سخنگوی پلیس فراجا گفت: درخواست برگ گذر ویژه اربعین، تنها با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ یا epolice.ir میسر است.
به گزارش ایمنا، سردار مهدی حاجیان اظهار کرد: برگ تردد ویژه اربعین (گذرموقت اربعین) حداکثر ظرف ۷۲ ساعت و از طریق اداره پست به آدرس متقاضیان و مشتاقان حضور در راهپیمایی عظیم و معنوی اربعین حسینی (ع) تحویل میشود.
وی افزود: شهروندان برای درخواست برگ تردد ویژه اربعین صرفاً به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه نمایند و به هیچ وجه به مراکز صدور گذرنامه مراجعه نکنند.
سخنگوی فراجا گفت: مراجعه به مراکز صدور گذرنامه صرفاً برای تمدید مهلت اعتبار گذرنامههای فاقد اعتبار است.
وی اظهار کرد: افرادی که به منظور حضور در راهپیمایی اربعین حسینی (ع)، تاکنون درخواست صدور گذرنامه خود را در دفاتر پلیس ۱۰+ ثبت نکردهاند و تقاضای دریافت برگ گذر موقت دارند و یا کسانی که قصد سفر برای پیادهروی اربعین دارند و درخواست گذرنامه دادند، اما هنوز به دستشان نرسیده نیز کافی است به دفاتر پلیس + ۱۰ و یا به وبگاه پلیس به نشانی epolice.ir مراجعه کنند و درخواست «گذر ویژه اربعین» ثبت کنند.
وی افزود: این برگ گذر ویژهها تا ۷۲ ساعت بعد از درخواست، از طریق اداره پست برای متقاضیان ارسال خواهد شد.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که پلیس به صورت شبانهروزی مسائل مرتبط با گذرنامه را پیگیری میکند و ظرف ۴۸ ساعت آینده با تدابیر اندیشیده شده بخش عمدهای از برگهای تردد به زائران تحویل داده میشود.
درباره تمهیدات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برای ارائه خدمات گذرنامه به شهروندان و جلوگیری از ازدحام جمعیت در این مراکز گفت: فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تمام امکانات خود را برای ارائه خدمات مورد نیاز به زائرین اربعین حسینی بسیج کرده است، ما در روز جمعه پنج میز خدمت را برای ارائه خدمات گذرنامه به زائران در مصلی امام خمینی (ره) دایر کردیم.
وی ادامه داد: همچنین در پنج نقطه از تهران خدمات مربوط به تمدید اعتبار گذرنامه ویژه اربعین به شهروندان ارائه میشود. بر این اساس با توجه به استقبال گسترده شهروندان برای دریافت یا تمدید گذرنامه به منظور حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مراکز صدور گذرنامه خود را از دو مرکز در خیابانهای شهید مطهری تقاطع کوه نور و شهر ری به چهار مرکز افزایش داد و این مراکز از روز ششم شهریور ماه فعالیت خود را آغاز کردند. همچنین مرکز پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا نیز در محدوده خیابان ستارخان نیز خدمات مربوط به گذرنامه را به شهروندان ارائه میدهد.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همچنین درباره افرادی که تاریخ صدور گذرنامههایشان پس از تاریخ ششم شهریور ماه سال ۱۳۹۱ بوده و اعتبار آن به اتمام رسیده یا شش ماه و کمتر از اعتبار آن باقی است، نیز به ایسنا گفت: این افراد در صورت داشتن گذرنامه سالم میتوانند به ادارات صدور گذرنامه مراجعه و از مزایای یکبار خروج به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین سال جاری برخوردار شوند. همانطور که گفتم سرویس تمدید گذرنامه ویژه اربعین شامل کسانی میشود که تاریخ صدور گذرنامه آنها ششم شهریور ۱۳۹۱ به بعد بوده و یا کمتر از شش ماه اعتبار داشته باشد.
وی درباره برگ ویژه اربعین نیز افزود: شهروندان متقاضی صدور گذرنامه که قبل از این فاقد گذرنامه بوده یا تاریخ صدور گذرنامههایشان مربوط به قبل ششم شهریور ماه سال ۱۳۹۱ است، میتوانند برای اخذ خدمات تنها به «دفاتر پلیس + ۱۰ » مراجعه و برگ ویژه تردد دریافت کنند. این متقاضیان میتوانند با دریافت «برگ ویژه اربعین» بهعنوان سند مستمدید اعتبار گذرنامه و صدور برگ تردد اربعینافرتی و به جای گذرنامه، از مزایای یک بار تردد مرزی به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین سال جاری با هزینهای کمتر از گذرنامههای عادی بهرهمند شوند./
زائران برگ تردد را به درستی نگهداری کنند
وی همچنین در یک گفتوگوی رادیویی نیز با بیان اینکه دریافت مهر تمدید گذرنامه در عرض چند دقیقه انجام میشود، در مورد بررسی درخواست کسانی که خواستار دریافت گذرنامه برای شرکت در راهپیمایی اربعین هستند نیز گفت: تا ۴۸ ساعت آینده قسمت عمدهای از برگههای عبور موقت در اختیار شهروندان متقاضی قرار داده میشود.
زراعتکار با بیان اینکه مشکل زائران در مرزها در ارتباط با برگ تردد ویژه اربعین حسینی و پذیرش این برگها از سوی طرف عراقی، برطرف شده است، اظهارکرد: من از زائران اربعین حسینی میخواهم که برگه تردد را از محلی که مشخص شده است «تا» بزنند که مشکلی برای برگه ایجاد نشود و در حفاظت از این برگها دقت کنند.
رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همچنین در ارتباط با برخی از گلایههای مردم در مورد روند صدور گذرنامهشان برای سفر به عتبات عالیات و برخی از تاخیرهای ایجاد شده در این ارتباط خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که در ۴۸ ساعت آینده بخشی از مشکلات به وجود آمده در این زمینه برطرف شود، پلیس به صورت شبانه روزی مسائل مرتبط با گذرنامه را پیگیری میکند و انشاالله همانطور که گفته شد ظرف ۴۸ ساعت آینده با تدابیر اندیشیده شده بخش عمدهای از مشکلات مربوط به گذرنامه برطرف میشود.
سردار مهدی حاجیان گفت: به منظور ارائه تسهیلات مطلوب به زوار اربعین حسینی (ع)، ساعت فعالیت مراجع و مراکز صدور گذرنامه از ۸ صبح تا ۱۸ افزایش یافته و همکارانمان در این مراکز بعد از این ساعت تا ارائه خدمات به آخرین فرد حاضر در مرکز صدور گذرنامه، در خدمت زوار عزیز اربعین حسینی (ع) هستند.
معاون فرهنگی اجتماعی فراجا اظهار کرد: پلیس برای این که بتواند تردد زوار عزیز اربعین حسینی (ع) را تسهیل کند، اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.
وی افزود: برخی از هموطنانمان که اعتبار گذرنامه شان منقضی شده و مشتاق حضور در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) هستند میتوانند با مهر پلیس در این راهپیمایی عظیم و معنوی شرکت کنند. صدور برگ ویژه و خاص تردد اربعین (گذرنامه موقت تردد زوار اربعین) از دیگر تمهیدات پلیس برای تسهیل تردد زائران عزیز حسینی (ع) است.
معاون فرهنگی اجتماعی فراجا ادامه داد: در بحث تمدید گذرنامه نیز تمهیدات ویژهای پیش بینی شده است به گونهای که مردم عزیز میتوانند برای تمدید گذرنامه شان به تمامی مراجع صدور گذرنامه مراجعه کنند و در شهرستانها نیز به پلیس اطلاعات مراجعه کنند./تمدید سریع گذرنامه برای اربعین در رشت
سردار حاجیان با اشاره به افزایش تقاضا برای صدور یا تمدید گذرنامه طی روزهای اخیر بیان کرد: به منظور ارائه تسهیلات مطلوب به زوار اربعین حسینی (ع)، ساعت فعالیت مراجع و مراکز صدور گذرنامه از ۸ صبح تا ۱۸ افزایش یافته و همکارانمان در این مراکز، بعد از این ساعت تا ارائه خدمات به آخرین فرد حاضر در مرکز صدور گذرنامه، در خدمت زوار عزیز اربعین حسینی (ع) هستند.
این مقام ارشد انتظامی فرآیند صدور برگ ویژه و خاص تردد اربعین حسینی (ع) (گذرنامه موقت تردد زوار اربعین) را در بازه زمانی ۴۸ تا ۷۲ ساعت اعلام و بیان کرد: مردم هیچ گونه دغدغهای در این خصوص نداشته باشند و بدانند که ما برای خدمات دهی به زوار اربعین حسینی (ع) پای کار هستیم.
بر اساس این خبر، همچنین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیهای از شهروندان متقاضی صدور گذرنامه که قبل از این فاقد گذرنامه بودهاند یا تاریخ صدور گذرنامههایشان قبل از ششم شهریورماه ۱۳۹۱ است خواست جهت اخذ خدمات تنها به «دفاتر پلیس + ۱۰» مراجعه کنند.
در این اطلاعیه تاکید شده است متقاضیان میتوانند با دریافت «برگ ویژه اربعین» به عنوان سند مسافرتی و به جای گذرنامه، از مزایای یک بار تردد مرزی به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین سال جاری با هزینهای معادل یک دهم گذرنامههای عادی بهره مند شوند.
شایان ذکر است که فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، طی اطلاعیهای عنوان کرد افرادی که تاریخ صدور گذرنامه یشان پس از تاریخ ششم شهریور ۱۳۹۱ است و اعتبار آن به اتمام رسیده و یا ۶ ماه و کمتر از اعتبار آن باقی است در صورت داشتن گذرنامه سالم میتوانند به ادارات صدور گذرنامه مراجعه و از مزایای یک بار خروج به مقصد عتبات عالیات در ایام اربعین سال جاری برخوردار شوند.
دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی زیرمجموعهای از خدمات الکترونیکی ارائه شده توسط پلیس در ایران است که در دفاتری به نام دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (یا دفاتر پلیس+10) ارائه میشود. اعم خدمات پلیس+10 شامل خدمات وظیفه عمومی، کارت سوخت، گواهینامه رانندگی، گذرنامه و برخی موارد دیگر میشود. طرح پلیس+10 با سه خدمت عمومی گذرنامه، گواهینامه، اجرائیات (تخلفات راهنمایی و رانندگی) در دهه فجر انقلاب اسلامی سال 82 آغاز شد و به تدریج تعداد دفاتر در سطح کشور افزایش پیدا کرد و بر اساس آییننامه و کانون آنها به بخش خصوصی واگذار گردید. هدفگذاری اولیه، ارائه 10 خدمت از خدماتی بود که پیشتر در ناجا ارائه میشد.
متولی اصلی صدور پروانه و مجوز تاسیس مراکز خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+ 10) شرکت پژوهش و توسعه ناجی وابسته به بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است که با استفاده از آخرین فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و با جذب نیروهای متخصص داخلی گامهای ارزشمندی را در جهت تحقق و استقرار دولت الکترونیک طی نموده است.
فهرست خدمات قابل انجام در دفاتر
الف- خدمات گواهینامه شامل تمدید و تعویض انواع گواهینامه رانندگی و صدور المثنی
ب- خدمات صدور گذرنامه شامل اخذ مدارک متقاضی گذرنامه و ثبت اطلاعات در سیستم
پ- خدمات اجرائیات شامل صدور صورت وضعیت خلافی خودرو
ت- خدمات صدور و تمدید پروانه کسب (اماکن)
ث- استعلام تشخیص هویت (سوء پیشینه کیفری)
ج-ثبت درخواستهای مشمولین ( نظام وظیفه)
ح- رسیدگی غیر حضوری به شکایات صورت وضعیت
خ- صدور و المثنی کارت هوشمند سوخت
چ- تغییر آدرس مالکان خودرو
تعویض گذرنامه و گواهینامه
از جمله خدمات اصلی ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) تمدید/تعویض گذرنامه و گواهینامه می باشد. در خصوص تقاضا برای هر مورد متقاضی میبایست مدارک ذیل را به یکی از دفاتر ذیربط ارائه دهد:
مدارک مورد نیاز برای تعویض/گرفتن گذرنامه
الف- اصل گذرنامه،
ب- اصل شناسنامه و کارت ملی ایرانى
پ- چهار قطعه عکس جدید
ت- هزینه تجدید
ح-فرم مربوط
مدارک مورد نیاز برای تعویض/تمدید گواهینامه
الف- اصل و کپی شناسنامه
ب- اصل و کپی کارت ملی
پ- کدپستی 10 رقمی و آدرس دقیق پستی محل سکونت دائمی
ت- اصل گواهینامه مربوطه بر اساس یکی از شرایط زیر:
اعتبار آن به پایان رسیده باشد./مخدوش و یا مهر و مندرجات آن ناخوانا شده و یا اینکه مشخصات شناسنامهای فرد و یا وضعیت جسمانی دارنده گواهینامه تغییر یافته باشد./مفقود شده باشد که میبایست در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، استعلام اولیه را انجام داده و در صورت نبود سابقه، به اداره راهنمائی و رانندگی صادر کننده گواهینامه مراجعه و برگه استعلام را تهیه نموده و به دفتر ارایه دهند.
ث- دو قطعه عکس رنگی
ج- اعلام گروه خونی
ح- هزینه تعویض.
ساعات کار دفاتر پلیس + 10 (خدمات الکترونیک انتظامی)
ساعت و شیفت کاری دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی در سراسر کشور از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7:30 تا 15 میباشد و در روزهای پنج شنبه 7:30 تا 12 دایر هستند. همچنین بعضی دفاتر منتخب در استانها در روزهای تعطیل مانند نوروز و ایام استثنایی (عید,عزا, …) آماده ارائه خدمات می باشند.
تفاوت پاسپورت با ویزا چیست؟ این مهمترین سوال من قبل از اولین سفر خارجیام بود. حال بعد از چندین سفر خارجی و تجربه چندین ساله کار در زمینه اخذ ویزا، باور دارم هر شخصی که قصد مهاجرت یا خروج از کشور را به هر دلیلی داشته باشد، قبل از هر اقدامی باید با مفاهیمی مانند پاسپورت، روادید، ویزا و گذرنامه، دست کم آشنایی داشته و فرق ویزا و گذرنامه را به خوبی درک کند. چیزی که در این مطلب قصد پرداختن به آن را داریم.
پاسپورت چیست؟
گذرنامه ترجمه فارسی پاسپورت (passport) است و ظاهری شبیه به شناسنامههای جدید دارد. وپاسپورت در واقع یک سند معتبر بینالمللی است که در همه جای دنیا اعتبار دارد. در گذرنامه مشخص شده که شما تابعیت (شهروندی) کدام کشور را دارید تنها تابعیت یک کشور در پاسپورت شما ثبت خواهد شد.
شما میتوانید مانند بسیاری از مسولان پاسپورت چند کشور را به صورت همزمان داشته باشید که در این صورت چند تابعیتی محسوب خواهید شد.
پاسپورت به چه کار ما می آید؟
بدون گذرنامه یا پاسپورت شما معمولا به هیچ کشور دیگری نمیتوانید سفر کنید (مگر در موارد خاص). در هر سفر خارجی مهر ورود و خروج شما به هر کشور باید در پاسپورت شما ثبت شود و در طول مدت اقامت در آن کشور هم باید همواره پاسپورت خود را همراه داشته باشید.
توجه داشته باشید که در مدت اقامت در کشور مقصد به هیچ وجه از پاسپورت خود جدا نشوید که در این صورت بیهویت به حساب خواهید آمد.
در گذرنامه چه اطلاعاتی ثبت شده است؟
رنگ پاسپورت یکی از مهمترین ویژگیهای گذرنامه یا پاسپورت است. به عنوان مثال رنگ گذرنامههای ایرانی زرشکی با نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران در بالای آن است. هر پاسپورت (گذرنامه) یک صفحه مشخصات دارد که در قسمت بالا سمت چپ آن یک شماره هشت رقمی به زبان فارسی و در زیر آن نیز اعدادی به زبان انگلیسی نوشته شدهاست که کد مشخصه کشور تابعه و شماره گذرنامه شما هستند. در بخش دیگر شماره ملی، نام و نام خانوادگی و همینطور سایر اطلاعات مربوط به صاحب گذرنامه درج شده است. در پایینترین قسمت نیز میتوانید تاریخ انقضای این پاسپورت را مشاهده کنید.
روادید چیست؟
قدم بعدی برای این که بتوانیم تفاوت روادید و پاسپورت را توضیح دهیم این است که روادید را تعریف کنیم، در واقع ویزا یا روادید سندی است که یا به صورت کاغذی یا به صورت الکتریکی به گذر نامه شما اضافه میشود. این سند که در پاسپورت (گذرنامه) شما ثبت شده است به شما این اجازه را میدهد که در مدت زمان محدودی که این مدت زمان در روادید شما ثبت میشود در یک کشور خارجی خاص حضور داشته باشید. تنها نکتهای که بعد از دریافت روادید یک کشور باید به آن توجه داشته باشید این است که دریافت روادید به منزله تضمین ورود شما به یک کشور نیست و در صورت صلاحدید افسران کنترل کشور مربوطه میتوانند از ورود شما به کشورشان جلوگیری کنند.
تا الان با مفاهیم ویزا و پاسپورت آشنا شدهاید و احتمالا اطلاعاتی نیز درباره تفاوت ویزا و پاسپورت بدست آوردهاید، به صورت کلی تفاوت ویزا و پاسپورت را میتوان به این شکل بیان کرد که گذرنامه نشان دهنده این است که شما یک شخص از یک کشور خاص هستید که اجازه خروج از کشور خودتان را دارا میباشید و به همین شکل روادید نیز سند و مدرکی است که نشان میدهد شما اجازه یک کشور خارجی را دارید که بتوانید برای مدت زمانی معینی که در ویزای شما ذکر شده است در کشور مربوطه اقامت کنید. به این ترتیب یک مفهوم کلی از فرق ویزا و پاسپورت را بیان کردیم که امیدواریم با مطالعه آن بتوانید تفاوت ویزا و گذرنامه را تشخیص دهید.
انواع روادید
حال که با مفهوم تفاوت ویزا و پاسپورت آشنا شدید بهتر است کمی بیشتر با انواع ویزا آشنا شویم تا بهتر متوجه فرق روادید (ویزا) و پاسپورت شوید. یک تفاوت ویزا و گذرنامه در این است که انواع گذرنامه و انواع روادید با یکدیگر متفاوت هستند و دلیل آن نیز این است که پاسپورت (گذرنامه) تنها اجازه نامه خروج شما از کشور خودتان میباشد، ولی روادید دارای انواع مختلفی میباشد که در ادامه با هر یک از این ویزاها آشنا خواهیم شد، دلیل اصلی تفاوت روادید و گذرنامه در این مورد نیز این است که روادید در واقع اجازه ورود شما به یک کشور خاص میباشد به همین علت شما باید تعیین کنید که با چه هدفی وارد کشور مقصد میشوید.
معرفی انواع روادید
یکی از مهمترین انواع ویزا روادید توریستی میباشد که معمولا به افرادی داده میشود که قصد گردشگری در یک کشور خاص را دارند، در صورتی که یک دعوت نامه از یکی از فامیلهای درجه یک خود و یا دوستانتان که در کشور مربوطه اقامت دارند داشته باشید روند دریافت ویزا توریستی برای شما راحتتر میشود. یکی دیگر از انواع گوناگون ویزا، روادید تجاری میباشد، معمولا هدف از دریافت این نوع از روادید (ویزا) این است که در کشور مربوطه به تجارت بپردازید.
برای دریافت روادید تجاری شما باید یک دعوت نامه از یک شرکت معتبر در کشور مربوطه را داشته باشید. دسته دیگری از روادیدها، ویزا تحصیلی میباشد که معمولا به دانشجوها داده میشود و معمولا نیز دانشجویان بورسیه میشوند. البته در صورتی که قصد داشته باشید به کشوری با سطح علمی بالا بروید و در واقع روادید تحصیلی آن کشور را دریافت کنید کار سختی را در پیش دارید و باید دانشجوی بسیار قوی باشید که موفق شوید ویزا تحصیلی کشور مورد نظر را دریافت کنید. روادید نمایشگاهی نیز یکی دیگر از انواع روادید است که معمولا به قصد بازدید از یک یا چند نمایشگاه در یک کشور داده میشود.
انواع پاسپورت
قبلا گفتیم که فرق ویزا و گذرنامه تفاوت بسیار مشهودی است، برای توضیح این تفاوت ویزا و پاسپورت با انواع ویزا (روادید) آشنا شدیم و حال قصد داریم با انواع پاسپورت (گذرنامه) نیز آشنا شویم. به صورت کلی پاسپورتها به سه دسته کلی تقسیم میشوند، دسته اول گذرنامههای عادی هستند که فقط به افرادی که با مقاصد گردشگری، تجاری و یا تحصیلی وارد یک کشور میشوند داده میشود، دسته دوم گذرنامه دیپلماتیک است که به افراد سیاستمدار و عالی رتبه داده میشود و دسته سوم از گذرنامهها نیز گذرنامههای خدمت نامیده میشود که به کارمندان برای رفتن به سفرهای کاری داده میشود.
نحوه دریافت پاسپورت
در مطالب قبلی با چند تفاوت ویزا و پاسپورت آشنا شدیم حال میخواهیم یک مورد دیگر از تفاوت ویزا و پاسپورت را بررسی کنیم. دیگر تفاوت روادید و پاسپورت در نحوه دریافت آن میباشد. برای دریافت گذرنامه باید با مراجعه به نزدیکترین واحد پلیس به اضافه ده به محل سکونت خود مدارک مورد نیاز را که در ادامه معرفی خواهیم کرد تحویل داده و با پرداخت هزینه دریافت گذرنامه منتظر بمانید تا پاسپورت (گذرنامه) شما صادر شده و توسط اداره پست به آدرسی که در فرم درخواست صدور ویزا (روادید) وارد شده است ارسال شود. معمولا این فرایند خیلی طول نمیکشد و در صورتی که فکر کردید صدور گذرنامه بیش از حد معمول زمان برده است میتوانید با مراجعه به پلیس به اضافه ده این موضوع را پیگیری کنید.
نحوه دریافت ویزا
همانطور که گفته شد نحوه دریافت ویزا و پاسپورت یک تفاوت ویزا و پاسپورت میباشد که در این قسمت میخواهیم به نحوه دریافت ویزا (روادید) بپردازیم تا بهتر و کاملتر با این تفاوت ویزا و گذرنامه آشنا شوید. برای دریافت ویزا باید مدارکی که در بخشهای بعدی به بررسی آن میپردازیم را آماده کرده و با دریافت وقت سفارت کشوری که قصد سفر به آن را دارید در تاریخ مقرر به سفارت این کشور مراجعه کنید و مدارک خود را تحویل دهید و با پرداخت این هزینه که معمولا به صورت دلار می باشد منتظر بمانید تا ویزای شما صادر شود. معمولا صدور ویزا (روادید) بیشتر از صدور گذرنامه طول میکشد بنابراین در صورت طولانی شدن این روند نگران نباشید. همانطور که مشاهده میکنید این مورد از تفاوت ویزا و پاسپورت بسیار مهم است و یکی از مهمترین فرقهای ویزا و گذرنامه به شمار میآید.
مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت
شاید در این مورد تفاوت ویزا و گذرنامه (پاسپورت) مثل موارد قبلی نباشد. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا و گذرنامه تا حدودی یکسان میباشند ولی تفاوتهایی نیز در این مورد با هم دارند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. اولین مدرک مورد نیاز برای دریافت گذرنامه تهیه کردن ۶ قطعه عکس ۶ در ۴ می باشد، کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه نیز از دیگر ملزومات برای دریافت پاسپورت (گذرنامه) است، آقایان برای دریافت گذرنامه باید دارای کارت پایان خدمت باشند و خانمها نیز برای دریافت پاسپورت باید اجازه همسر خود را داشته باشند.
مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا
همانطور که گفته شد یک تفاوت ویزا و پاسپورت در مدارک مورد نیاز برای دریافت آنهاست. برای دریافت ویزا نیز همانند پاسپورت (گذرنامه) در ابتدا نیازمند ۶ قطعه عکس ۶ در ۴ هستید که دارای پس زمینه سفید باشند، کپی شناسنامه و کارت ملی نیز از دیگر ملزومات برای دریافت روادید است،
برای دریافت ویزا باید تمامی گذرنامههای قبلی به همراه گذرنامه فعلی که دارای حداقل ۳ ماه اعتبار باشد را نیز به همراه داشته باشید، مدارک ازدواج و همینطور مدارک شغلی خود را نیز باید به همراه داشته باشید (در صورتی که دانشجو یا دانش آموز هستید مدرک اشتغال به تحصیل خود را باید داشته باشید)، آخرین مدرک مورد نیاز برای دریافت ویزا (روادید) نیز یک مدرک بانکی معتبر میباشد که نشان دهنده تمکن مالی شما برای سفر به کشور مربوطه است.
همانطور که مشاهده کردید در این مورد از تفاوت ویزا و پاسپورت شباهتهایی وجود داشت ولی تفاوتهای زیادی نیز وجود دارد که باعث شد ما مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا و گذرنامه را نیز از موارد فرق روادید و پاسپورت به حساب بیاوریم.
تمام افرادی که قصد اخذ اقامت در دیگر کشور های دنیا را دارند باید دارای پاسپورت بین المللی باشند. پاسپورت یک مدرک مشابه با شناسنامه شماست و بدون داشتن پاسپورت امکان سفرهای خارجی برای شما امکان پذیر نیست. یکی از مهمترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید زمان انقضای پاسپورت شماست. پس از منقضی شدن پاسپورت باید مجددا برای تمدید پاسپورت اقدام کنید و در این نوشتار به بررسی مراحل، مدارک و تمام امور مربوط به تمدید پاسپورت پرداختهایم. با موسسه حقوقی سایرس به عنوان نمایندگی معتبر اخذ اقامت اروپا همراه باشید.
پاسپورت چیست؟
پاسپورت سندی معتبر در کل جهان است که برای سفرهای خارجی به آن نیازمند خواهید بود. اعتبار پاسپورت بسته به هر کشوری متفاوت است ولی پاسپورتهای ایرانی با اعتبار ۵ ساله صادر میشوند. زمانی که میخواهید به کشورهای دیگر سفر کنید، آژانسهای مسافرتی یا ادارات مربوطه مدت زمان اعتبار پاسپورت شما را چک میکنند. اگر شش ماه تا تاریخ انقضای پاسپورت شما باقی مانده باشد باید برای تمدید پاسپورت و حفظ اقامت اروپا یا کشوری که در آن اقامت دارید، اقدام کنید.
تعویض پاسپورت یا تمدید پاسپورت؟ به کدامیک نیاز دارید؟
زمانی که اعتبار پاسپورت تمام شود باید برای تعویض آن اقدام کنید ولی شرایط دیگری نیز وجود دارند که نیاز به تعویض پاسپورت دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:
پر شدن صفحات پاسپورت
تغییر نام، نام خانوادگی و یا تاریخ تولد
مخدوش شدن گذرنامه
درخواست تفکیک نام فرزندان از گذرنامه
برای ارائه مدارک و تعویض پاسپورت باید به پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و مراحل اداری را طی کنید.
مدارک لازم برای تمدید پاسپورت چیست؟
مشابه با تمام مدارک حقوقی و شناسایی برای تمدید پاسپورت نیز باید اسناد متفاوتی را از قبل آماده کرده باشید. مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت را که پیش از مراجعه به پلیس ۱۰+ باید آماده کرده باشید در ادامه معرفی کردهایم. توجه داشته باشید که برای تمدید پاسپورت حتما حضور متقاضی برای انگشتنگاری در محل اداره پلیس +۱۰ لازم است. مدارک لازم برای تعویض پاسپورت عبارتند از:
تهيه و تکمیل فرم درخواست از دفاتر خدمات الکترونيک
پرداخت وجه ذکر شده از طریق دستگاه کارتخوان در دفاتر پیشخوان دولت
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
عکس جدید
عکس آقایان باید بدون کلاه، عینک و کراوات بوده و رنگ لباس و زمینه عکس یکسان نباشند
خانمها باید حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات با مقنعه ساده و تیره داشته باشند
اجازه محضری پدر برای افراد زير ۱۸ سال
اجازه محضری همسر برای بانوان متأهل
مدارک اختصاصی برای تمدید پاسپورت آقایان؛
ارائه اصل و کپی کارت پايان خدمت يا معافيت هوشمند
(آقايان بالای ۵۰ سال نیازی به ارائه کارت پايان خدمت ندارند)
آقايان دانشجو يا دانش آموز برای خروج از کشور باید از محل تحصیل نامه اشتغال به تحصیل دریافت کرده و به سازمان وظیفه عمومی ارائه دهند.
مهمترین مراحل تمدید پاسپورت چیست؟
با به همراه داشتن مدارک معرفی شده برای تعویض و تمدید پاسپورت و مراجعه به مراکز معرفی شده از طرف دولت عملا بیشتر راه را طی کردهاید. در نهایت نیز متقاضی باید شخصا با مدارک مورد نیاز را به پلیس ۱۰+ ارائه دهد. افسر گذرنامه مدارک ارائه شده را بررسی کرده و رسیدی به متقاضی تحویل میدهد که ارائه آن در زمان تحویل پاسپورت الزامی است.
تمدید پاسپورت چند روز طول میکشد؟
پس از تحویل رسید، پاسپورت جدید توسط پست از یک هفته تا حداکثر ۱۰ روز به نشانی مندرج در فرم متقاضی ارسال میشود. زمانی که پاسپورت را تحویل میگیرید، باید رسید تایید را مامور پست ارائه دهید. البته این زمان برای صدور پاسپورت جدید در اثر مفقودی، چیزی حدود ۲۰ روز است.
پیگیری وضعیت صدور و تمدید پاسپورت
پیگیری و استعلام وضعیت صدور پاسپورت از طریق سیستم پیامکی ۱۱۰۰ و یا شماره گیری#۱۱۰* امکان پذیر است. در صورتی که میخواهید بدون حضور در دفاتر از وضعیت صدور پاسپورت خود آگاه شوید میتوانید از طریق این شماره اقدام کنید.
(اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید دلایل ریجکت ویزای شینگن راهنمای شما در این موضوع است.)
تعویض پاسپورت قبل از انقضا، پیشگیری بهتر از درمان است!
درصورتی که پاسپورت خود را گم کردهاید یا اینکه گذرنامه شما مخدوش شده، باید حتماً به ادارهی گذرنامه شهر خود مراجعه کنید. اگر در تهران زندگی میکنید، این اداره در خیابان مطهری، خیابان کوه نور قرار دارد. اما اگر در خارج از کشور هستید، باید هرچه سریعتر مفقودی پاسپورت خود را به سفارت، نمایندگیهای کنسولی یا دفاتر حافظ منافع ایران در کشور مربوطه گزارش دهید. شما علاوه بر اطلاع به سفارت یا کنسولگری ایران، باید پلیس و مقامهای محلی را نیز در جریان بگذارید. اگر اعتبار گذرنامه مخدوش یا مفقودی شما به پایان رسیده، نیازی به طی کردن این مراحل نیست و شما میتوانید مستقیماً راهی دفاتر خدمات الکترونیکی شوید.
مدارک لازم برای تمدید گذرنامه در خارج از کشور
درصورتی که ساکن خارج از ایران هستید و اعتبار گذرنامه شما به اتمام رسیده، میتوانید برای صدور گذرنامه جدید به سفارت ایران در کشور محل زندگی یا وبسایت سفارت مراجعه کنید. سامانهی امور کنسولی ایرانیان وزارت امور خارجه نیز یکی دیگر از راههای تمدید گذرنامه برای ایرانیان خارج از کشور است. هموطنان مقیم خارج از کشور میتوانند با در دست داشتن مدارک زیر، اقدام به درخواست تمدید پاسپورت خود کنند:
تکمیل فرم صدور گذرنامه
ارائه اصل گذرنامه فعلی و کپی از صفحات آن، بهخصوص صفحه آخرین مهر خروج
ارائه اصل شناسنامه جمهوری اسلامی و کپی از تمام صفحات آن
عکس بیومتریک
در صورت مفقود شدن پاسپورت چگونه آن را تمدید کنیم؟
برای اعلام فقدان یا تعویض پاسپورت معتبر باید به اداره گذرنامه اصلی مراجعه کنید ولی در صورتی که اعتبار گذرنامهای که مخدوش شده یا گم شده به اتمام رسیده باشد دیگر نیازی به اعلام فقدان نیست و میتوانید مستقیما به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده، مراحل اداری را طی کنید و پاسپورت جدید را خود را از طریق پست دریافت کنید. شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور نیز در صورت مفقودی پاسپورت میتوانند با مراجعه به سفارت یا دفتر حفاظت منافع ایران در کشور مورد نظر مراتب را اطلاع دهند. به یاد داشته باشید که باید به پلیس و یا مقامات محلی اطلاعرسانی کنید.
محدودیتهای صدور و تمدید پاسپورت
برخی افراد به دلایل مختلف اجازه خروج از کشور را نداشته و مجاز به تعویض پاسپورت نیستند. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد:
افرادی که سفر آنها باید با تایید و تشخیص مقامات قضایی انجام شود.
افرادی که دارای بدهی مالیاتی، حکم اجرای دادگستری و ثبت اسناد باشند.
مشمولان خدمت نظام وظیفه؛ البته این گروه میتوانند با سپردن وثیقه که مبلغ آن بسته به کشور مقصد متفاوت است از کشور خارج شوند.
استعلام وضعیت ممنوع الخروجی پیش از تمدید پاسپورت
سازمان ثبت اسناد کشور از سال ۹۷ سامانهای را برای استعلام آنلاین وضعیت ممنوع الخروجی مسافران راه اندازی کرده است که مسافران می توانند به راحتی از طریق اینترنت از وضعیت خود آگاه شوند.
در نهایت پروسه اخذ پاسپورت می تواند از چند روز تا دو هفته طول بکشد. در صورتی که برای سفر عجله دارید به شما پیشنهاد میکنیم که مدارک خود را با دقت جمع آوری کنید همچنین فرم درخواست را با اطلاعات صحیح و به دقت پر کنید. به یاد داشته باشید که وجود هر گونه کسری در مدارک ارائه شده یا رائه اطلاعات ناکامل باعث میشود تا پروسه تعویض پاسپورت زمان بر شود یا اصلا انجام نشود.
پاسپورت چیست؟
پاسپورت سندی معتبر در کل جهان است که برای سفرهای خارجی به آن نیازمند خواهید بود. اعتبار پاسپورت بسته به هر کشوری متفاوت است ولی پاسپورتهای ایرانی با اعتبار ۵ ساله صادر میشوند.
مهمترین مراحل تمدید پاسپورت چیست؟
متقاضی باید شخصا با مدارک مورد نیاز را به پلیس ۱۰+ ارائه دهد. افسر گذرنامه مدارک ارائه شده را بررسی کرده و رسیدی به متقاضی تحویل میدهد که ارائه آن در زمان تحویل پاسپورت الزامی است.
چگونه پاسپورت گم شده را تمدید کنیم؟
برای اعلام فقدان یا تعویض پاسپورت معتبر باید به اداره گذرنامه اصلی مراجعه کنید ولی در صورتی که اعتبار گذرنامه ای که مخدوش شده یا گم شده به اتمام رسیده باشد دیگر نیازی به اعلام فقدان نیست
رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خبر داده که اگر رانندگان سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز و یا تخلفات حادثهسازی را ایجاد کنند، گواهینامه آنها باطل میشود.
به گزارش وبسایت اطلاعرسانی ناجا، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هشدار داد: برابر دستورالعملی که ازمرکز معاونت عملیات به پلیس راهور و ترافیک شهری ابلاغ شده است، پلیس راه و راهور برابر این دستورالعمل در معابر درون شهری و برونشهری با رانندگانی که رعایت تدابیر ابلاغی را نمیکنند، برخورد قانونی میشود.
رضاییمجد در رابطه با تخلفات رانندگی گفت: اگر رانندگان سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز و یا تخلفات حادثهسازی را ایجاد کنند، ابتدا این تخلفات در سیستم تخلفات رانندگی ثبت و در صفحه الکترونیکی آنها قطعاً اثرگذار است.
او درباره مرحله دوم یعنی توقیف گواهینامه رانندگان متخلف گفت: بار اول مرتکب شدن تخلف، یکبار و بار دوم دو سوراخ و بار سوم سه بار گواهینامه رانندگان سوراخ میشود و آخرین مرحله ضمن توقیف، گواهینامه با تشکیل پرونده به مقامات قضایی معرفی میشود.
رضایی مجد در پایان مدت محرومیت از رانندگی متخلفان را منوط به حکم مقام قضایی دانست و خاطر نشان کرد: محرومیت رانندگی با دستور قضایی به پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام میشود و سپس در سیستم راهور راننده خاطی از رانندگی بر اساس حکم دادگاه محروم و مدت این محرومیت بر اساس حکم دادگاه است.
سرهنگ حسن رضایی مجد همچنین با اشاره به برطرف شدن اشکالات و نواقص کلی صدور گواهینامه هوشمند در تهران، گفت: بهزودی صدور گواهینامههای هوشمند در شهرستانها آغاز میشود.
سرهنگ حسن رضاییمجد گفت: گواهینامه هوشمند نسبت به گواهینامههای قدیمی از کیفیت برتر در نوع جنس، دارای ضریب ایمنی بالا، امکان شناسایی رانندگان پرخطر، امکان ثبت تخلفات رانندگی، طراحی زیبا، مقاومت بالا و دارای اقلام هوشمندی که امکان جعل آن به هیچ عنوان وجود ندارد، است.
رضاییمجد با اشاره به اینکه مدت اعتبار این نوع گواهینامه پنج سال است افزود: اعتبار گواهینامه در صورت تخلف حادثهساز تمام میشود. ضمن اینکه یک نوع چیپ الکترونیکی در آن بهکار رفته تا همه اطلاعات مورد نیاز راننده در آن ذخیره شود.
با پیشرفت تکنولوژی و توسعه سایر حوزههای دیگر، پلیس راهنمایی و رانندگی هم پیشرفتهای قابل توجهی در اعمال قانون و خلافی خودرو طراحی و اجرا کرده است. بدین گونه که پلیس راهنمایی و رانندگی برای کاهش حادثههای رانندگی و تصادفها، دوربینهای ثبت خلافی را در جای جای شهرهای مختلف کشور نصب کرده است. دوربینهای ثبت خلافی، جزو دوربینهای مدار بسته هستند و در اتوبانها و خیابانها وظیفه ثبت تخلفات رانندگی را بر عهده دارند.
با وجود این دوربینها نیازی به حضور پلیس نیست و همین موضوع باعث شده تا رانندههای متخلفی که قوانین را نقض میکنند با احتیاط بیشتر رانندگی کنند تا دوربینها تخلف آنها را ثبت نکنند. سوالی که ایجاد میشود این است که آیا برای پرداخت خلافی خودرو و جریمهها هم روشهای مختلفی در نظر گرفته شد است یا خیر؟
برای پاسخ به این سوال و توضیح درباره انواع جریمه تا انتهای متن همراه ما باشید. انواع جرایم رانندگی پیشرفت تکنولوژی کمک بسیاری به برقراری نظم و مقررات برای کاهش تصادفها کرده بدین گونه که روشهای مختلفی برای حفظ نظم و پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی اجرا شده است. اعمال جریمه برای راننده خاطی یکی از روشهای کاهش تصادفهای جادهای است./خدمات خلافی خودرو رشت
به طور کلی طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، 4 نوع جریمه در حال حاضر برای خودرو تعریف شده که به شرح زیر است. جریمه تسلیمی در این روش پلیس راهنمایی و رانندگی برگه جریمه را با مشخصات کامل خودرو، گواهینامه، نوع تخلف، مکان، زمان و مشخصات افسر به صورت یک برگ به راننده خاطی تحویل میدهد. دقت داشته باشید که در جریمه تسلیمی شرایط اعتراض امکان پذیر نیست و در صورت عدم پرداخت با جریمه 2 برابری و خلافی خودرو روبه رو خواهید شد.
بنابراین بهتر است که برای پرداخت جریمه خودرو هرچه زودتر اقدام کرد. جریمه الصاقی این نوع جریمه به دلیل عدم حضور راننده خاطی به جریمه الصاقی معروف است. بدین گونه که اگر رانندهای خودروی خود را در محل توقف ممنوع پارک کند، پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو را جریمه کرده و برگه جریمه را به خودرو الصاق میکند. همچنین اگر برای پرداخت این جریمه به تاریخ پرداخت توجه نکنید شامل جریمه 2 برابری جریمه خواهید شد و میزان خلافی خودرو خود را افزایش خواهید داد.
جریمه دوبرگی جریمه دوبرگی هنگامی صادر میشود که پلیس به دلیل بروز تخلف به راننده فرمان ایست داده، اما راننده به طور عمدی یا سهوی برای دریافت برگه جریمه تسلیمی توقف نکند. در این وضعیت، افسر راهبر دو برگه جریمه را برای راننده خاطی پر میکند که شامل برگه جریمه تخلف رانندگی یعنی برگه اول و برگه جریمه عدم توجه راننده به فرمان پلیس یعنی جریمه دوم خواهد بود.
جریمه دوربینی دوربینهایی که برای جریمه رانندگی در خیابانها و اتوبانها نصب میشود، در هر لحظه از شبانه روز در حال ثبت تخلفات رانندگی خواهند بود. این نوع جریمه یکی از جدیدیترین روشهای ایجاد نظم و قانون در رانندگی است. همچنین با نصب دوربینها علاوه بر اینکه رانندهها قانون مند شدهاند، کنترل سرعت در رانندگی هم باعث شده که تصادفها در شبانه روز کاهش پیدا کنند و با خیالی آسوده بتوان در اتوبانها و خیابانها تردد داشت./خدمات خلافی خودرو رشت
ثبت تخلفات از طریق دوربینهای مداربسته به صورت پیامک بوده و به شماره مالک خودرو ارسال میشود که میتوان به روشهای مختلف این جریمه را پرداخت کرد.
در خصوص خلافی خودرو چندین نگرانی بین رانندگان وجود دارد؛ یکی اینکه جریمه نشوند و دیگری اینکه بعد از چند ماه با انبوهی از جریمههای پرداخت نشده مواجه نشوند. وقتی قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید، مسلماَ جریمه نمیشوید. خیلیها هستند که حتی در طول عمرشان یک بار هم جریمه نشدهاند؛ اما گاهی پیش میآید که ناخواسته خلافی را مرتکب میشوید یا فکر میکنید که افسر نیست و به خود میگویید یک تخلف کوچک ایرادی ندارد؛
غافل از اینکه دوربین پلاک شما را ثبت میکند. برای آنهایی که بیشتر از همه در خیابان تردد میکنند، کاهش تخلفات بیشتر از همه اهمیت دارد؛ اما باید چه کاری انجام دهند؟ در این مطلب، در خصوص کاهش خلافی خودرو، نکات و راهکارهایی را نوشتهایم که به شما در این زمینه بسیار کمک میکند.
قبل از هر دانستن پرسش «چگونه خلافی خودرو بگیریم»، بهتر است که در ابتدا بدانیم چیست و چه انواعی دارد؟ خلافی اتومبیل همه تخلفات و نقض قوانین رانندگی است که شما با وسیله نقلیه خود مرتکب میشوید. این موارد، در پرونده خودروی شما نزد نیروی انتظامی ثبت میگردد.
بعضی از این خلافیهای خودرو جریمه دارند. با یپشرفت تکنولوژی پلیس هم در ثبت و ضبط جرایم رانندگی دقیق و عمیقتر عمل میکند. گواه این مطلب نصب دوربینهای کنترل سرعت است: هر راننده که پایش را چند دقیقه روی کلاژ و دنده بگذارد (حتی در مسیرهای کوتاه) نیز آن را تجربه میکند.
اطلاعات میزان تخلفات رانندگی در سیستمهای راهنمایی و رانندگی ثبت میگردد و روشها و اپلیکیشنهای مختلفی برای بررسی آنان وجود دارد. در خصوص کم کردن خلافی خودرو چندین نظر و دیدگاه وجود دارد؛ اما اگر بخواهیم که خیلی کلی در این مورد توضیح دهیم، میتوان به این صورت تعریف کرد: کم کردن خلافی خودرو صرفاَ به معنای صفر کردن آن نیست. همین که شما تخلفی انجام ندهید، دیگر مبلغ جریمهای برایتان تعریف نمیشود؛ اما راهکارها و مواردی وجود دارند که در صورت جریمه شدن، بتوان مبلغ آن را در هنگام پرداخت کمتر کرد.
شما ممکن است که به دلایل مختلفی جریمه شوید؛ سرعت غیرمجاز، نبستن کمربندی ایمنی توسط تمامی سرنشینان، دور زدن ممنوع، توقف ممنوع، پارک دوبل، گردش ممنوع، صحبت با موبایل پشت فرمان و غیره از جمله مهمترین دلایلی هستند که هر رانندهای میتواند جریمه شود.
روشهای کم کردن خلافی
حال در ادامه بهترین و مهمترین روشهای کم کردن خلافی را برای شما نوشتهایم:
جلوگیری از جریمه نشدن
این شاید روش به حساب نیاید؛ اما باید گفت که مهمترین و اصلیترین مسئلهای است که باید در نظر گرفته شود. وقتی شما تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید، دیگر چه دلیلی وجود دارد که جریمه شوید؟ بابت هر تخلف، هرچند کوچک، جریمهای در نظر گرفته میشود. این جریمهها کم کم جمع میشوند و در آخر شما مشاهده میکنید که باید ۳ میلیون تومان بپردازید.
پرداخت به موقع جریمه
بهترین زمان پرداخت جریمه، بلافاصله بعد از دریافت آن است. برخی عادت ندارند که جریمه را سر موقع پرداخت کنند و به خود میگویند که در هنگام فروش خودرو، آن موقع جریمه را صفر میکنند. غافل از اینکه شاید تا آن موقع چند میلیون باید بابت تخلفات خودروی خود بپردازند.
چرا باید فقط چند میلیون از پول فروش خودرو را به صفر کردن خلافی خودرو اختصاص داد؟ جریمههایی مانند تسلیمی و الصاقی تا ۶۰ روز پرداخت نشوند، مبلغشان دو برابر خواهد شد. پس چه بهتر که در همان لحظه پرداختی را انجام دهید تا بعدها نخواهید که مبلغ بیشتری را بپردازید.
بخشودگی جرائم رانندگی فرصت طلایی است که از طرف راهنمایی و رانندگی به رانندگان با مقدار جریمه بالا اختصاص داده میشود. بر اساس این طرح، تمامی هزینههای دوبرابر جریمه به صورت کامل بخشیده میشود و فقط لازم است تا فرد اصل مبلغ را بپردازد.
البته استفاده از این طرح دارای بازه زمانی خاص است؛ عید فطر، نوروز، دهه فجر و غیره از جمله زمانهایی هستند که طرح بخشودگی اعلام میشود. اصولاَ زمان این طرح متوسط ۲۰ روز است. باز هم تاکید میکنیم که با این طرح، فقط مبلغهای دو برابر شده کسر میشوند و اصل جریمه باید پرداخت شود.
اعتراض به خلافی
حتماَ برای شما یا از دوستان یا خویشاوندان جریمهای در نظر گرفته شدهاست که اصلاَ با خودرو ترددی در آن منطقه صورت نگرفته است. برای مثال، شما در شهر یزد جریمهای شدهاید؛ اما اصلاَ یک بار هم از نزدیک های یزد رد نشدهاید. البته مورد دیگری که برای اشخاص اتفاق میافتد، بودن در دو نقطه مختلف با فاصله زیاد و آن هم در یک زمان است. در اینجا شما میتوانید نسبت به خلافی خود اعتراض بزنید. در صورتی که اعتراض شما به حق باشد، مبلغ جریمه از کل آن کسر خواهد شد. البته زمانی اعتراض بزنید که واقعاَ آن خلاف را انجام ندادهاید.
رعایت قوانین خاص راهنمایی و رانندگی
این مورد کمی با حالت متفاوت است. وقتی شما قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید، دلیلی بر جریمه کردن شما وجود ندارد؛ اما باید حواستان باشد که این قوانین باید در همه جا رعایت شود. برخی با این تصور که در جادههای برون شهری کم تردد مانند جادههای روستایی پلیسی وجود ندارد، نسبت به رعایت قوانین کمی سرد میشوند. در صورتی که باید گفت برعکس در چنین مکانهایی پلیس وجود دارد و رانندگان متخلف را جریمه میکند. بعضی از این قوانین که باید نسبت به آن حساس باشید، شامل موارد زیر هستند:
بستن کمربندی ایمنی
کاهش سرعت و افرایش فاصله ایمنی با خودروی مقابل در شرایط بارانی یا مه گرفتگی
استفاده از زنجیر چرخ در سفرهای زمستانی
ایجاد نکردن آلودگی صوتی
دور نزدن یا وارد نشدن در مکانها و خیابانهای ممنوع
جریمه رانندگی واقعاَ حس ناخوشایندی است که کسی علاقهای به تجربه کردن آن ندارد. یکی از دلایل جریمه شدن، همراه نداشتن مدارک خودرو از جمله بیمه شخص ثالث است. بیمه شخص ثالث، بیمهای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است.
در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه شخص اول به شمار میآید (که در اکثر بیمهنامه ها تحت عنوان بیمهگزار شناخته میشود)، شخص ثانی شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینهها طبق قرارداد است (که در بیمه نامه با عنوان بیمهگر درج میشود) و در نهایت شخص ثالث فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است (که منظور غیر از راننده مقصر است).
تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی میبینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفته و این بیمه هزینههای مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران میکند. در این گونه اتفاقات، راننده مقصر هم میتواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخهای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار میآید استفاده کند. البته باید گفت که در صورت نداشتن بیمه، خودروی شما به پارکینگ منتقل خواهد شد.
پس به غیر از موارد بالا، حتماَ قبل از هر اقدامی، داشتن مدارک و معتبر بودن آنها را بررسی کنید. کارگزاری آنلاین بیمه دات کام، سامانه استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه است. شما به راحتی میتوانید با ورود به این سایت، انواع بیمهنامههای شرکتهای بیمهای مجاز بیمه مرکزی را استعلام و مقایسه نمایید.
ضمناً، امکان تماس تلفنی با شماره ۰۲۱۴۳۷۲ و دریافت راهنماییهای رایگان و کاملاً بیطرفانه و اطلاعات تخصصی بیمه از کارشناسان متخصص بیمه دات کام برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث خودرو یا ماشین فراهم شده است. شما پس از دریافت اطلاعات بیمهای، بررسی و خرید ارزانترین بیمه مناسب شرایط خود در کمترین زمان ممکن، بیمهنامه خود را به صورت رایگان درب منزل دریافت مینمایید./ مهر
رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور گفت: استفاده از گواهینامه های فاقد سابقه و جعلی ضمن پیگیری قانونی و ارجاع مجرمین به مراجع ذی صلاح قانونی به هنگام وقوع حوادث رانندگی باعث تشدید مجازات میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ احمد کرمی اسد اظهار داشت: در فضای مجازی تبلیغات متعددی در خصوص اخذ هزینه و صدور گواهینامه بدون طی فرآیندهای قانونی مشاهده میشود که جاعلان بر اساس اطلاعات شناسنامهای افراد مبادرت به صدور گواهینامه جعلی مینمایند.
وی گفت: با توجه به فرآیند سیستمی و هوشمند صدور گواهینامههای رانندگی امکان ورود و دسترسی افراد غیرمجاز به سامانههای این مرکز غیرممکن میباشد. فلذا هرگونه تبلیغ در فضای مجازی مبنی بر امکان صدور گواهینامه با داشتن سابقه در سیستم پلیس راهور غیرممکن است.
رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ادامه داد: تعدادی از جاعلان پس از اخذ بخشی از هزینههای مربوطه از افراد و طعمههای خود، خطوط ارتباطی خود را قطع و امکان دسترسی افراد را غیرممکن میسازند و تعدادی نیز با اخذ مدارک هویتی و شناسنامهای اشخاص مبادرت به صدور و جعل گواهینامه با مشخصات سایرین نموده که در سامانههای پلیس راهور فاقد سابقه و اعتبار است.
کرمی اسد با تاکید بر اینکه دارندگان گواهینامههای رانندگی در بازههای زمانی مختلف نسبت به کنترل و بررسی سوابق تخلفاتی درج شده در سابقه گواهینامه خود اقدام کنند، افزود: در صورت مشاهده هرگونه سابقه تخلف رانندگی که خودشان مرتکب نشدهاند به مرکز اجراییات و مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور مراجعه و پیگیری نمایند.
وی در پایان اظهار داشت: استفاده از گواهینامههای فاقد سابقه و جعلی ضمن پیگیری قانونی و ارجاع مجرمین به مراجع ذی صلاح قانونی به هنگام وقوع حوادث رانندگی مستوجب تشدید مجازات خواهند شد.