخ انقضا پاسپورت، دارندگان آن برای تعویض اقدام نمایند زیرا سفارتخانه ها برای مسافران با اعتبار گذرنامه محدود ویزا صادر نمی کنند.
زمان تمدید پاسپورت
اعتبار پاسپورت معمولاً ۵ ساله می باشد و همانطور که در بالاتر گفته شد بهتر است حداقل 6 ماه زودتر از پایان مدت اعتبار آن تمدید شود. لازم به ذکر است که پاسپورت جدید معمولاً بین یک الی دو هفته روز به نشانی ثبت شده در فرم گذرنامه ارسال میشود.
مراحل و مدارک لازم برای صدور پاسپورت کودکان و نوزادان
گرفتن پاسپورت برای کودکان و نوزادان زیر 18 سال الزامی نیست و تنها کافیست این اشخاص مدارک مورد نیاز جهت تایید هویت را ارائه دهند تا نام آن ها در گذرنامه یکی از اعضای خانواده ثبت شود.
مدارک مورد نیاز پاسپورت:
✔️ شناسنامه و کپی شناسنامه کودک
✔️3 قطعه عکس پرسنلی از کودک
✔️فرم درخواست پاسپورت از پلیس +10
عکس برای گذرنامه
یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای پاسپورت عکس است به شکلی که اگر شرایط زیر را ندشته باشه مورد قبول واقع نمی شود.
1️⃣ عکس گذرنامه باید جدید و شبیه به چهره ی همین الانتان باشد.
2️⃣ مطابق قوانین اندازه ی عکس روادید نباید از ۶*۴ بزرگ تر شود.
3️⃣ عکس باید تمام رخ باشد و همه جای چهره کاملا معلوم باشد.
4️⃣ پس زمینه عکس می بایست روشن باشد.
6️⃣ در پشت عکس باید مشخصات شناسنامه ای خودتان که شامل نام، فامیل، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و محل صدور هستند را بنویسید.
عکس برای پاسپورت خانم ها
1️⃣ خانم هایی که بالای ۹ سال سن دارند باید با حجاب کامل داشته باشند.
2️⃣ نداشتن آرایش غلیظ
3️⃣استفاده از مقنعه
4️⃣ عدم استفاده از وسایلی مانند عینک و یا وسایل زینتی صورت
5️⃣مشخص بودن کامل گردی صورت
عکس برای پاسپورت آقایان
1️⃣ آقایان نیز میبایست لباس یقه دار و موهایی مرتب داشته باشند و کلاه، عینک، شال گردن، گوشواره و گردنبد نداشته باشند.
2️⃣ از پوشیدن لباس های طرح دار ، یقه باز و یا یقه بلند خودداری شود
3️⃣ آرایش غیر متعارف مو ها و ریش برای گرفتن عکس پاسپورت باید خودداری شود
به چند نکته توجه کنید
✔️ برای روحانیون پوشیدن لباس روحانیت و عمامه مانعی ندارد .
✔️ توجه داشته باشید جهت سرعت بخشیدن به روند دریافت پاسپورت کیوسک هایی جهت عکس برداری در دفاتر پلیس+10 قرار داده شده اند که تمامی افراد به جز موارد زیر می توانند با مراجعه به آن ها اقدام به تهیه عکس ویژه پاسپورت کنند. این افراد عبارتند از:
1️⃣ نوزادان زیر 3 سال
2️⃣ افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند و یا از ناحیه سر دارای جراحت هستند.
3️⃣ افرادی که بر روی صورت خود جراحی زیبایی انجام دادند و دوره درمان آن ها هنوز تمام نشده
سازمان ناجا به عنوان یکی ازسازمانهای تامین و ایجاد امنیت ملی و نهادهای خدمات رسانی دولتی، در راستای مشتری مداری وتکریم ارباب رجوع سعی بر این دارد تا با رصد فعالیتهای سازمانی و خدماترسانی خود نسبت به جلب رضایت مردم در زمینههای مختلف انتظامی و خدماتی با راهاندازی دفاتر پلیس+۱۰ و بهرهگیری از امکانات IT اقدام کند.
عمده خدمات پلیس+۱۰ شامل خدمات وظیفه عمومی، کارت سوخت، گواهینامه رانندگی، گذرنامه و برخی موارد دیگر است.
طرح پلیس+۱۰ با سه خدمت عمومی گذرنامه، گواهینامه، اجرائیات (تخلفات راهنمایی و رانندگی) در سال ۸۲ آغاز شد و به تدریج تعداد دفاتر در سطح کشور افزایش پیدا کرد و کانون آنها به بخش خصوصی واگذار شد.
مراکز پلیس+۱۰ که در راستای اهداف دولت الکترونیک ایجاد شده اند خدمات زیر را ارائه می دهند:
خدمات وظیفه عمومی(صدور المثنی، تعویض کارت پایان خدمت و معافیت و …)
آغاز مرحله ثبت نام کارت سوخت در اوایل آذرماه سال 1397 بود. اما اگر کارت سوخت خود را گم کردهاید، لازم است تا با مدارک لازم جهت صدور المثنی کارت هوشمند سوخت آشنا شوید.
مدارک لازم جهت صدور المثنی کارت هوشمند سوخت
۱. حضور مالک وسیله (درصورت عدم حضور مالک، ارایه وکالتنامهای که در آن کلمه کارت سوخت به صراحت ذکر شده باشد)
۲. اصل و کپی كارت یا سند یا بنچاق خودرو
۳. شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وكیل ایشان جهت احراز هویت
۴. ارائه آدرس كامل پستی به همراه كد پستی و شماره ملی مالک در صورت تغییر آدرس مالک (كارت سوخت برای مالک صادر می گردد)
۵. پرداخت مبلغ به شرح ذیل:
صاحب حساب
شماره حساب
بانک
مبلغ دریافتی
شركت ملی پخش وپالایش فرآورده های نفتی
1194334/50
ملت
100،000 ریال
توجه: برای خودروهای با پلاک قدیمی کارت المثنی صادر نمیگردد.
توجه: هر خدمتی که متعاقب آن به متقاضی پرینت ارائه شود، به ازاء هربرگ مبلغ 4،000 ریال (چهارصد تومان) دریافت میشود.
در صورت داشتن هرگونه سؤال، پیشنهاد یا انتقاد پیرامون سامانه هوشمند سوخت میتوایند با مرکز تماس شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با شماره 09627 تماس حاصل نمایید.
پیگیری کارت سوخت
برای پیگیری کارت سوخت با توجه به شماره مرسوله پستی برای رهگیری کارت خود میتوانید به سایت شركت پست جمهوری اسلامی ایران مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن 09687 شركت پست تماس حاصل فرمایید.
کارت سوخت، در صورت صحت نشانی و حضور در محل، حداکثر 5 روز پس از تاریخ تحویل به شرکت پست، در محل مورد نظر با كنترل مدارك زیر تحویل خواهد شد.
در صورت گذشت بیش از 15 روز از تاریخ تحویل كارت سوخت به شركت پست ، با در دست داشتن مدارك زیر برای دریافت آن به اداره پست مراجعه نمایید.
مدارک لازم برای تحویل کارت هوشمند سوخت (درب منزل یا اداره پست):
شناسنامه مالكیت یا سند(بنچاق) یا كارت شناسایی خودرو
مدرک شناسایی مالک خودرو (شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، یا گذرنامه)
حضور یا مراجعه خود مالک ضروری نیست.
تمامی مالکان خودرو و موتورسیکلت برای آگاهی یافتن از آخرین وضعیت کارت هوشمند سوخت خودرو، کافی است شماره پلاک خودرو خود را از طریق ساختار ارائه شده توسط پیام کوتاه SMSبه شماره 30005150 ارسال کنند و در صورتی که قالب و ساختار مشخص شده در نوشتن شماره پلاک در پیام کوتاه رعایت شود راهنما به طور خودکار در همان لحظه پاسخ خواهد داد.
در سال 1382 شرکت پژوهش و توسعه ناجی وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، اقدام به تاسیس دفاتری با عنوان دفاتر پلیس + 10 نمود که بعدها به عنوان دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تغییر نام داد.
هدف از راه اندازی دفتر پلیس+10 در سال 1382 شرکت پژوهش و توسعه ناجی وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، اقدام به تاسیس دفاتری با عنوان دفاتر پلیس + 10 نمود که بعدها به عنوان دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی تغییر نام داد.
، ارائه مجموعهای از خدمات الکترونیکی انجام شده توسط پلیس است که برخی از مهم ترین این خدمات عبارتند از: صدور کارت سوخت و المثنی کارت سوخت، خدمات وظیفه عمومی، صدور گذرنامه، تعویض گواهی نامه رانندگی، صدور پروانه کسب ( جواز اماکن عمومی )، ترخیص خودرو و صدور خلافی خودرو.
دفتر پلیس +10 رشت در چهارراه میکاییل قرار دارد و همه روزه ارائه دهنده خدمات گوناگون به شماست. ساعت کاری این دفتر 8 صبح الی 14 می باشد و مهمترین خدماتی که در این دفتر میتوانید دریافت کنید عبارتند از:
از جمله خدمات اصلی ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) تمدید/تعویض گذرنامه و گواهینامه می باشد. در خصوص تقاضا برای هر مورد متقاضی میبایست مدارک ذیل را به یکی از دفاتر ذیربط ارائه دهد:
مدارک مورد نیاز برای تعویض/گرفتن گذرنامه
الف- اصل گذرنامه،
ب- اصل شناسنامه و کارت ملی ایرانى
پ- چهار قطعه عکس جدید
ت- هزینه تجدید
ح-فرم مربوط
مدارک مورد نیاز برای تعویض/تمدید گواهینامه
الف- اصل و کپی شناسنامه
ب- اصل و کپی کارت ملی
پ- کدپستی 10 رقمی و آدرس دقیق پستی محل سکونت دائمی
ت- اصل گواهینامه مربوطه بر اساس یکی از شرایط زیر:
اگر اعتبار گواهینامه به پایان رسیده باشد مخدوش و یا مهر و مندرجات آن ناخوانا شده و یا اینکه مشخصات شناسنامهای فرد و یا وضعیت جسمانی دارنده گواهینامه تغییر یافته باشد./
مفقود شده باشد که میبایست در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمائی و رانندگی صادر کننده گواهینامه مراجعه و برگه استعلام را تهیه نموده و به دفتر ارایه دهند.
احتمالا کمتر کسی باشد که نام دفتر پلیس + 10 یا خدمات الکترونیک انتظامی را نشنیده باشد.
تقریبا در هر مرحله ای از زندگی چه برای دریافت معافیت تحصیلی نظام وظیفه، چه برای دریافت کارت سوخت، المثنی مدارک، صدور پاسپورت، استعلام خلافی، صدور گواهی سوء پیشینه برای شروع کار و تقریبا هر آنچه در زندگی مربوط به احراز هویت باشد، شما با یکی از دفاتر پلیس + 10 سروکار خواهید داشت.
تاسیس دفتر خدمات انتظامی که با پلیس+۱۰ شناخته می شود، در سال های اخیر روند صعودی داشته و در شهرهای مختلف ایران، شاهد راه اندازی دفاتر ارائه خدمات انتظامی توسط بخش خصوصی هستیم. تا آذر ۹۷ بیش از ۱۰۳۰ دفتر خدمات انتظامی در ۳۱ استان کشور راه اندازی شده که این روند در ساله های آتی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.
اکثر این دفاتر را بخش خصوصی که واجد شرایط تشخیص داده شده راه اندازی کرده و زیر نظر پلیس فعالیت دارد.
با توجه به این که سال به سال بخش اعظمی از خدمات دولت و نهادهای عمومی و انتظامی کشور، توسط پیشخوان های الکترونیکی از جمله دفاتر امور مشترکین آب و برق و تلفن و دفاتر خدماتی انجام می پذیرد و نیاز به مراجعه حضوری مردم به نهادهای دولتی کاهش می یابد، لذا استقبال مردم به این مجموعه های خدمات دهی الکترونیک، در حال افزایش است.
به طور کل در ایران عصر ۱۴۰۰، خدمات فناورانه محور مانند خدماتی که دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر خدمات انتظامی انجام می دهد، مخاطب مدار بوده است.
دفاتر پلیس + ۱۰ مستقیم زیر نظر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است و سال به سال به نوع و میزان خدماتی که پلیس از طریق این پیشخوان ها ارائه می کند افزوده می شود.
کلیه هزینه های مدیریتی و دفتر این دفاتر، توسط بخش خصوصی که مجوز دارد، پرداخت می شود و کمک مادی از سوی نهادهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ارائه نخواهد شد.
دفتر پلیس+ 10 رشت در راستای اهداف دولت الکترونیک ایجاد شده است و خدماتی مانند صدور یا تمدید گواهینامه، المثنی گواهینامه، صدور صورت وضعیت خلافی خودرو، خدمات نظام وظیفه، یارانه، گذرنامه (پاسپورت)، صدور کارت سوخت و المثنی کارت سوخت را ارائه می دهد.
ساعت کاری دفتر پلیس +10 رشت همه روزه از ساعت 8 الی 14 می باشد.
پلیس+10 خدمتی است که از سال 1382 در راستای تحقق دولت الکترونیک زده شد. به مرور زمان در تمامی شهر های ایران دفاتر پلیس +10 زده شد و آمار این دفاتر روز به روز در حال افزایش است.
پاسپورت یا گذرنامه، یک مدرک شناسایی معتبر است که هویت و ملیت فرد را در خارج از کشور محل زندگی خود مشخص میکند. اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، ابتدا باید برای اخذ گذرنامه اقدام نمایید تا بتوانید ویزای کشور مقصد را دریافت کنید.
برای دریافت پاسپورت میتوانید به همراه مدارک موردنیاز به دفاتر پلیس + 10 مراجعه نموده و درخواست خود را ارائه دهید. نکتهای که باید به آن دقت داشته باشید این است که گذرنامهها دارای تاریخ انقضا هستند.
گذرنامههای ایرانی معمولا 5 ساله صادر میشوند و باید قبل از تمام شدن تاریخ انقضایشان تمدید شوند. در این مقاله در مورد تمدید گذرنامه صحبت کرده و مراحل انجام این کار، مدارک موردنیاز و هزینههای آن را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
تعویض یا تمدید پاسپورت
گذرنامهها مانند دیگر مدارک هویتی، دارای تاریخ اعتبار هستند و معمولا 5 ساله صادر میشوند. بنابراین، قبل از منقضی شدن باید تمدید شوند. دقت داشته باشید که برای دریافت ویزای بسیاری از کشورها نیاز به گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار دارید.
از این رو باید 6 ماه قبل از تمام شدن تاریخ انقضا برای تمدید گذرنامه اقدام نمایید تا برای دریافت ویزا دچار دردسر نشوید. علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که فرد را ملزم به تعویض گذرنامه میکند. این موارد عبارتند از:
پر شدن صفحات گذرنامه: اگر زیاد سفر میکنید، ممکن است صفحات گذرنامه شما قبل از اتمام تاریخ اعتبار آن تمام شود. در این صورت برای سفر جدید نیاز به تعویض گذرنامه خواهید داشت.
تغییر مشخصات هویتی: توجه داشته باشید که گذرنامه شما با توجه به مدارک هویتتان صادر میشود. بنابراین، اگر شناسنامه خود را عوض کرده و نام، نام خانوادگی یا تاریخ تولد خود را تغییر دادهاید، در این صورت باید برای تعویض گذرنامه اقدام نمایید.
مخدوش شدن گذرنامه: در صورتی که صفحات گذرنامه به دلایلی چون آتشسوزی، افتادن در آب و … آسیب دیده و اطلاعات آن مخدوش شود، باید زودتر از موعد تعویض گردد.
تفکیک نام فرزندان: اگر فرد بخواهد نام فرزندان خود را از گذرنامه خارج کرده و گذرنامهای جدا برای آنها بگیرد، در این صورت باید گذرنامه خود را نیز تعویض نماید.
مراحل تمدید گذرنامه
برای تمدید پاسپورت باید درخواست خود را به همراه مدارک موردنیاز به دفاتر پلیس + 10 تحویل دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
مدارک موردنیاز را آماده کنید.
نزدیکترین دفتر پلیس + 10 به محل سکونت خود را پیدا کرده و با در دست داشتن مدارک به آنجا مراجعه نمایید.
مدارک را برای بررسی به افسر گذرنامه تحویل دهید. دقت داشته باشید که برای تمدید پاسپورت، حضور شخص متقاضی برای انگشتنگاری الزامی است. بنابراین، تمامی افرادی که قصد تمدید پاسپورت را دارند باید در دفتر پلیس +10 حضور پیدا کنند.
افسر گذرنامه در صورت تکمیل بودن مدارک، رسیدی را برای شما صادر میکند. این رسید را تا زمان دریافت گذرنامه نزد خود نگه دارید.
گذرنامه یک هفته تا 10 روز بعد آماده شده و به نشانی شما ارسال خواهد شد.
رسید را به مامور پست تحویل داده و گذرنامه خود را دریافت نمایید.
مدارک موردنیاز برای تمدید پاسپورت
همانطور که در بالا عنوان شد، برای تمدید گذرنامه نیاز به مدارکی دارید. مدارک مشترک بین خانمها و آقایان عبارتند از:
فرم درخواست گذرنامه: این فرم را میتوانید از دفاتر خدمات الکترونيک دریافت نمایید.
مدارک شناسایی هویت: اصل شناسنامه و کارت ملی را به همراه یک کپی از آن به همراه داشته باشید.
هزینه تمدید گذرنامه: هزینه صدور گذرنامه در دفتر پلیس + 10 و از طریق دستگاه کارتخوان موجود در دفتر پرداخت میگردد.
عکس: یک قطعه عکس 3*4 که به تازگی گرفته شده باشد. دقت داشته باشید که عکس موردنظر باید مناسب پاسپورت باشد و چهره شما را به طور کاملا نشان دهد. کلاه، عینک و کراوات در عکس آقایان ممنوع است و رنگ لباس آنها نیز باید با رنگ زمینه متفاوت باشد.
خانمها باید حجاب کامل داشته باشند و از روسری ساده یا مقنعه تیره برای پوشاندن موهای خود استفاده کنند. آرایش صورت و زیورآلات نیز برای خانمها ممنوع است.
رضایتنامه: اجازه پدر یا قیم قانونی برای افراد زیر 18 سال الزامی است.
مدارک ویژه آقایان
کارت پايان خدمت: ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت به همراه کپی آن برای آقایان الزامی است. افرادی که بالای 50 سال سن دارند نیاز به ارائه کارت پايان خدمت ندارند.
نامه اشتغال به تحصیل: دانشآموزان یا دانشجویان برای صدور گذرنامه و خروج از کشور نیاز به گواهی اشتغال به تحصیل دارند. این گواهی باید به سازمان نظام وظیفه تحویل داده شود.
مدارک ویژه بانوان
رضایتنامه همسر: بانوان متاهل برای تمدید پاسپورت نیاز به رضایتنامه محضری از طرف همسر دارند.
گواهی فوت همسر: بانوانی که همسر خود را از دست دادهاند، باید اصل گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده او را به همراه سایر مدارک به دفتر پلیس + 10 تحویل دهند.
طلاقنامه: بانوانی که ازدواج کرده و جدا شدهاند باید اصل سند طلاق خود را به همراه داشته و در کنار سایر مدارک به دفتر پلیس + 10 تحویل دهند.
هزینه تمدید پاسپورت
برای تمدید گذرنامه، علاوه بر مدارک عنوان شده باید هزینهای را نیز بپردازید. این هزینه شامل موارد زیر میباشد:
دریافت فرم درخواست و شناسه گذرنامه 250 تومان
مبلغ واریزی جهت تمدید پاسپورت 125.000 تومان
مبلغ واریزی در وجه شهرداری 250 تومان
هزینه خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی 908 تومان
به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان هزینه تمدید پاسپورت را از طریق عابر بانک، اینترنت بانک یا حتی مستقیما از طریق بانک پرداخت نکنید. پرداخت هزینهها از طریق دستگاه کارتخوان موجود در دفاتر پلیس + 10 انجام میشود.
در این مقاله در مورد نحوه تمدید گذرنامه صحبت کردیم و مراحل تمدید، مدارک موردنیاز و هزینههای آن را بیان نمودیم. در صورتی که در خارج از ایران زندگی میکنید و دارای گذرنامه ایرانی هستید، برای تمدید پاسپورت باید به سفارت ایران در کشور محل اقامت خود، مراجعه کنید یا از طریق وبسایت سفارت اقدام به انجام این کار نمایید.
رعایت این نکات قبل از به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه ضروری می باشد:
بهتر است برای سیم کارت خود پین کد بگذارید. از این طریق در صورتی که گوشی شما گمشده و یا به سرقت برود، بعد از خاموش و روشن شدن آن امکان استفاده از سیم کارت شما وجود نخواهد داشت.
اگر گوشی شما این امکان را دارد نرم افزارهای ضد سرقت را روی آن نصب کنید تا پس از گم شدن گوشیتان بتوانید گوشی را قفل کنید و یا اطلاعات خود را از راه دور پاک نمایید.
بهتر است از قرار دادن فایل های شخصی و محرمانه در گوشی خودداری کنید.
برای فایل های خود رمز بگذارید.
پوکه سیم کارت و جعبه گوشی را دور نیندازید !!
اقدامات ضروری پس از مفقودی گوشی
در صورت مفقودی گوشی همراه، اقدامات زیر را برای پیگیری سریع تر انجام دهید:
با مرکز خدمات سیم کارت خود نیز تماس گرفته و از آنها تقاضا کنید که خط شما را یکطرفه کنند تا یابنده نتواند از خط شما استفاده کند، ولی در عین حال بتوانید با او تماس بگیرید و درخواست کنید گوشی را به شما تحویل دهد.
اگر یابنده پاسخ نداد یا مایل به تحویل گوشی نبود و یا گوشی خاموش بود باید جهت ردیابی گوشی خود اقدام کنید.
ابتدا باید سیم کارت خود را بسوزانید تا شخص یابنده مجبور شود سیم کارت خود را بر روی گوشی قرار دهد و شرکت های ارتباطی بتوانند خط او را ردیابی کنند.
برای مسدود کردن سیم کارت می توانید به همراه کارت ملی به یکی از نمایندگی های اپراتور خود مراجعه نمایید و یا برای خطوط همراه اول، با شماره ۹۹۹۰ و خطوط ایرانسل با شماره ۷۰۰ تماس بگیرید و سیم کارت خود را به صورت دو طرفه مسدود نمایید.
دقت کنید که مخابرات گوشی شما را فقط در صورتی می تواند ردیابی کند که شخصی سیم کارتی را بر روی گوشی شما قرار دهد و پس از آن با توجه به آدرس ثبت شده برای دارنده آن سیم کارت می توانید از طریق مراجع قضایی اقدام کنید.
جهت فعال شدن ردیابی گوشی در اپراتورهای مخابراتی می توانید از طریق اپراتورها و سامانه کشوری ردیابی گوشی های سرقتی/مفقودی (همیاب۲۴) اقدام نمایید.
مراحل بعد از مثبت شدن نتیجه ردیابی
۱- پس از اقدام به فعال کردن ردیابی در صورتی که نتیجه ردیابی مثبت باشد به منظور دریافت “نامه قضایی” جهت استعلام مشخصات صاحب سیم کارت، لطفا به همراه پرینت نتیجه ردیابی مثبت، کارت ملی، کارتن دستگاه یا فاکتور خرید به دادسرای شهر خود مراجعه نمایید.
در دادسرا باید شکوائیه با عنوان تحصیل مال نامشروع تنظیم کنید و بنویسید که با توجه به مثبت بودن نتیجه ردیابی خواستار پیگیری هستید (می توانید با پرداخت مبلغی بخواهید خودشان شکوائیه تنظیم کنند).
۲- شما نامه قضایی را به نماینده حقوقی اپراتور مربوطه تحویل می دهید و آن ها نیز پس از بررسی، مشخصات استفاده کننده از گوشی همراه با ادرس وی را به مرجع قضایی درخواست کننده ارسال می کنند.
۳- پس از دریافت پیامک از سوی دادسرا، برای ادامه فرآیند پیگیری به دادسرا مراجعه نمایید.
با افراده مجرب مشاوره کنید
مراحل ذکر شده صرفا جهت آشنایی مختصر شما با مراحل ردیابی و پیگیری گوشی مفقودی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی بوده و توصیه میکنیم برای جلوگیری از صرف وقت و رسیدن به نتیجه مطلوب، مراحل کار را از طریق افراد مطلع و مشاوران حقوقی متخصص پیگیری کنید .
دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی در اصل زیر مجموعه ای از خدمات الکترونیکی است که پلیس در ایران در دفاتری به نام دفاتر پلیس+10 ارائه می دهد.
در این دفاتر خدمات زیادی ارائه می شود که از انها می توان به خدمات مربوط به نظام وظیفه عمومی، کارت سوخت و کارت سوخت المثنی، گذرنامه، گواهینامه، تخلفات راهنمایی و رانندگی اشاره کرد. در استان گیلان و رشت دفاتر پلیس+10 به تعداد زیادی وجود دارد که ساعت کار این دفاتر تقریبا در یک رنج قرار میگیرد و خدمات رسانی می کنند.
آدرس ما
گیلان، رشت، چهارراه میکاییل
شماره تماس
013-33322301
ساعت کاری شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 صبح الی 14 ظهر می باشد.
دفاتر پلیس+10 در سال 1382 در ده فجر انقلاب اسلامی اغاز به کار کرد وبه مرور زمان به تعداد این دفاتر و خدماتی که ارائه می دهند افزوده شد.
متولی اصلی صدور پروانه و مجوز تاسیس مراکز پلیس+10 شرکت پژوهش و توسعه ناجی که وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی است که توانسته با استفاده از تکنولوژی های جدید در زمینه آی تی و استفاده از نیروهای متخصص مسیر پیشرفت و خدمات رسانی را به خوبی طی کند.
فهرست خدمات قابل انجام در دفاتر
الف- خدمات گواهینامه شامل تمدید و تعویض انواع گواهینامه رانندگی و صدور المثنی
ب- خدمات صدور گذرنامه شامل اخذ مدارک متقاضی گذرنامه و ثبت اطلاعات در سیستم
پ- خدمات اجرائیات شامل صدور صورت وضعیت خلافی خودرو
ت- خدمات صدور و تمدید پروانه کسب (اماکن)
ث- استعلام تشخیص هویت (سوء پیشینه کیفری)
ج-ثبت درخواستهای مشمولین ( نظام وظیفه)
ح- رسیدگی غیر حضوری به شکایات صورت وضعیت
خ- صدور و المثنی کارت هوشمند سوخت
چ- تغییر آدرس مالکان خودرو
تعویض گذرنامه و گواهینامه
از جمله خدمات اصلی ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) تمدید/تعویض گذرنامه و گواهینامه می باشد. در خصوص تقاضا برای هر مورد متقاضی میبایست مدارک ذیل را به یکی از دفاتر ذیربط ارائه دهد:
مدارک مورد نیاز برای تعویض/گرفتن گذرنامه
الف- اصل گذرنامه،
ب- اصل شناسنامه و کارت ملی ایرانى
پ- چهار قطعه عکس جدید
ت- هزینه تجدید
ح-فرم مربوط
مدارک مورد نیاز برای تعویض/تمدید گواهینامه
الف- اصل و کپی شناسنامه
ب- اصل و کپی کارت ملی
پ- کدپستی 10 رقمی و آدرس دقیق پستی محل سکونت دائمی
ت- اصل گواهینامه مربوطه بر اساس یکی از شرایط زیر:
اعتبار آن به پایان رسیده باشد./مخدوش و یا مهر و مندرجات آن ناخوانا شده و یا اینکه مشخصات شناسنامهای فرد و یا وضعیت جسمانی دارنده گواهینامه تغییر یافته باشد./
مفقود شده باشد که میبایست در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمائی و رانندگی صادر کننده گواهینامه مراجعه و برگه استعلام را تهیه نموده و به دفتر ارایه دهند.
یکی از مهمترین سازمانهای خدماتی در جوامع نوین که تأثیر فراوانی بر ابعاد گوناگون اجتماع میگذارد ، پلیس است. پلیس نمونه، سازمانی است که اصل جامعه محوری را رعایت کند و تا حد امکان در جلب مشارکت مردم بکوشد.
چنین سازمانی دارای پایگاه مردمی است و همین پایگاه مردمی تأثیر مثبتی بر افزایش اقتدار و موفقیت پلیس برجای میگذارد.
بدون تردید سنجش میزان رضایت مردم از عرضه خدمات انتظامی و شناخت نقاط قوت و ضعف پلیس در این بخش ، کمک بسیاری به عرضه بهتر این خدمات طبق نیاز مردم نموده و سرانجام موجب افزایش میزان رضایت مردم از نحوه عرضه این گونه خدمات توسط ناجا میشود.
تا قبل از راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) خدمات انتظامی نظیر صدور گذرنامه-تعویض و صدور المثنی گواهینامه-اجرائیات و… بهصورت حضوری در اماکن و مقرهای انتظامی نظیر پلیس راهور ، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی به مردم ارائه میشد ولی با راه اندازی این دفاتر سعی گردید دسترسی آسان و بهتر افراد جامعه به جنبههای خاصی از خدمات انتظامی فراهم گردد.
سازمان ناجا نیز بهعنوان یکی از سازمانهای تأمین و ایجاد امنیت ملی و نهادهای خدمات رسانی دولتی در راستای مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع سعی بر این دارد تا با رصد فعالیتهای سازمانی و خدمات رسانی خود نسبت به جلب رضایت مردم در زمینههای مختلف انتظامی و خدماتی با راه اندازی دفاتر پلیس+10 و بهره گیری از امکانات IT اقدام نماید.
دفاتر پلیس +10 مرکز رشت به منظور سهولت ارائه خدمات به مردم بوجود آمده اند. در این دفاتر خدمات متنوعی به مردم ارائه می شود. در اینجا لیست خدمات دفاتر پلیس +10 آورده شده است.
راه اندازي و توسعه دفاتر پليس+10 طي سالهاي اخير نقش چشمگيري در كاهش سفرهاي درونشهري، كاهش آلودگي هوا و صرفهجويي در وقت و هزينه به دليل عدم نياز به مراجعههاي حضوري مكرر شهروندان به سازمانها و ادارات تابعه راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي داشته است.
بديهي است كه سياست توسعه دفاتر خدمات دولت الكترونيك پليس+10 در دستور كار جدي مسوولان نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي قرار گرفته است.